Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 835 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ms Bertha | 2009-05-27 00:26 | |
![]() | Sparken Jag trodde aldrig att jag skulle få höra dom orden...aldrig någonsin. Men idag fick jag veta att jag inte var önskad längre. Och fick gå på dagen. Vad gör man....? Jag är bara chockad och matt. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-05-27 00:28 | |
![]() | svårt att ge råd så här..trist för dig, men det enda man kan göra är att söka nytt jobb. Varför fick du kicken? kanske kan stämma dom?:) | |
| ms Bertha | 2009-05-27 00:31 | |
![]() | Jag vet inte....Jag var en "kostnad". Men eftersom det var under en provanställning (hade jobbat 5 mån ) så behöver de inte ange skäl eller ge mig uppsägningstid. Visst ska man söka nya jobb! Men vem kan man lita på? Jag har helt tappat förtroendet för arbetsgivare. Jag gillade verkligen det här jobbet och jobbade dubbelt så hårt som alla andra. Känner mig sviken. Och sen börjar man ifrågasätta sig själv. "Är jag inte så bra som jag tror? Jag kanske egentligen inte kan något" | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2009-05-27 00:56 | |
![]() | Den stora boven är väl just arbetsgivaren, som säkert kommer ta in någon ny för "provanställning" som sedan också får gå när det är 1 månad kvar.. Bra sätt för arbetsgivare att ha folk men inte behöva anställa någon. :( | |
| krutmarie | 2009-05-27 01:00 | |
![]() | Förstår att det känns för j-t ms Bertha, men du är ung, snygg och har framtiden för dig. Snart hittar du säkert nåt nytt jobb där du kan visa vad du verkligen går för. Skitdåligt när arbetsgivaren "utnyttjar situationen" men det kommer säkert många att få erfara nu i arbetsgivarens "marknad". Lycka till med jobbsökandet! :) | |
| Minta | 2009-05-27 01:08 | |
![]() | Tänkte samma sak som Myran, det handlar väl om pengar, inte om att du skulle vara dålig. | |
| kermis | 2009-05-27 02:48 | |
![]() | det är alltid så lätt att skuldlägga arbetsgivaren. det kan ju inte finnas någon möjlighet att de inte tyckte kemin stämde till exempel, eller att de faktiskt inte hade råd att fortsätta anställningen och då är det lättare att säga upp en provanställning än att vänta lite till och sedan få fack och LAS emot sig. Tråkigt för den som blev av med anställningen, men ibland händer det faktiskt. För den delen... Lönen för en provanställning är väl densamma som för en anställd? Och det kostar bra mycket mer pengar att anställa nya hela tiden (och sätta tid till att utbilda den nya hela tiden) än att ha kvar en duktig människa som redan lärt sig jobbet. Hur tjänar arbetsgivaren pengar genom att anställa nya hela tiden? | |
| Okreh | 2009-05-27 04:30 | |
![]() | Mitt råd till dig ms Bertha är att du avslutar din anställning i snygg sorti. Dels har du chansen att bli återanställd senare, dels får du möjlighet till en god referens vid framtida jobbansökningar. Jag arbetar som avdelningschef och sitter med i ledningsgruppen för vår produktionsort. På min lilla fabriksort är vi enbart 96st anställda, men vi är en del av en internationell organisation med tillverkning i över 50 länder och säljkontor över 100st. I hela organisationen finns ett stort fokus på kostnadsbesparningar, nu lite extra mycket än tidigare, vilket innebär anställningsstopp mm. När detta väl släpper, så kan det bli tal om att anställa någon person på heltid och då är det extra intressant att ta in en redan upplärd person. De personer som missköter sig på jobbet den sista tiden kommer i dålig dager och de har "bränt sina broar" på vårt företag och kommer aldrig mer få chansen att jobba här igen. Jag har behov av sommarvikarier på min avdelning, men väljer helt enkelt att hellre ta in en ny "icke upplärd" person med goda vitsord än en annan person som jobbade exemplariskt under två år som inhyrd innan han misskötte sig totalt de sista två månaderna när denne fick veta att inhyrning av personal skall bantas ned. Kort och gott är rådet att falla med flaggan i topp, det lönar sig i regel. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2009-05-27 05:37 | |
![]() | Tjänar pengar gör de väl inte, men det är ju billigare att slippa anställa någon på kanske heltid, för som du själv säger "lättare att säga upp en provanställning än att vänta lite till och sedan få fack och LAS emot sig." Dom tjänar ju inte på det så att det syns i redovisningen men om framtiden är det minsta osäker för företaget så tjänar dom på att inte ha fast anställda. Upplärningen beror ju på vad det är för jobb. En del jobb tar 10 minuter att lära sig medans mitt tar ca 3 månader... | |
| Miss_jk | 2009-05-27 08:53 | |
![]() | Avsluta med flaggan i topp, sök nytt jobb och gör alltid ditt bästa. Mer kan man inte göra. Det verkar väldigt naivt att vara misstänksam mot alla arbetsgivare bara för att man fått sparken av en... Som kermis skrev så är det ju fler faktorer än bara själva arbetet som spelar roll. Lycka till med ditt arbetssökande! | |
| Bitte - Administratör | 2009-05-27 09:06 | |
![]() | Man får INTE sparken från en provanställning, det är just ett prov för att se om du och företaget/arbetsgivaren är nöjda med varandra, men under en provanställning kan man själv välja att gå också,, även om arbetsgivaren är nöjd men man inte trivs,, allt är ju som sagt betonat på ordet PROV Bitte | |
| Minta | 2009-05-27 09:18 | |
![]() | Jag tycker att det vore mest hederligt att tala om varför man inte är nöjd med en person. | |