Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Qaima2009-05-27 18:25
Antal inlägg: 87

Erfarenhet av långdragna stukningar och propp i vaden?
Stukade mig för 4,5 vecka sen och är fortfarande svullen och har nu också fått en propp i vaden av det....
E less på detta nu...

Erfarenheter?

nachtwacht2009-05-27 19:07
Antal inlägg: 50

Är du inte mobiliserbar, så borde du väl fått anti-propp medicin i förebyggande syfte?

Sotfinger2009-05-27 19:20
Antal inlägg: 22361

Har du varit till läkare? Röntgen?

Risotto - Ej medlem längre2009-05-28 09:09
Antal inlägg: 3069

Hur behandlar du skadan? som alltid vid en stukning så har du fått en blödning vid skadan, det är på samma vis som om du skulle ha slagit upp ett sår på utsidan av kroppen.
Vid stukning (beroende på hur allvarlig) så gäller det att alltid lägga på ett tryckförband i form av elastisk binda, det för att motverka blödningen i det "sår" du har fått invärtes.
Om det är en riktigt ordentlig stukning, ledbandet kan delvis vara av, som dessutom är felbehandlad så ser jag inte fyra veckor som något märkligt att ha ont, börja behandla rätt nu!
Jag föreslår för det första att du tar kontakt med läkare, de vet alltid bäst ska man förutsätta. Samtidigt och i väntan på läkartid ska du lägga på ett stödbandage, kanske med en extra kudde för att trycka just över det skadade området, samt att du ska vila foten (antar att det är foten) i högläge så att det är lättare att rensa bort koagulerat blod och på så vis dämpa svullnaden. Det är bra att gå på foten men gör det med måtta så som du känner att du klarar av utan att få "bängont".
Börja där och ge det lite tid till förändring så ska du se att du blir av med det inom en rimlig tid. En lugn helg eller ett par dagars sjukskrivning med ryggläge i sängen som mål kanske inte heller skulle skada, men lägg då foten i högläge.

Jag hoppas att det bättrar sig!

Qaima2009-06-03 19:36

Hej :)

Ja som jag skrev så var det ett tag sen och det har nu gått 6 veckor till helgen. Foten är användbar, men fortfarande lite svullen och lite stel. Sjukgymnast imorgon så vi får se vad de säger.

Så foten är på rätt väg, nu är det mest proppen som ska behandlas och det tar lång tid.... :( erfarenheter där någon?

mrperfect2009-06-03 19:42
Antal inlägg: 11437

Då man stukat sig så gäller hårt tryckförband inom 10 minuter, har man missat det så är det kört, dvs det är bara att vänta tills det är läkt. Vid mycket allvarliga stukningar då det är skäl att anta att skelettet är skadat så skall man OBÖNHÖRLIGEN uppsöka ortoped!!!

Qaima2009-06-03 20:44

Sökte ortoped efter 4 veckor och det var han som skickade mig på Ultraljud och hittade proppen.. som tur var!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-03 20:51
Antal inlägg: 7605

Min pappa hade en propp i benet och hemska bensår, då var han 85 år.
Det tog tid men allt läkte och han kom upp på benen igen. Nu prommar han med rullator minst 1 km varje dag och har inte ont längre.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?