Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 810

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hayabusa2009-06-03 12:51
Antal inlägg: 107

Hur gör jag en katt har tre ungar under vårt uterum
Jag har en utekatt som lagt tre ungar den 27 maj och jag undrar hur jag ska göra. Nej jag tänker inte avliva dom utan försöka sätta ut en annons. När kan man separera ungarna från mamman ? Mamman är jätteskygg men kommer när vi ge henne mat, är det ngn ide att försöka ta in dom allihopa i huset och ha dom här inne ? För vi har redan en innekatt. Jag vet inte vad jag ska göra finns det någon som har tips ??

Kummallinen2009-06-03 13:01
Antal inlägg: 55

Jag tror dom inte får vara yngre än tolv veckor när man skiljer dom från mamman, men jag är inte säker. Googla.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-03 13:04
Antal inlägg: 832

Hundvalpar tar man vid åtta veckors ålder. Vet ej säkert med kattor, men har för mig det är ungefär detsamma. Hittade en inslängd på min tomt för nåt år sen, den var knappt fem veckor enligt veterinären, men den klarade sig fint, jag placerade ut den till en granne några veckor senare. Den blev dock aldrig lika social som deras andra katt, så ett tips är nog att ta in dem och försöka socialicera dem litet.

ANDERStG2009-06-03 13:06
Antal inlägg: 7560

Ja, försök vänja dem med er. Vi brukade ge bort efter två månader. Nu finns det rekommendationer om 12 veckor. (Man sparar några år av terapi när ungen vuxit upp.)

Sangria2009-06-03 13:11
Antal inlägg: 504

Mitt tips är att ringa något djurcenter som tar hand om övergivna eller vilda katter. Det kommer bli väldigt svårt för dig att dels få tag på ungarna och dessutom så är det inte alls att rekommendera att ta hand om en sådan kattunge då dom inte har någon människovana alls. Det bästa är om någon med kunskap och rätt grejer kommer och fångar in hela kattfamiljen och sedan tar hand om dom under kontrollerade former dvs med vetrinärkontroller och allt och då får dom ju dessutom människokontakt vilket kommer att ge dom en mycket bättre möjlighet att funka i ett nytt hem.

krutmarie2009-06-03 13:13
Antal inlägg: 1696

Vad jag vet finns det numera en lag (?) på att ungarna ska vara 12 v när de tas ifrån mamman. Hon lär dom dessutom massor innan både om beteende gentemot människor och andra djur. Vi har fått kattunge som var 8 veckor och blev en väldigt kärleksfull familjekatt men på den tiden fanns inte den här bestämmelsen med 12 v.

Mitt råd är iaf som ANDERStG säger att försöka ta in den lilla familjen så att kattungarna och kanske även deras mamma blir vana vid människor. Om mamman är förvildad och skygg så är det ju det beteendet hon överför till sina små. Lycka till, det blir säkert inte svårt att bli av med ungarna senare var bara noga med vem du säljer till så att det inte är nån som bara vill ha en sommarkatt och sen skiter i katten när hösten kommer.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-03 16:42
Antal inlägg: 3069

Är det inte bara att låta dem vara då så kanske hon promenerar iväg med ungarna när de är stora nog att ge sig ut på äventyr?
Faktum är väl att de är vilda och inte ditt ansvar, de kan nog gott klara sig själva i naturen så länge det är de som de är vana vid från början.

katalias - Ej medlem längre2009-06-03 17:20
Antal inlägg: 2032

Jag skulle inte råda dig att bara låta dem vara. Katter förökar sig och de mår inte bra av att förvildas/vara vilda. Sommartid är en sak, men vintertid är en lång plåga. Få överlever utan skydd och regelbunden mattillförsel, och svält-/sjukdomsdöden blir oftast utdragen och plågsam. Sjukdomar, som kattpest, frodas hos icke kontrollerade katter.

Du gör katterna en tjänst genom att ta hand om dem, alternativt lämna över dem till ett katthem. Om det innebär avlivning för samtliga (vilket jag har synnerligen svårt att tro) så är det ändå bättre än att de får leva vidare i vilt tillstånd och föröka sig ytterligare.

Mitt råd (och starka förhoppning): Ta in mamman och kattungarna. Ordna ett avgränsat utrymme för dem med låda i ett hörn och mat och vatten i ett annat. Umgås med dem några timmar om dagen. När kattungarna är tolv veckor gamla kan ni sälja dem. Och några veckor därefter kan ni kastrera mamman.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?