Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 807

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2009-06-04 06:24
Antal inlägg: 1173

Försenad lön
Jaha, gott Betapeeps. Återigen vänder jag mig till er med förhoppning om att någon kan ge mig goda råd.

Ich arbeiten inom kommunen, och min majlön hat ännu inte blivit utbetalad (mad, I say, MAD). I dag är den härmed åtta dagar försenad. Chefen min sade till mig förra veckan att den skulle vara på kontot i dag. Hon hävdar att hon skickat in sina papper som hon skulle (hon uttryckte det till och med att hon "har det svart på vitt", att hon gjort det hon skulle). Det är, enligt henne, företaget som är anställt att hantera våra löner, som tabbat sig.

Nåväl, det struntar väl jag i. Jag vill ha min lön, och det är väl ändå arbetsgivarens ansvar? Kommer ringa Fucket i dag och höra med dem, men de är ju så nedrans lama, så jag tänkte att ni här, gott folk, kanske är lite spunkigare. Någon mer erfarenhet? Kan man begära ersättning? Skall jag gå vidare till högsta chefen? För man kan väl ändå inte lite på enhetschefen?

Danke shön, und guten morgen.

Göllefjön2009-06-04 06:56
Antal inlägg: 203

Skicka bajsbrev? Omoget men ack så tillfredsställande :P

Bitte - Administratör2009-06-04 07:07
Antal inlägg: 24223

jobbar du på månadslön eller timlön.. du vet den senare kommer ju månade efter

Bitte

Risotto - Ej medlem längre2009-06-04 08:40
Antal inlägg: 3069

Ställ en faktura med krav och förseningsavgift, passa på att sätta den ersättning du själv anser att du är värd. Jag kan inte se något annat än att den skulle vara gällande för det är väl ingen som kan säga att du inte har jobbat för ersättningen? det om något borde du ha svart på vitt.
Kan organisationer fakturera med förseningsavgift så kan privatpersoner göra det samma tillbaka!

Just L - Ej medlem längre2009-06-04 08:57
Antal inlägg: 193

Fick min första sjuklön 23 dagar för sent men någon förseningsavgift fick ja dock inte. Däremot så var de skitbra min ekonomi blev ännu bättre annars hade ja bara slösat pengarna på luncher ute på stan, taxiresor ifrån krogen och annat onödigt. Dessutom kom ju den nya ersättningen 2 dagar senare vilket innebar att hela den åkte rätt in på sparkontot. Så ja först va ja arg men nu i efterhand ja gör de gärna igen.

Lenis22009-06-04 09:35
Antal inlägg: 181

hahaha jag håller med Gölllefjön!

om jag inte minns fel har utbetalning är löner prio1, tycker definitivt du ska ligga på och tjata. lönen är ju en vecka sen! ligg på och nööööt! och funkar inte det gör som Göllefjön hahah

vulcan2009-06-04 11:05
Antal inlägg: 7666

På www.lawline.se har jag hittat följande svar på en fråga om utebliven lönebetalning:

----
I ett anställningsförhållande har både arbetstagaren och arbetsgivaren skyldigheter mot varandra. Arbetsgivarens viktigaste förpliktelse är att betala lön. Då lönefrågor inom svensk arbetsrätt anses vara ett huvudsakligt ansvar för arbetsmarknadens parter saknas i princip lagregler om lön, bl a om tidpunkten för lönens utbetalning. Istället regleras detta för de allra arbetstagare inom ramen för kollektivavtal. Dock framgår det inte av din fråga om du är bunden av ett kollektivavtal. Skulle du vara det, är tiden för löneutbetalning troligtvis reglerad där. Man menar att dagen för löneutbetalning är en så pass viktig fråga att det inte ska vara en sådan arbetsledningsåtgärd som arbetsgivaren fritt kan bestämma över själv. Skulle du inte vara bunden av ett kollektivavtal, eller om det kollektivavtal du är bunden av inte reglerar denna fråga, skall tidpunkten för löneutbetalningen bestämmas med ledning av vad som är sedvanligt vid företaget eller branschen.

Om din arbetsgivare inte betalar lönen i tid kan denne drabbas av olika sanktioner. Om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal kan han eller hon genom dröjsmålet bryta mot avtalet och arbetsgivaren kan åläggas att utge allmänt skadestånd till dig, se Lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL) 54- 55 §§, här

Det du kan göra på individuell nivå är att innehålla din egen prestation, d v s, lägga ned arbetet. Detta innebär dock inte att anställningen avslutas direkt och någon uppsägningstid inte skall iakttas innan du lägger ned arbetet. Vidare anses ett inte helt obetydligt dröjsmål med att betala ut lönen vara ett mycket grovt åsidosättande från arbetsgivarens sida, att det berättigar dig att häva anställningen enligt 4 § 3 st Lagen om anställningsskydd (LAS), se här Vid hävningen kan dock inget allmänt skadestånd utkrävas.

Vid dröjsmål med löneutbetalningen har du även rätt till dröjsmålsränta enligt 3 och 6 §§ Räntelagen, se här

Jag rekommenderar dig att du vänder dig till det fack du är sluten till alternativt en jurist med bred erfarenhet inom dessa typer av arbetsrättsliga frågor, för vidare assistans i frågan.
----

Som för så många andra arbetsrättsliga frågor kan man alltså konstatera att det är kollektivavtal och inte lagstiftning som styr här. För att då veta vad som gäller i ditt fall måste man veta vilket kollektivavtalsområde du hör till (tjänstemanna- eller kommunalarbetarsidan). Observera att merparten av kollektivavtalen gäller samtliga som jobbar inom området, oavsett om de är fackligt anslutna eller inte. Det är i huvudsak såna saker som rör förhandlingsrätt av olika slag där det finns inskränkningar.

Mimikryp2009-06-04 18:05
Antal inlägg: 9057

Åh, Vulcan, du är duktig du! Hoppas Pekkis har nytta av det. *ler*

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?