Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 807 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uberbacon | 2009-06-04 16:15 | |
![]() | Jobba&bo i England Nu är jag tyvärr färdigutbildad och söker således jobb, framförallt i London. Varför just London/England går att diskutera men skit i det. Nu undrar jag lite om nån vet något om denna avlägsna plats? Hur pass svårt är det att komma in i språket, och bland människor? Vad finns det för mentalitetsskillnader bland jobb här och där? (jag är utbildad statistiker om det hjälper) Är allt dyrare? Billigare? Bra och dåligt? Skriv gärna allt du kan komma på! Jag är idel öga. | |
| PTcruiser | 2009-06-04 16:41 | |
![]() | Jag slank in på en blogg för någon dag sedan, om en familj som flyttat till England pga av jobb. Maila dom & ställ dina frågor. www.mama.nu/blogg/en...as -dagbok/ Hoppas det är till någon nytta. | |
| Eukonkanto - Ej medlem längre | 2009-06-04 17:16 | |
![]() | Språket - vansinnigt lätt om du kan engelska sen tidigare. Vissa delar av London har dock dialekter, men man förstår som engelsktalande typ allt utom Cockney rhyming slang. Bland människor lär det bli vansinnigt lätt, London är fullt av icke-britter och således passar typ alla (öppna) mentaliteter in. Jag skulle påstå att det är svårare att komma in i en brittisk mentalitet i London, just på grund av att man hamnar bland andra icke-britter. Svenskar har dock gott rykte och är populära som jobbsökande och socialt. Ölen är billigare, så länge du håller dig i de områden vars inte turisterna hänger, för att inte tala om bättre, om man ger fan i att dricka Carling, Stella och annat massproducerat blask. I övrigt är väl maten ungefär på samma prisnivå, bara lite billigare där. Boendet är dyrare - speciellt i London. Om du röker så ta med cigg härifrån... England är smutsigare och väldigt mycket mer slitet och nedgånget, det sociala skyddsnätverket där är inte lika bra som det svenska - mer utslagenhet och större klasskillnader, det är dock öppnare för olikheter och det finns bannemej något för alla. När jag flyttade till England skydde jag London som pesten, och det är jag glad för - för mycket turister, för dyrt (det är avsevärt mycket dyrare att bo i London än i andra större städer, med tanke på hyra, transport etc.), för svårt att just smälta in bland britterna. Skulle du välja en annan stad kommer du lättare in i mentaliteten - och alla britter frågar dig varför du hamnade i Manchester/Liverpool/Birm ingham etc. och inte i London. Jag skulle lätt rekommendera att titta utanför London. Ok, det kanske räcker nu... hahaha. | |
| uberbacon | 2009-06-04 23:40 | |
![]() | Tack :) det verkar häftigt tur att jag inte röker | |
| EbbaGreen | 2009-06-05 01:06 | |
![]() | London är en skithäftg stad, om du är turist. Mindre kul att bo där. Testa en annan engelsk storstad! :) | |
| kleinp | 2009-06-05 02:02 | |
![]() | Jag bodde i England för 20 år sedan men funderar på att flytta dit igen, har ett jobb på gång i Southampton. Saker jag irriterade mig på på den tiden: Det finns inga blandkranar. Trycket i duscharna är löjligt lågt. Toaletterna går för det mesta inte att spola utan extra ansträngning. Vänstertrafik. Konstiga elluttag. Alltid samma väder: duggregn och gråmulet. Däremot tycker jag inte det är alls lika smutsigt och nergånget som det var för 20 år sedan. Från medelklassen och uppåt har man fått ordning på uppvärmningen inomhus, påstås det, fast jag har inte observerat det själv. Däremot kan jag se att det finns moderna tvättmaskiner. Kulturchock? Nja, bland arbetarklassen är främlingsfientligheten mild men kompakt (fast riktad mer mot polacker än mot svenskar), bland välutbildade finns en självklar kulturell överlägsenhetskänsla som man får finna sig i, vilket funkar rätt bra eftersom den är så subtil och levereras med sådan elegans och artighet. I gengäld är England det enda stället i världen där man kan få en anständig kopp te. | |
| Eukonkanto - Ej medlem längre | 2009-06-05 11:25 | |
![]() | Hahahaha, kleinp - det är så sant det där med kranarna. Ett helvete att tvätta händerna! Ja, apropå tvättmaskiner - de står i en stor andel av hemmen i köket...och jag har lite svårt för konceptet att hantera smutsiga strumpor och underkläder där man lagar mat, haha. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-05 11:42 | |
![]() | ALLT är dyrare i England annars skulle jag bott där för länge sen då jag ÄLSKAR England:) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-05 11:44 | |
![]() | kleinp samma väder? Du måste haft otur när du var där:) Jag har varit där varje sommar nu sen 2005, men jag måste säga att vädret där dom sista åren har varit MYCKET bättre än vädret här:) | |
| CD II | 2009-06-05 11:46 | |
![]() | Just go for it! / eric esquire mmix | |