Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 918

Forumkategorier

Användare Inlägg  
asodora2009-06-05 12:51
Antal inlägg: 61

Kvinnor är från Venus, män från Mars.
Det kom in många aspekter på tråden angående otrohet och inte oväntat blev det ett hett ämne som gav ringar på vattnet.
Bl a en diskussion om vem som har "rätt" till vårdnade av barnen vid en skilsmässa. Ett argument var att mamman hade det eftersom hon tog mest ansvar i hemmet. Detta föranleder mig att bifoga följande länk och hoppas reflektioner över vad vi egentligen vill med vårt "jämlikhetssnack"
www.pappaombudsmanne...3g oddT-Eew

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-05 12:52
Antal inlägg: 481

åh hatar den boken btw. det vidrigaste dravel som skrivits enligt min mening...

asodora2009-06-05 13:07

Tror jag säkert att många tycker. Men det var i o f s inte boken jag ville diskutera utan belysa vad det är vi vill ha i vår sk jämlikhet.
Vi tror att vår hjärna utvecklas i samma sätt som våra datorerenbart anpassat sig till det moderna datoriserade samhället men så är det inte.
Jag kan omöjligtvis förstå varför det ska vara negativt att vi är olika? Det är vetenskapligt bevisat att män och kvinnor, tänker, ser, upplever och kommunicerar på olika sätt. Och när vi inte kan acceptera eller respektera varandras olikheter kan vi inte heller mötas i våra förhållanden utan pratar förbi varandra tills det bara blir en enda, förvirrad maktkamp.
Att skapa ett förtryck för att "jämlika" sig själv tycker inte jag är försvarbart och just i vårdnadsfall anser jag att många män blir överkörda.

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-05 13:13

känns mer meningsfullt att lära känna och respektera en individ än att hänga upp sig på "vetenskapliga skillnader". själv gillar jag dock skillnader samspel motsättningar manligt/kvinnligt men det är självvalt och inget jag ser hugget i sten.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-05 13:21
Antal inlägg: 7605

En av mina söner har som devis: "Men are from earth. Women are from earth. Deal with it."

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-05 13:21

perfekt!:)

Safflor - Ej medlem längre2009-06-05 13:29
Antal inlägg: 832

Det handlar nog mer om att försöka hitta och omge sig med människor av "sin sort" oavsett kön.

asodora2009-06-05 14:02

Jag reflekterade bara över t ex skilsmässorna där männen fortfarande oftast förlorar vårdnaden och andra saker som glöms bort.
Sett till samhället verkar det ju som om vi fortfarande är från olika planeter. Allt är ju en tolkningsfråga men att förstå att vi är olika i en del saker hjälper att respektera varandra.
Jag hänger inte upp mig på vetenskapliga skillnader, tycker bara det är intressant!

bitley - Ej medlem längre2009-06-05 14:09
Antal inlägg: 691

Jag är mitt uppe i det där, Asadora.

Känns som en slags tröst att du och en del andra fått upp ögonen för att det är så det kan vara idag. Att mannen ofta är offret.

Men i Sverige får man inte ens säga att man har rätt till sina barn, det är barnperspektiv all the way. Det är barnen som har rätt till sina föräldrar.

Jag tycker det här med barnperspektiv börjar kännas skevt. Var tog familjeperspektivet vägen? Framtidsperspektivet? Barnen i all ära men vill man skapa ett samhälle med män som går under i depression av sin saknad till sina egna barn?

Jag går inte under men stundtals kommer känslan av hopplöshet för att det är som det är. Man ser nästan enbart till mamman.

Som spelar ett spel på högsta nivå, ett spel jag inte orkar spela.

solcito - Ej medlem längre2009-06-05 14:18
Antal inlägg: 33

aha nu svarade jag på inläggen på gamla tråden. Alltså först och främst så var det inte ett argument från min sida utan en spekulation i varför det ser ut som det gör.

För det andra verkar det ganska svårt att få ensam vårdnad idag. Till och med om ena föräldern har misshandlat den andra har den rätt till umgänge.

solcito - Ej medlem längre2009-06-05 14:26

och till bitley, kämpa på, jag har en (kill)kompis som gick igenom det där, och genom att inte ge upp så har har det gått väldigt bra.
Jag tror att många män ger upp för snabbt.

Kanske kan män lära av kvinnorörelsens 100-åriga kamp? Gå ihop, stötta varandra etc.

wildman2009-06-05 14:29
Antal inlägg: 3860

I dagens HD (Helsingborgs dagblad) Uttryckte sig någon som så här:
Jag vill vara jämställd, men inte jämlik. Det tycker jag var en bra skrivning. Jag tycker det är en självklarhet med samma rättigheter, men jag vill inte att vi ska bli lika, jag finner attraktion i våra skilda väsen.
vad gäller barn i separationsfrågan tycker jag det ska vara en 100%-ig ambition att man har delad vårdnad så långt det går.

solcito - Ej medlem längre2009-06-05 14:30

och mommesfrit: din son är väldigt klok tycker jag

bitley - Ej medlem längre2009-06-05 14:32
Antal inlägg: 691

Denna lilla text kom till mig nu då jag tog en dusch, redo att åka och hämta mina älskade ungar.

....

Barnens mamma kontaktade advokat, inte för att vi hade några stora skiljaktligheter då vi skildes. Utan för att hon alltid har ansett mig som den starka, som vinner alla diskussioner, för att jag är bra på att argumentera. Och bra på att skriva.

Men sedan vi skildes 2006 har jag mer eller mindre levt i ett vakuum, inte av sorg - åtminstone inte nu längre - utan mer av en hopplöshet i att jag inte längre når fram till henne. För oavsett vad jag säger eller skriver så ignoreras det, eller väntas ut till det kan vändas mot mig i en förhandling.

Hur man snabbt förvandlar den upplevt starke till den svage.

Frågan är när hennes mål att förgöra mig är uppnått.

solcito - Ej medlem längre2009-06-05 14:32

Fast problemet är inte att vi ska bli lika allihopa. Problemet är att vi inte alla är lika inom grupperna. Det finns fler planeter än mars och venus liksom.

asodora2009-06-05 14:50

solcito: det är helt rätt att vårdanden ofta tilldelas bägge föräldrar men vart barnet ska bo är en helt annan sak. Det finns män som har "delad" vårdnad men om mamman flyttar till en annan kommun får barnet oftast följa med dit. Vad det heter på pappret är en helt annan sak i verkligheten.
bitley: det är där har jag tyckt länge. har sett flera utredningar från socialen på nära håll och dom är så skrämmande skeva att det t o m tagits upp i domstolen att dom knappt är dugliga som underlag. Ändå "vinner" mamman.

"Se till mig som liten är som har både mamma och pappa kär"

Och snälla...låt bli att haka upp er på vad jag kallar tråden för, ville bara ha reflektioner om "jämlikhet"/jämställdhet och olikhet och inte molekylbeståndsdelar av vad jag kallar tråden för. Jösses!

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-05 18:41

ingen tilldelas vårdnad vid separation har man delad påverkas den inte på något sätt enbart av separation. om ena parten flyttar och det behöver fastställas var barnet ska bo, vilket ju måste göras om avståndet är för stort, ställs initialt en fråga utifrån och den väger allra tyngst i beslutet (förutsatt att ingen vanvård, missbruk, misshandel etc förekommer). Vem har tillbringat mest tid med barnet? föräldraledighet, vab e tc. utifrån detta tas alltså beslutet om båda föräldrarna är "bra". i 90% av fallen blir det kvinnan då... om män är så rädda om sin rätt att ta hand om sina barn måste de börja från dag ett! annars kommer de att bli "diskriminerade" ja.

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-05 18:45

btw så gillar jag inte tonen på sidan du länkar till.

Tre risker:
) Enligt lagen kan det nu räcka med blotta påståenden om övergrepp för att en pappa ska nekas träffa sina barn. Detta har medfört en ökning av antalet anklagelser.

3) Även mindre barn ska få komma till tals i vårdnadstvister. Man nämner inte med ett ord risken att de kan vara indoktrinerade av den förälder som de tillbringar mest tid med.
.......

nej gillar inte den. undrar vilka som ligger bakom?

taxam - Ej medlem längre2009-06-06 23:23
Antal inlägg: 427

Nä, den är ju till bl a för att stötta pappor som vill vara pappor men möter hinder så varför ta det seröst?

Kaguya2009-06-06 23:38
Antal inlägg: 17

www.juridicum.su.se/...ne wsid=601

Ja det låter ju som att det finns ett val där hörrni. Var jämställda från början, så blir ni behandlade efter det sedan.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?