Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 807 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mimmipigg1 | 2009-06-05 19:49 | |
![]() | Veganer, se hit! Nån här som är vegan och är villig att berätta om för och nackdelar? Är nyfiken och funderar på att prova ett veganskt leverne. Har hört att det kan bota värk bla. Är det svårt att få tag på livsmedel, att få i sig alla mineraler och vitaminer mm? Berätta gärna om era erfarenheter, jag är idel öra =-) | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:19 | |
![]() | När jag blev vegan för 12 år sen var det SVÅRT. Jag bodde dessutom hemma och kunde inte sköta inköp och planering och skolmatens veganalternativ sög. Men i dag är det enkelt. Utbudet på veganska alternativ är stort och ökar och man lär sig ofta i och med en specialkost hur man balanserar upp mat bra. Fördelarna är många; och ja, det stämmer att man bl a ordinerar vegankost för ex reumatisk värk. Man mår också väldigt bra av en bra sammansatt vegankost och det har varit en stor befrielse för mig, där jag slipper magproblem och liknande. | |
| mimmipigg1 | 2009-06-05 20:32 | |
![]() | Hittar du veganska alternativ i vanliga mataffärer, typ ICA? Kanske du kan ge exempel på bra böcker om ämnet? | |
| Jesper M | 2009-06-05 20:38 | |
![]() | FFS! www.google.se/search...=f irefox-a SÅ! håll tillgodo | |
| kajix | 2009-06-05 20:43 | |
![]() | "Vegan.nu är nere för tillfället" tack Jesper. | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:49 | |
![]() | www.veggiemind.com Där finns en länk till VeggieToppen med massor av samlade bloggar på ämnet. Det finns kateogorier på"Vegan". | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:50 | |
![]() | www.veggietoppen.se | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:50 | |
![]() | FEL Här är till slut rätt www.veggiemind.com/v...gi etoppen/ | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:51 | |
![]() | Där finns både websidor, bloggar och receptsajter samlade. | |
| BorderBeta | 2009-06-05 20:51 | |
![]() | Fan vad läcker jag är på rad... | |
| Jesper M | 2009-06-05 20:54 | |
![]() | kajix, det fina med google är att man får mer än en träff. så om du scrollar ner lite så hittar du hela 38 miljoner sidor till :) | |
| Sotfinger | 2009-06-05 21:57 | |
![]() | Vi har en vegan, en vegetarian, en "inte-kött-ätare" och en allätare i familjen. För det mesta går det bra att kombinera, men det kräver lite planering. Och som sagt, en del kunskap i näringslära. | |
| Stjärtmesen | 2009-06-05 22:44 | |
![]() | www.djurensratt.se har, förutom en massa information, även recept och en utförlig FAQ om veganism. | |
| svinto_delux | 2009-06-05 23:13 | |
![]() | Det är lätt, om du inte ska äta på restaurang, då är det mer eller mindre trixigt beroende på matställe. Ät vitamintillskott och tänk på att försöka få i dig proteiner (ex. bönor, groddar, tofu, sojafärs) vid varje måltid. Använd rapsolja till matlagning och linfröolja till sallader så får du i dig myttiga fettsyror. Var ute i solen också så får du i dig D-vitamin, den är trixig att få i sig annars, och får inte överdoseras. (Övriga går dock bra att överdosera.) Coops egna sojamjölk är billig och god har jag hört. All veganyoghurt är mer eller mindre svindyr. Carlshamns och Alpros är godast. | |
| svinto_delux | 2009-06-05 23:15 | |
![]() | Sotfinger: Låter som ett icke-problem, iom att samtliga äter den mat som är vegan. Bara att dosera lite färre proteiner till allätaren, eftersom den förmodligen får i sig det i mängder när den äter lunch och sådär. | |
| Sotfinger | 2009-06-06 00:12 | |
![]() | svinto_delux: ja, det är bara när vi vill äta fisk som man måste hitta på nåt alternativ åt vegisarna. Men det löser dom för det mesta själva med bönbiffar eller nåt sånt ur frysen. | |
| mimmipigg1 | 2009-06-06 13:14 | |
![]() | Tusen tack för alla tips! Det är lite trixigt, som någon nämnde tidigare, att alla i familjen har olika matvanor. 1 kött älskare, 1 allätare, 1 som hatar kött, 1 som ALDRIG äter fisk......och så jag då som får svårare och svårare att motivera mig själv till att äta saker som har haft ett liv och en själ.... Jag ska kolla upp alla hänvisningar här och försöka göra nåt vettigt av informationen. //Blivande vegan!? | |