Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| groundhog - Ej medlem längre | 2009-06-07 20:27 | |
![]() | Digitalpiano Går i tankarna att köpa ett digitalpiano. Valet tycks stå mellan Roland HP203 och Yamaha CLP340. Båda kostar ungefär 21000 kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller, eller deras föregångare? Jag har jämfört båda i butik, men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur man kommer gilla pianot hemma. Någon kanske har tips om något annat digitalpiano som jag missat? | |
| tydal | 2009-06-07 21:04 | |
![]() | Den största skillnaden mellan dem är att Roland har många fler ljud (cirka 300). Det är en fördel om du inte redan har en synth men vill ha det. Den följer GM-standarden så du kan spela upp midi-filer. Yamaha har bara 14 ljud, i stort bara piano och lite till. Fördelen med det är att om båda instrumenten har lika mycket ljudminne så blir det ju högre kvalitet på Yamahans pianoljud. Yamaha känns lite renare, utan lull-lull. Är det bara själva pianot du är ute efter kanske det är ett bättre alternativ. Jag har själv haft Yamaha CLP-950 i cirka tio år och är nöjd. Vet inte om du sett det, men manualerna till båda instrumenten finns på deras hemsidor, och det kanske kan vara till hjälp: lib.roland.co.jp/man...20 3_e4.pdf www2.yamaha.co.jp/ma..._o m_a0.pdf | |
| socionom | 2009-06-07 21:07 | |
![]() | Det viktigaste är klaviaturkänslan. Roland och Yamaha har alltid haft olika känsla i sin klaviatur, och för mig är det viktigast. Jag är själv ägare av Roland FP-7 stagedigitalpiano (17000kr) och det är enligt mig fantastiskt skön klaviatur. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-07 22:00 | |
![]() | Roland | |
| groundhog - Ej medlem längre | 2009-06-08 19:49 | |
![]() | Tack för svaren. Det blev tillslut Yamaha CLP 340. Satt och provspelade de båda i säkert en timme. Roland har ju escapefunktion - en litet extra motstånd precis innan tangenten når botten, precis som på en flygel. I övrigt gillade jag yamaha's klaviaturkänsla bäst. Och det var oklart varför man egentligen behövde flygelkänsla när man spelat hela sitt liv på ett vanligt piano. Ljudmässigt var det ungefär jämt. Till slut föll det på att yamahamöbeln var snyggare. | |