Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 972

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Knäckehäxan22009-06-10 11:50
Antal inlägg: 21

Takbyte!
Bor i ett hus byggt 1928, har falsad plåt som är dags att byta ut. Men vad ska man ha??? betong/ tegel är uteslutet då vi inte vet om huset klarar av den vikten. Alternativet som vi ser det är ny falsad plåt (vilket inte blir lika snyggt som det tak som ligger där idag, då hängrännor är inbyggda etc) eller takshingel. Vill ej ha fuskpannor! Nån som har erfarenhet av shingel? Livslängd, utseendemässigt efter x antal år?

Sotfinger2009-06-10 12:14
Antal inlägg: 22361

Vårt hus är också byggt på 20-talet och vi tog bort takteglet för ca 15 år sen och satte på falsad plåt. Det var inte helt lätt eftersom huset visade sig vara lite skevt - vinklarna var alltså inte alldeles räta. Så här efter 15 år kan vi också konstatera att färgen på plåten (vi tog tegelbrun, för det passade bäst till husets färg) har blekts. I övrigt har vi inga problem, taket blev tätt (innan så läckte det, för tegelpannorna började gå sönder) och ligger på plats!
Erfarenhet av shingel har jag inte.

Knäckehäxan22009-06-10 12:24

Sotfinger--->
Så ni har alltså inte behövt måla på 15 år??? Vårt plåttak är i nuläget svart och behöver målas var o varannat år, svårt med svart då det blir så fruktansvärt varmt dessutom. Det jag hört om shingel vs. plåt är att plåt kan hålla i upp till 100 år, shingel däremot ca. 30. Men kostnaden drar väl iväg om man väljer plåt gissar jag, vi har tre stora tak och mycket vinklar och vrår.

Sotfinger2009-06-10 12:35

Jag tror att det är detta vi har:
www.plannja.com/temp..._1 740.aspx

mijand2009-06-10 12:36
Antal inlägg: 270

Det ska vara tegel!
Om inte taket tål belastningen så klarar det inte heller blöt snö, se till att förstärka taket. Sen lägger ni tegel.

Knäckehäxan22009-06-10 12:46

mijand--->
Det tak som ligger nu tål blöt snö ypperligt, men lägger man dessutom tegel kanske det blir en annan femma, en takförstärkning innebär en massa dyra kostnader samt att de två tillbyggnaderna saknar tillräcklig lutning för pannor. Plåt alternativt shingel/ takpapp är vad vi väger mellan, men visst kan jag hålla med om att tegel är snyggast :)

mijand2009-06-10 14:13
Antal inlägg: 270

Kan du inte visa en bild på huset? Lägg det på tex photobucket.com och länka hit.

Knäckehäxan22009-06-10 14:46

Hade jag haft en kamera hade det gått att göra så :)

kajix2009-06-10 15:17
Antal inlägg: 7767

Skriv ut din adress så kommer vi själva å kollar.

Eller gör inte det förresten, det kommer säkert nån idiot å ska förstöra.

Knäckehäxan22009-06-10 15:21

har en känsla av att tråden kommer att spåra ur som alla andra trådar här i världen. Men nån med erfarenhet av shingel får gärna göra ett utlåtande.

8507102009-06-10 15:38
Antal inlägg: 5222

Knäckehäxan..

Jag skulle satsa på ny plåt, bland annat pga underhållet.

Visst det kostar kanske mer men det är väl värt det.
allt bleks med solljus så det är ju inte att göra så mycket åt dock.

åskarl2009-06-10 16:22
Antal inlägg: 5826

knäckehäxan:

håller med 850710, har du haft falsad plåt så är det säkert i längden mest förmånligt att kontakta en välrenomerad plåtslagare och låta honom sköta jobbet, i synnerhet om taket har många vinklar och girar och har utsatt läge för väder å vind.

Vill du/ni däremot jobba själv är sotfingers alternativ med tegelprofilplåt också ett alternativ, lite svårare dock att få att hålla tätt i girar och vinklar, välrenomerade tillverkares plåtar håller nog färgen rätt många tiotalsår, mycket av blekningen är damm och pollen och sånt som går att spola av med högtryckstvätt....

shingel eller takfiltplattor är ju ett bra alternativ om du/ni har mycket fritid.. lite arbetsdrygt att lägga och mycket jobb med underlagstaket om det inte redan har tät och jämn brädbeslåning.
hållbarheten hos shingel är ju som du redan påpekade inte lika bra som för plåt. skräp och sånt har en tendens att fastna och mossa och lavar att börja växa på shingeltak....

....men det finns ju också ett grönt alternativ med färdigt planterade växter på shingeltak så varför inte låta naturen ha sin gång.... :)

Tess 082009-06-10 17:34
Antal inlägg: 18003

Vi har tegel nu... huset byggt 65 och teglet är nu s.a.s värdelöst.
Nästa år ska det bytas ut till plåt och då troligtvis en profilplåt. Snyggt och enkelt :)
Vet inget om shingel, men skulle nog inte orka lägga sånt, så jobbigt det verkar vara... Men har man hus så borde man räkna med viss kostnad för renovering, så tak borde man väl räkna med att man måste byta åtminstone en gång under sin livstid...

Sotfinger2009-06-10 17:55

Jag ser att jag har farit fram med falska uppgifter.... vår takplåt heter inte alls falsad plåt, utan tegelprofilplåt som åskarl så riktigt påpekar. Sorry!

Knäckehäxan22009-06-11 08:52

Tack för alla svar! Tror att vi får fundera lite till innan vi gör slag i saken, det regnar ju inte in ännu! Tanken är inte att vi ska göra det själva, så det blir en arbetstimmar och mtrl kostnader som får avgöra då jag i nuläget är fattig student. Men för mig lutar det kanske lite mer åt plåt, även om shingel är mycket snyggare.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?