Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 20 029 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-14 09:38 | |
![]() | Hälsa Hej på er. Jag tänkte bara fråga om det är någon här som jobbar inom servicesektorn, och blivit urbota less på att hälsa hela tiden? Jag kom att tänka på detta när jag åkte tåg igår och hon som vill titta på min biljett fick gå och säga "Hej" vid varenda säte tåget igenom. Hur står hon ut? JAG stod knappt ut att höra det om och om, som inte behöver leva med det vareviga dag. Hon var som en programmerad CNC-modul. Ett steg åt höger - Hej - ett steg åt vänter - Hej hej! - osv - osv ... Lägg märke till att hon sa 'Hej' på ena sidan av tåget, 'Hej hej' på andra. Det var nog för att inte drabbas av hjärnspöken. Hon blir ju även så illa tvingen att säga "Tack" efter varje stopp med, men det var inte lika påtagligt jobbigt, som jag upplevde det. Så, nu undrar jag; ni som jobbar med dessa typer av yrken med kundservice, till exempel sitta i kassan på ICA, och så vidare, hur står ni ut med dessa upprepningar utan att vilja stoppa huvudet i en vedkap? Visst, många yrken, rent av del flesta kanske, är ju bestående av upprepningar, men då man inte har kundkontakt behöver man ju i alla fall inte försöka se ut som man älskar det. Berätta för mig hur ni upplever fenomenet! | |
| Fil oso fisk - Ej medlem längre | 2009-06-14 09:55 | |
![]() | Jag tror att många människor inte alls upplever det besvärande med dessa typer av upprepningar, utan snarare upplever att dessa små vardagsritualer skänker dem en trygghet. | |
| Skugga | 2009-06-14 10:06 | |
![]() | Jag har jobbat inom handeln hela mitt yrkesverksamma liv, från säljare till egenföretagare till butikschef, och jag blev i alla fall kolossalt trött på kundernas respektlöshet, mer än själva hejandet. Det blev som Fil säger en ritual, ibland hejade man på folk i tunnelbanan (den där serviceyrkesskadan: le-nicka-hej.) bara för att man råkade få ögonkontakt med dem... :) Kommer Nattis tillbaka, Annisen? | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:12 | |
![]() | Skugga: Ojdå, men det låter som det är ett liv du lagt bakom dig? Fick du nog? Jag förstår hur jobbigt det måste vara med svåra kunder. Jag försöker alltid vara snäll och trevlig mot personalen. Det är ju inte deras fel om man upplever att en vara är till besvikelse! :/ Det tror jag nog. Han brukar inte kunna hålla sig undan så länge. :) Han är hopplös. ^^ | |
| Skugga | 2009-06-14 10:26 | |
![]() | Precis, man får ta enormt mycket skit när man jobbar inom serviceyrken, men måste ändå vara trevlig tillbaka. Jag tröttnade på det, dessutom är jag inte en bra säljare, tycker inte om att pracka på folk saker de egentligen inte behöver. :) Jag satte mig på skolbänken på gamla dar, pluggar beteendevetenskap på universitetet. Hälsa Nattis att jag saknar hans klurigheter. :) | |
| natt1s - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:30 | |
![]() | Skugga: Det tycker jag du gjorde rätt i! | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:37 | |
![]() | Som truckförare får jag hejja precis lagom mycket, det är ju inte så att man betjänar 100 chaufförer i timmen direkt. Men jag använder även hejjandet för att visa när jag har tid med någon. Typ om nån kommer in medan jag har annat att göra så hejjar jag inte förrän jag är klar med det och redo att börja jobba med denne. | |
| Maja G | 2009-06-14 10:43 | |
![]() | Tycker att man ska vara hövlig och hälsa vänligt på alla då man jobbar med människor..Om det blir ett automatiskt "hej" eller "hejhej" det gör väl inget, bara man uppmärksammar kunden, patienten, närstående eller vem det nu må vara.. Annars får man göra som Skugga, man får söka sig till något annat. Beteendevetenskap på universitetet låter som en bra grej. Där får du nog lära dig om vikten att bli sedd och bekräftad oavsett vem man är:)) | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:43 | |
![]() | fast å andra sidan söker jag jämt ögonkontakt med folk när jag jobbar för att visa att jag har sett dem, kanske uppföljt av en liten nickning. Detta bara för att de inte ska vara oroliga när de går omkring där jag kör. (jag kör som en biltjuv när jag jobbar.) Detta beteende har jag märkt att jag tar med mig hem från jobbet, jag söker ögonkontakt med folk hela tiden. Lyckligtvis så hindrar jag mig oftast från den där lilla nickningen men ibland slinker den med också och jag får förbryllade blickar tillbaks. | |
| Fil oso fisk - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:44 | |
![]() | anktejp: Det var ett fiffigt knep. Då får man hälsa i lagom dos. Gör ni alla så, eller är det något du utvecklat själv? | |
| anktejp - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:46 | |
![]() | Det är bara jag och en till som kör vid portarna, han har nog börjat göra så han med, men om det är för att han ser mig göra det eller om det är för att det blir så naturligt efter ett tag vet jag inte. Jag hade faktiskt inte tänkt på det själv innan idag när jag läste tråden och tog mig en funderare. | |
| Fil oso fisk - Ej medlem längre | 2009-06-14 10:52 | |
![]() | Ja, se där. Man kan lära sig mycket om sig själv, och sin omgivning, när man funderar ett slag. | |
| Skugga | 2009-06-14 10:57 | |
![]() | Gräddnos: Visst förstår jag vikten av att bli sedd, har inte jobbat inom handeln 16 år, på olika befattningar, utan att förstå det. Det jag tröttnade på är kunderna som bokstavligt talat sliter i en, inte respekterar att butiken stänger, att man hjälper en annan kund, skriker åt en så spottet stänker i ansiktet, för att sekunden efter vilja ha perfekt service, and so on... Jag är väldigt serviceminded, älskar att hjälpa människor utifrån deras olika behov, det som slutligen gjorde att jag sökte mig vidare i utbildning, på en något avvikande linje från servicebanan, var att trenden går mer och mer mot att alla inom t.ex. butiksyrket måste vara drivande säljare, och mitt samvete klarar inte riktigt att pracka på människor saker de egentligen inte behöver, till ett pris som ofta överstiger kvalitén. | |