Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 997

Forumkategorier

Användare Inlägg  
david_842009-06-16 15:52
Antal inlägg: 256

pokeretikett kontra betapetetikett
Ibland har jag hört om att man pratar om likheter mellan nätpoker och betapet/scrabble. Den här tråden tänkte jag dock ägna åt olikheterna.

För det första hälsningsfrasen. På betapet inleder man gärna med att skriva ”hej”, ”tjena” eller liknande, medan i poker ska man helst inte säga något alls när man börjar en match. Jag provade en gång att trotsa den etiketten och skrev ”hello and good luck” men fick då bara svaret ”yeah right”.

Under spelets gång brukar man i betapet kommentera om motståndaren lyckas rulla eller göra annat snyggt drag med många poäng, som ”grattis! =)”, ”najs” eller ”wow!”. Ibland får man till och med höra sådant som ”du är bra!”. I poker fälls då och då kommentaren ”nh” som står för ”nice hand” om en motståndare haft turen att få en bra hand. Ofta används det dock i ironisk mening, som ”nh, fish”, för att markera att den där handen som spelaren satsade en massa pengar på i själva verket var riktigt usel. En ”fish” är en dålig spelare som förlorar, medan ”shark” är en bra spelare som vinner. ”Shark” är dock inget man kallar varandra under spelets gång, utan bara ett ord som är populärt att använda i nicknames. Övriga kommentarer under spelets gång i poker handlar nästan uteslutande om att motståndaren antingen är dålig, att han/hon har tur, eller både och. Till exempel ”lucky fish”, ”smart move, donk” eller mer rakt på sak - ”omg, you are really bad”. När det är min tur i budgivningen får jag ibland för mig att det står ”Dear David, it's your turn. You have 15 seconds to act!”, men sen inser jag att det i själva verket är ”Dealer: David, it's your turn. You have 15 seconds to act!”.

När matchen är slut i betapet, skriver man vanligtvis ”tfm” eller ”tfgm” och ”grattis!”/”tack!”. När någon blir utslagen i poker skriver man vanligtvis inget alls. Men ibland skriver vinnaren till förloraren ”ul” (ingen har förklarat för mig vad den här förkortningen står för, men jag har mina aningar), och om förloraren har en hälsning till vinnaren blir det ofta något i stil med ”faking cnut” eller ”c*cks*cker”.

Det må vara en del smärre överdrifter i detta inlägg, men jag tycker ändock att det är en intressant trend! :)

Zizzzi2009-06-16 16:03
Antal inlägg: 440

ul=unlucky

xtm2009-06-16 16:03
Antal inlägg: 2

Men med poker är det pengar involverade. Lite skillnad.

Snurt2009-06-16 16:18
Antal inlägg: 1304

i facebögs Zynga pokerklient är stämningen ganska trevlig, det är ju gratis och inga pengar. Väldigt få idioter.
Tfgt.

cogitoq2009-06-16 16:23
Antal inlägg: 24

ul borde betyda You lost eller you are a loser?

david_842009-06-16 16:32
Antal inlägg: 256

Jag faktiskt ul betydde "u lose", men det är nog som zizzi skriver "unlucky", och i så fall är det ju trevligare. Har dock för mig att någon fällt kommentaren "you lose" under spel, och kanske därför som jag fått för mig att det är vad "ul" också betyder.

bizzzy - Ej medlem längre2009-06-16 16:51
Antal inlägg: 3169

ul är mycket riktigt unlucky och ofta skrivs det gg när någon åker ut som betyder good game.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?