Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 995 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2009-06-18 10:59 | |
![]() | kirkegaard - hjälp Hej alla kloka, belästa och begåvade betapetare! Jag har fått enastående litterär hjälp här förut och hoppas på samma lycka en gång till. Nu är det någon bevandrad i filosfi jag söker... Det finns ett (i min mening ganska utslitet men egentligen väldigt bra) citat av den danske filosofen Kirkegaard. Kruxet är att jag sett det i olika versioner och jag skulle vilja veta vad som är original. (Ja, naturligtvis fattar jag att originaltexten är på danska). Men jag menar om han skrev texten ursprungligen så som den är här (se nedan), med sitt namn i. Och i så fall gärna en källa (referens) typ vilken bok så att jag kan kolla det. Eller om han skrev texten utan sitt namn i den (så som man oftast ser den citerad). 1000 tack på förhand till alla belästa bevandrade begåvade betapettrar. Texten: Om jag - Søren Aabye Kierkegaard - vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att hjälpa någon person måste jag visserligen förstå mer än vad hon/han gör, men först och främst förstå det hon/han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag endå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andra i stället för att hjälpa. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa. | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2009-06-18 11:14 | |
![]() | Texten skrev han utan sitt namn och med vissa andra avvikelser från din version. Publicerad på originalspråk i Synspunkter for min Forfatter-Virksomhet, Søren Kierkegaard Samlede værker, Gyldendal 1991. Bd. 18 Andet afsnit, Capitel 1, §2, sidorna 96 - 97. Jag har ingen källa på en publicerad svensk översättning, har letat mycket. Men har hört ryktas om en nykommen eller snart kommande nytryckt och nyöversatt publicering av K på svenska, där denna antagligen borde finnas med, så det kan vara värt att fråga en kunnig biblotekarie. | |