Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 995

Forumkategorier

Användare Inlägg  
---Robban--- - Ej medlem längre2009-06-18 19:07
Antal inlägg: 690

Om att nätmobba kändisar

Tycker du att det är okej att sitta på diverse nätmötesplatser (t.ex Betapets forum) och spy galla över allehanda musiker, skådespelare, författare etc?
Tror inte du att personer som ägnar sig åt detta även är potentiella mobbare IRL? Det tror jag. Tack för ordet.

VaKul2009-06-18 19:14
Antal inlägg: 641

Är kanske därför vissa Forum finns..för att "få" ventilera sina åsikter!
Håller med däremot om att vissa skriver...som igår om Tomas Ledin..att han behöver labitomeras. Där går f-n gränsen! Men att skriva ner att nån tex sjunger för jävligt, dansar som en lungsjuk ål, har en frissa värre än en strömförande get..kan väl vara ok!
Alla kändisar och så kallade kändisar vet om priset för att stå i rampljuset..och får "betala" priset för det också!

Men håller med dig, Robban..att i vissa fall går det över gränsen! Skrrev nånstans att jag tror det är den svenskaste av alla sjukdomar som drabbat dessa personer....avundsjukan!

heeting - Ej medlem längre2009-06-18 19:17
Antal inlägg: 442

Jag skulle aldrig få för mig att mobba någon IRL men det händer absolut att jag mobbar kändisar när de beter sig dumt. Det kanske inte är så snällt, men de har väl förhoppningsvis lite pengar att snyta sig i.

Pseudonymf2009-06-18 19:19
Antal inlägg: 8282

Heter det inte "lobotormeras"? Anyway - det är väl att dra alla över en kam om man påstår att de som spyr galla över celebriteter är mobbare i verkliga livet. Men visst finns det gränser, dock är de väldigt utsuddade när det kommer till offentliga personer...

Pseudonymf2009-06-18 19:19
Antal inlägg: 8282

Haha, så stavade jag själv fel :P
Lobotomeras... *knäböjer inför ordpoliserna* ;)

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-18 19:22
Antal inlägg: 213

Det är väl just det, att kändisar, eller andra, offentliga personer s k a inte behöver betala något pris för sitt kändiskap.
Vanlig hyfs och respekt går alldeles utmärkt att tillämpa även i dom sammanhangen.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-18 19:24

Tycker Beta gott kan ta bort mobbartråden härifrån.

pion ekrot2009-06-18 19:26
Antal inlägg: 3340

Att kändisar får "betala priset" - d.v.s på nåt sätt själva stå ansvariga för att ANDRA ickeoffentliga häller verbal skit över dem är en absurd klichéåsikt som jag verkligen förundras över. Att ha åsikter är självfallet OK, men att yttra rena och grova förolämpningar på offentliga internetsidor? Nja. Det är mest bara riktigt sunkigt.

fåntrattis2009-06-18 19:26
Antal inlägg: 352

Jag tycker det är en väsentlig skillnad på att spy galla över och nätmobba.
Enligt min definition av nätmobbing krävs en direktkontakt, även om den sker över internet.
Således tycker jag att det är ok att spy galla över kändisar, även om det stundtals kan ske på ett mycket fånigt sätt.

Nej, jag tror inte att nätmobbaren, eller nätgallspyarn per definition beter sig likadant i verkligheten. Det är, som många redan sagt, lättare att komma undan med slikt på nätet och undvika obehagliga följder. Därmed inte sagt att dessa skulle bete sig likadant i verkligheten om de visste att följderna vore desamma som via det elektroniska nätet.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-18 19:29

Men VARFÖR skulle man spy galla över någon överhuvudtaget?
*går över mitt förstånd*

anktejp - Ej medlem längre2009-06-18 19:30
Antal inlägg: 695

Varför kan inte alla bara hålla sams?

Stjärtmesen2009-06-18 19:32
Antal inlägg: 125

Jag minns en tråd om Linda Rosing där det friskt spyddes galla. Det var rent obehagligt. Kanhända att hon betett sig underligt, men det kändes som om det var enkelt för många att döma henne direkt.

Själv tror jag att det finns bakomliggande orsaker till varför folk gör som de gör. Innan vi känner till dem, ska vi hålla tyst.

pion ekrot2009-06-18 19:34

Stjärtmesen: Ja, minns också den. Det var HELT SJUKT.

fåntrattis2009-06-18 19:35
Antal inlägg: 352

sjöbris: Det kan väl finnas flera anledningar till det. Det kan vara en humorform, ett sätt att uttrycka en åsikt, ett sätt att försöka förändra en inställning...

heeting - Ej medlem längre2009-06-18 19:35
Antal inlägg: 442

Jag kan dock tycka att vissa kändisar får skylla sig själva eftersom de beter sig som riktiga mähän. Om man vet att man blir fotograferad vart man än går kanske man ska ta på sig trosor när man går ut. Bara en sån sak. Och om man gifter sig med sin dotter kanske man förtjänar att stämplas som ett äckel.

Behringer2009-06-18 19:37
Antal inlägg: 3575

Ibland spyr ju vanliga icke kändisar galla över andra och varandra här på Beta. Så varför skulle kändiskapet utgöra en immunitet?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-18 19:40
Antal inlägg: 4050

Helt klart är det väl så att en person som ägnar mycket tid åt att prata om kändisar, vare sig det är i positiva eller negativa ordalag, är lite fixerad.
Jag kan tycka det är obehagligt med ett alltför starkt beundrande av kändisar, speciellt när de inte gjort något originellt eller intressant.

Kändisar använder media för att marknadsföra sig själva och sina alster. Det vore ju rent fånigt att likställa dem med icke offentliga personer och dra in mobbning så länge det inte övergår till påhopp och förföljelse. Skickar man hatmail till Linda Rosing är det givetvis suspekt.

pion ekrot2009-06-18 19:40

Vem har gift sig med sin dotter?

Man behöver inte själv bete sig som ett mähä bara för att man tycker att någon annan beter sig som ett mähä.

Egenskap - Ej medlem längre2009-06-18 19:41
Antal inlägg: 8331

Är man känd så borde man få tåla att någon snackar skit på ett forum. Jag är 100% säker på att man säger något elakt om någon varje dag, var är det för skillnad på att skriva det eller prata?

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-18 19:42

Nää, fåntrattis, här i tråden är det ju ren mobbing vi avhandlar om, eller hur?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?