Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 008

Forumkategorier

Användare Inlägg  
käring2009-06-18 21:03
Antal inlägg: 237

Interrail för "vuxna"
Som ett alternativ för semesterresan funderar vi på Interrail. Vi kommer i så fall att välja ett pass med 10 resdagar under en 22 dagars period. Huvudmålet är Provence med lite trevliga stopp på dit- och tillbakavägen. Vi kommer inte att bo på vandrarhem utan förmodligen lite enklare hotell. Nerresan via Köpenhamn, Berlin, Venedig, tillbaka via Paris och kanske Amsterdam. Du som Interrailat, tipsa oss om saker att tänka på. En Interrailresenär har ju oftast ryggsäck, så är det dumt att ta en mindre väska med hjul om man tycker det känns bekvämare? Vi har sett rätt mycket av Europa förr men aldrig på det här sättet ...

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-18 21:14
Antal inlägg: 213

Åh, Interrail kan jag varmt rekommendera. Visserligen är det många år sedan vi var ute och for på europas järnvägar, men det var helt underbart roligt...minnen för livet...
Vi träffade så otroligt mycket trevligt folk överallt, både på järnvägen och på destinationsorterna.
Vi hade ryggsäckar, men vet faktiskt inte vad jag skulle välja idag.
Det är ju så individuellt vad man finner bekvämast. I en väska på hjul är det nog lättare att hålla ordning på grejerna...blir mindre rörigt...
- Vi åkte runt en månad åt gången.

Önskar er en finfin resa!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-18 21:42
Antal inlägg: 7605

Väska på hjul är jättebra, så länge hjulen sitter kvar. Sen blir de jättejobbiga att släpa på.
Midjeväska är också väldigt bra + ev en liten påse/väska att hänga innanför kläderna för pass och lite kontanter.
Ha inte hela reskassan samlad på samma ställe och bläddra aldrig offentligt i större summor pengar. Göm kontanter och kreditkort på lite olika ställen, för att försvåra för ev tjuv eller bagageförlust.
Se inte onödigt rik ut med dyra smycken och lyxig kamera skulle jag vilja tillägga.
Förse er med mycket vatten under tågresorna. Lite extra toapapper är bra till mycket + en liten flaska handsprit, där hygienen är sämre. En mindre förbandslåda/apotekslåda + nål och tråd kan vara bra också.

käring2009-06-18 21:55

Nån som känner till någon speciellt vacker tåglinje genom Österrike med fina alpvyer?

remvanrijn2009-06-18 22:06
Antal inlägg: 16501

Är inte interrail indelat i en massa zoner nu förtiden? men det har du kanske redan tagit reda på.
Ingår nattåget eller kan man betala till en liten summa är det ju enklast att sova på tågen, även om du sen kanske måste åka tillbaka en sträcka för att komma till staden du vill besöka.
ta du t.ex nattåget Malmö. Trelleborg. Berlin så har du hela dagen på dig i staden. Åker man från Salzburg ner mot Klagenfurt så borde man väl få se vackra alper.. i.a.f bilvägen vad jag vet

olgaviktoria2009-06-18 22:08
Antal inlägg: 130

Jag och min kompis hade tänkt åka Interrail till Italien. Men Interrail-biljetten kostar drygt 4000:-. Sedan tillkommer resan till Köpenhamn, eftersom Interrail inte gäller i Sverige. Sedan tillkommer sittplatsbiljetter och liggvagn. Det skulle kosta 1700:- extra bara för nerresan. Vi ska ju hem också, det blir 1700:- till. Totalt 7700:-. Bara för resan. Sedan ska man ju sova nånstans också.
Behöver jag säga att vi ångrade oss och har nu bokat flygresa istället, 3200:- tur och retur till Nice. Inte bra för miljön, men vi har inte råd med tåget.

Pharoah - Ej medlem längre2009-06-20 01:23
Antal inlägg: 31

You're too freaking old, homegirl. Stay home or take the earliest flight to Bromölla!

käring2009-06-20 22:06

Okej, okej 109 år och man får en del specialrabatter även på tåg :)

tydal2009-06-20 22:46
Antal inlägg: 548

remvanrijn: Zonerna är borttagna. Interrailkorten gäller i 29 länder.

www.sj.se/sj/jsp/pol...9& amp;l=sv

tydal2009-06-20 22:54
Antal inlägg: 548

olgaviktoria: Interrail är ju inte tänkt för att bara åka till ett ställe, stanna i två veckor, och sen åka hem, utan det är mer tänkt för att åka runt till olika ställen. Jag och min flickvän var ute två veckor förra året, till Köpenhamn, Paris, Luxemburg, Bryssel, London, Edinburgh och Glasgow. Utöver interrailkortet kostade sittplatsbiljetterna 2500 per person, i 1 klass. Men då åkte vi också med Eurostar och Thalys där interrail inte gäller, utan man fick då lösa biljett till rabatterat pris.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?