Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-22 19:08 | |
![]() | Religion, den största formen av vidskepelse? Jag är vidskeplig, mycket pga. att mina föräldrar har betett sig så under min uppväxt. Jag agerar tex. på följande sätt: lägger aldrig nycklar på bord eller tar bort dem därifrån, jämför aldrig hand mot hand med en annan människa (skåda hand skåda lik) samt att jag ger en kopparpeng tillsammans med en kniv jag skickar iväg om det är en gåva mm. Är jag religös? det slog mig härom dagen att även om jag anser mig vara otroende så betér jag mig som om jag tror på en högre ordning i vissa saker som jag gör i min vardag. Självklart så är det inte så allvarligt och inget jag egentligen tror på men värt en tanke ändå. Så nu kommer då givetvis följdfrågan, är religion den största formen av vidskepelse, eller är det helt andra saker som styr det? Hur som helst så är det lite kul att klappa om båten (träbåt såklart) och säga hej till skeppsrået då man går ombord. Jag skulle gärna vara av den uppfattningen att det finns en kännande skäl i båten men tyvärr är det nog inte så. | |
| DennisPlz | 2009-06-22 19:09 | |
![]() | Det betyder otur att vara skrockfull. | |
| Dyslekso | 2009-06-22 19:22 | |
![]() | Religioner är ju trossystem, vilket knappast vidskepelse kan sägas vara - vad jag har förstått i alla fall. Sen kan man väl säga att det är ett slags skrock, fast i en bemärkelse som känns mer konceptuell än reell, att ha inställningen att om man agerar på vissa sätt i enlighet med vissa skrifter leder detta i slutänden till att man uppnår evig lycksalighet. Där finns ju ändå en förståelig kausalitet - handla på ett sätt som kan kännas igen av andra (och Gud) som gott, så belönas du. Vad gäller nycklar på bordet och svarta katter finns det väl inget orsakssamband att tala om. | |
| mrperfect | 2009-06-22 19:38 | |
![]() | Så ofta har man hört skrockfulla dumheter att man blir påverkad av dem . Även jag. Fast ibland går jag under stegar medvetet bara för at tprovocera. Under försiktighet och uppsikt så ingen tappar något därifrån . Det finns inga väsen, det finns inga gudar, det finns rationella förklaringar. | |
| Minta | 2009-06-22 19:42 | |
![]() | Jag undrar om talesättet "en olycka kommer sällan ensam" är skrock eller bygger på iakttagelser av verkligheten? | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-06-22 19:42 | |
![]() | Lite jämförbart är det nog - de som är religiösa kan ju inte frångå sina vanliga mönster av rädsla för repressalier (minskade goda eller rentav onda). Det är väl det vidskeplighet handlar om också? | |
| DennisPlz | 2009-06-22 19:55 | |
![]() | Modern skrock. Det betyder otur att: * gå mot röd gubbe * blinka innan korsningen * hålla hastighetsbegränsningen * vara nykter i en månad (i sträck) * ge fingret åt HA-bikers * äta potatissallad som stått framme i två dagar * borra tunnlar genom Hallandsåsen * åka dit för medhjälp till polismord i USA * leva lyxliv på bidragspengar * fira midsommar på Öland utan kevlarväst * gå och kissa i skogen dagarna innan skolbalen * betala för grejer från Blocket innan leverans * somna stupfull i vattenfyllda diken * hångla upp svärmor på bröllopsfesten * ha ett rattfyllo i mötande filen | |
| alex666 | 2009-06-22 20:39 | |
![]() | Religion och tro är väl mer en existentiell term än vad vidskepelse är. Således skillnad. | |
| vuk | 2009-06-22 20:48 | |
![]() | första infallet: likheten är väl att i stort sett enda anledningen vi tror på den är tradtition | |
| Billy Rubin | 2009-06-22 21:01 | |
![]() | Om man med vidskepelse menar "en tankevilla om verklighetens beskaffenhet" så visst är religion vidskepelse. Titta bara på samereligionens shamaner, omdöpelse av sjuka barn, jojk, jaktgudar etc | |
| apbur | 2009-06-22 21:33 | |
![]() | Religionen kan ju innehålla vidskepelser men man kan ju inte säga att den är en vidskepelse i sig. Vad menar TS? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-22 21:47 | |
![]() | Jag menar att jag upplever ett samband mellan det vi i dagligt tal kallar vidskepelse och det vi kallar religion, att religionen är en förstorad variant av det förstnämnda. För mig är all form av vidskepelse mumbo-jumbo men likväl så tar jag fasta på det och agerar efter det, om än i smått så ändå lika fullt och fast. Därför tänker jag mig att även religion, som jag för övrigt anser vara mumbo-jumbo det med, har samma ursprung eller om det rent av bara är en grövre variant av att vara vidskeplig? Vad är att få sista smörjelsen och bekänna sina synder inför gud innan man dör om inte vidskepelse? Gud kan ju finnas ändå så man vågar inte chansa. Det är lite hur jag tänker. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-23 01:26 | |
![]() | Det är intressant att ta del av dina kategoriseringar, och jag är nyfiken på hur gammal du var när du insåg att du först framlade hypotesen att religion, vidskepelse och mumbo-jumbo är ekvivalenta. Jag tror nog att jag aldrig någonsin har tagit del av så revolutionerande teorier här i forumet tidigare. | |
| mrperfect | 2009-06-23 01:30 | |
![]() | Jag håller fuklständigt med Risotto om att Religion = Mumbu Jumbo | |
| Zmrzlina | 2009-06-23 01:36 | |
![]() | Förstår faktiskt inte riktigt varför religion inte skulle vara vidskepelse. Det är ju godtyckliga obevisbara saker i båda fallen. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-06-23 01:43 | |
![]() | mr perfect- "mumbu", det är ett afrikanskt språk va? eller en dialekt? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2009-06-23 01:45 | |
![]() | Jag tror att det betyder teater på Danska. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-06-23 07:52 | |
![]() | Religion var(och är) ett sätt för bl a papisterna att hålla folket i schack. Inget annat. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-23 08:31 | |
![]() | baptisterna då | |
| Billy Rubin | 2009-06-23 08:37 | |
![]() | Religiösa som ju lider av vanföreställnigar (feltolkning av verkligheten) i större eller mindre grad, brukar också vara överrepresenterade på de psykiatriska vårdavdelningarna. Det finns en studie från Skellefteå som visar ett klart samband mellan att vara religiös och psykisk sjukdom! Religion = masspsykos? | |