Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:15
Antal inlägg: 193

Jag förstår inte detta!
Många gnäller om hur lite pengar de har, ofta de som studerar,är sjuka eller pansionärer.

När ja nyss flyttat till Uddevalla fick jag ta hjälp av socialen och fick då hyran betald. Alla andra räkningar fick ja betala sj. Jag som då var 20 år och ensam hade rätt till 3500 kr i månaden att leva på. 3500 herregud ja levde lyxliv de räcker ju hur länge som helst. När jag studerade bodde jag på skolan o levde på ca 800 i månaden. Jag kan ju tilläga att jag har en hund också. När jag hade 800 va de lite knapert ibland men ja var aldrig "pank"

Sedan fick jag ett jobb o fick ut mellan 20 - 25 tusen efter skatt :O jag kännde mig som en miljonär pengaran tog aldrig slut.

Just nu är jag långtidssjukskriven och får ut ca 15 tusen vilket även de är massor för mig. Jag har stoppat undan en hel del på banken och jag pansionssparar. Jag har nyss tagit körkort på körkola o de va inte billigt men ändå har de aldrig fattas pengar.

Så ni som gnäller, t.e.x en dam på 60 plus lägenhet i centrala norrköping för 5000 i månaden plus el, telefon o sånt kanske 1000 i månaden = 6000 i räkningar. Damen fick ut ca 12000 i månaden efter skatt alltså har hon över 6000 att "leva" för. Ändå tycker hon att pengarna inte räcker.

Ensammstående mamma med två barn 8 respektive 11 år som lever på soc. Hyran betalas av soc. Ungarna får gratis lunch i skolan. Mamman får troligtvis 3500 till sig. Jag vet inte hur mycket barnen får men ja skulle gissa på minst 1000 kr var. Hyran är betald de har minst 5500 o leva för. Ändå tycker mamman att pengaran inte räcker till.

Va gör folk med sina pengar?

Ässät2009-06-24 17:22
Antal inlägg: 4824

Lån kanske? Grejer som dom hade på avbetalning innan det blev knapert.

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:26

hmm jo kanske.. men har du tagit ett lån har du ofta ( dock inte alltid) skaffat dig något av värde, bostad eller bil tex lever du på soc får du inte ha sådana tillgångar utan måste sälja dem.

Dessutom om man tar damen i mitt exempel så viste hon ju att hon en dag skulle bli pansionär och då kanske inte få lika stor inkomt som innan då får man väll ta lite ansvar o inte se till o köpa massa dyra saker strax innan man går i pansion.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-24 17:26
Antal inlägg: 7605

Cigarretter bränner enormt med cash.
Mamman kanske är skyldig att betala till csn eller andra lån också.
Behöver familjen mediciner eller andra specialsaker springer summorna snart iväg.
Bil är en annan grej som är jättedyrt att hålla. Och husdjur.

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:33

cigarreter är ingen man behöver för att överleva så då får man skylla si själv om man hällre röker än o ger sina barn mat. Visst mamman kanske har andra lån o betala men kom igen 3500 räcker gott o väl till de också. Behöver familjen medeciner eller annan vård så betalar soc de, liknande familjer men som ej får soc bidrag har iallafall högkostnadsskydd precis som alla andra i sverige. Bil är inget måste. Har du valt att bo på ett ställe där du är beroende av bil har du själv satt dig i ett dilemma.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-24 17:38
Antal inlägg: 7605

Känner en som tvingas leva på soc, han får betala sjukbesök och mediciner på de 2 800 som ska "räcka till allt". Goda vänners gemensamma insatser har räddat honom från gatan. Inga missbruksproblem.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-06-24 17:42
Antal inlägg: 5000

mommes:får han???men är det verkligen rätt?jag vet två st som går på soc,de köper medicinerna men lämnar sedan in kvittot på dom å får de medicinerna kostar.
Bra han har sådanan vänner iaf!

Ässät2009-06-24 17:46

Det är inte alltid soc står för mediciner och sjukhusbesök. Vet flera som får bekosta det själva. Men soc är soc och dom har ju sina egna sjuka regler.

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:47

oki men då kan han ju överklaga hos soc efetrsom de skall betala medeciner om detta är livsviktigt för personen. P-piller,nikotintuggummi mm betalas inte. Men vi struntar i de just nu o räknar på hur han haft de han får minst 3500 av soc att leva för, 3500 -2800 = 700. Dock kostar de inte 2800 i månaden så jo pengar har han. Han har inte mycket pengar men han klarar sig.

Men ja vet inte, kanske folk är lite dumma eller nä nu lät ja elak men ja vet inte hur jag skall uttrycka de men känns de inte som folk lever över sina tillgångar!? Jag vill köpa ett hus och en skitsnygg bil och massa kläder varje dag. Äta ute och färska snittblommor vill jag ha men jag köper de inte för jag har inte de tillgångarna.

haha elelr så har ja typ som pojken med guldbyxorna fast i mitt fall flickan med guldkontot eftersom pengaran aldrig tar slut. Ibland blir man ju till o med förvånad över hur mycket de är kvar på kontot efter en heldag på shoppingcentret.

Ässät2009-06-24 17:49

Lucky you lixom.. jag är glad om jag kan köpa mig lite lyxigare skithuspapper än det vanliga som river gött i röven

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:51

haha ässät ja köper ofta eldorado skitbilligt märke på willys o inte river de o röven... men vem vet ja kanske är flickan med stålröven också ;)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-06-24 17:51

jag trodde soc jobbade efter samma regler ang det över hela sverige

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:52

de har de men handläggarna kan bedömma olika, just därför man skall överklaga om man tycker något känns fel.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-06-24 17:53

mmmm

Ässät2009-06-24 17:54

Jaja.. jag skriver inte mer nu.. jag var ett hängivet fan till Fattigbloggen på Aftonbladet och det var skrämmande hur folk blev behandlade på soc. Nej alla sockontor behandlar inte alla lika. Tex har dom kommit fram till att normen inte är samma i alla kommuner. Men som sagt..jag drar mig ur här nu :)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-24 17:54
Antal inlägg: 4050

Hur mycket man klagar över sin situation står också i proportion till hur svårt man tror att det är att ta sig ur den. En pensionär eller en svårt sjuk ser kanske inte några möjligheter att jobba sig uppåt på samma sätt som en (icke-deprimerad) ungdom gör.

På ett sätt är det kanske svårare att gå ifrån att ha det bra till att inte ha någonting, än tvärtom. Man har inte lärt sig att hushålla och klarar inte av att vända på slantarna.

Det kostar att ha internet och telefon. Ska man söka jobb kan det vara väldigt praktiskt om man inte har nära till någon att snylta på.

En del säger att de är panka när de menar att de inte kan hitta på något kul som kostar pengar. Det är väl mest för att ursäkta sig för att man inte kan hänga på sina vänner eller för att ha något att prata om.

Just L - Ej medlem längre2009-06-24 17:56

säkert alldeles sant, tycker bara de är en intresant frågeställning.

Nasty Nimrod2009-06-24 18:12
Antal inlägg: 1063

Fast telefon behöver man väl egentligen inte ha heller?
Jag stängde av min telefon och bytte till mobil med kontantkort för att det blev alldeles för dyrt.

(Internet måste man ha, såklart... ;) )

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-24 18:16
Antal inlägg: 4050

Man kan ju sakna sinne för ekonomi, utan att vara slösaktig. (Personer med dyskalkyli sägs ha svårt att hålla koll på sin ekonomi. Kanske kommer det en diagnos för de som tappar bort räkningar snart? ;) )

En del får koll på ekonomi med modersmjölken och andra får lära sig då det inte finns någon tradition i familjen att spara eller alls prata om ekonomi.
Du sparar skrev du, Just L. Den överblicken och framåtandan du uppenbarligen har saknas faktiskt hos en del andra.

ludovitz2009-06-24 18:36
Antal inlägg: 10

ah älskar folk som sparkar neråt! d e gött!1!!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?