Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 20 024 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2009-06-25 09:46 | |
![]() | Bidrag till barn?? Läste för ett år sedan om ett bidrag man kan söka från att barnet fyllt ett år. Men skrev aldrig upp vart man skulle vända sig. Någon som vet ? Obs! Inte statens bidrag. Tacksam för svar. | |
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-06-25 09:58 | |
![]() | Är det inte det bidraget man får om man INTE sätter ungen i kommunal omsorg? Är inte det nerlagt? Något annat bidrag har jag inte hört talas om. Varför skulle man få bidraget då? (lättare att förstå vad du menar) | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-06-25 10:16 | |
![]() | man borde få lika mkt som man förlorar ekonomiskt att inte ha barnet på dagis om man väljer att va hemma ist för att jobba | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-25 10:17 | |
![]() | på dagis vet de nog, fråga där | |
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-06-25 10:43 | |
![]() | åh, Lejon.. Så dumt! Tänk hur många barn det skulle födas DÅ, som inte är välkomna egentligen men där föräldrarna vill vara hemma i 2-3 år med nästan full inkomst!!! | |
| lillakia | 2009-06-25 12:45 | |
![]() | tror också det rör sig om det sk "vårdnadsbidraget". Men kolla av med din kommun om det finns att tillgå där för det är inte alla kommuner som har det. Det rör sig om 3000 kr/månad från barnet är ett år och man får inte ha andra inkomster vid sidan om......... | |
| lillakia | 2009-06-25 12:45 | |
![]() | Det är förresten försäkringskassan du vänder dig till... | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-06-25 16:00 | |
![]() | Det måste vara vårdnadsbidraget du menar,du söker det hos FK,om jag inte minns fel får man det fram tills att ungen är 3 år. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 16:09 | |
![]() | Varför skaffa bidrag?? Har man inte råd att ha barn ska man inte skaffa några | |
| krutmarie | 2009-06-25 16:14 | |
![]() | BiNo, skulle ju kunna vara så att mamman/pappan vill vara hemma tills dess barnet är 3 år av REN omtanke och för barnets bästa. Det betyder ju inte att man inte har råd att ha barnet, men istf att lämna på dagis och vara borta många timmar från ungen varje dag så vill man vara hemma. Det där bidraget är ju inte stort och nettot blir ju inte detsamma som när båda arbetar. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 16:23 | |
![]() | Jag tycker ivarjefall att man gör ett val och ingenting staten ska betala. Om man vill vara hemma i 3 år med sitt barn ska man se till att ha det så pass förspänt att man kan göra det utan bidrag. | |
| krutmarie | 2009-06-25 16:32 | |
![]() | BiNo, du får naturligtvis tycka så, men i dagens samhälle är det inte många familjer som har råd att leva på en inkomst om inte den som förvärvsarbetar har enormt hög lön. Det kan ju vara nånstans ute i landet möjligen som det fungerar men absolut inte i storstadstadsområden där ibland den ena förälderns nettoinkomst räcker till boendekostnaderna och knappt något annat. | |
| Mimikryp | 2009-06-25 17:23 | |
![]() | Jag håller fullständigt med BiNo8! | |
| Liz1 | 2009-06-25 17:43 | |
![]() | självklart har BiNo8 rätt. Har man inte råd att skaffa barn, låt bli. Det ska inte vara skattebetalarnas bekymmer. | |
| 655556 | 2009-06-25 17:46 | |
![]() | Oavsett inkomst bör omhändertagandet av ens avkomma vara prio #1. Hör så många klaga över att de inte kan försörja sina ungar, för att fortsätta köpa skräpmat, läsk och veckotidningar, sola solarium och Gud vet vad. Skärpning. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 17:47 | |
![]() | krutmarie, nej men det är ju det jag menar, då får man ju se till att planera familj och kanske lägga undan pengar ett par år. Hur gjorde dom förr? Min mormor och morfar fick 15 barn, varav alla hjälpte till både hemma och ut och plocka betar på somrarna. Då fick barnen lära sig att arbeta o göra rätt för sig=mat och pengar. Dom var en fattig bondfamilj inga bidrag där inte och på den tiden fanns det inte ens barnbidrag. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-25 17:49 | |
![]() | 655556 ja lite lustigt det där med "skäpmatssnacket" Det är faktiskt dyrare med junkfood än "riktig mat":) | |
| 655556 | 2009-06-25 17:53 | |
![]() | Absolut. Speciellt när man får H&K-sjukdomar senare i livet. För att inte tala om hur mycket godare, nyttigare och mer berikande det är att äta en på egen hand tillagad måltid :-) | |
| krutmarie | 2009-06-25 17:54 | |
![]() | Ja, jag har förstått att ni håller med BiNo, jag menar inte heller att man ska skaffa barn och sen springa till soc för att klara sig. Tror absolut inte det var det frågan gällde för TS. Det här vårdnadsbidraget är ju kommunen (i vissa kommuner) som betalar för att de i sin tur sparar på att ha tvånget på sig att behöva ordna dagisplats åt barnen. Om jag har läst rätt i tidningarna så kostar en dagisplats mycket mer än dessa ca 3 000,- kr/mån för kommunen. I slutändan är det alltså så att kommunerna som erbjuder vårdnadsbidraget egentligen sparar pengar, då kan det väl aldrig bli dyrare för skattebetalarna som bor i just den kommunen? Eller är jag helt ute och "cyklar"? | |
| krutmarie | 2009-06-25 18:01 | |
![]() | 655556, nu handlar ju inte tråden om dåliga matvanor direkt. Inte om ev kommande sjukdomar heller. Hur vet du att inte TS just frågar av intresse för just sin egen "avkomma" som du kallar det? Om h*n istället lämnar barnet på dagis och jobbar 75 % ( om arbetssituationen tillåter) så har barnet inte nån förälder hemma alla dessa timmar. Min personliga uppfattning är, ja jag vet jag är gammalmodig, att det är för barnets bästa som det är bra att ena föräldern är hemma de första åren i barnets liv. Sen har jag full förståelse för att det inte funkar så i verkligheten längre, iaf inte här runt Sthlm. Jag har 7 barnbarn som alla är på dagis/fritids, det är inget fel på ungarna alls, men jag vet att mina barn eller deras respektive skulle velat ha råd att vara hemma lite längre hos sina små. | |