Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 958 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gilena | 2009-06-25 13:15 | |
![]() | Kniv & Gaffel / Höger & Vänster ? Vi hade en diskussion här om hur det kommer sig att det är "rätt" att hålla gaffeln i vänster hand och kniven i höger - varifrån kommer detta - och varför? Här visade det sig att tre av tre personer äter med besticken i "fel" hand. Hur många av er äter "rätt"? Är det viktigt att göra det? | |
| Ässät | 2009-06-25 13:17 | |
![]() | Äter med rätt.. alltså gaffel i vänster och kniv i höger :) | |
| Ässät | 2009-06-25 13:20 | |
![]() | Däremot är det helt okej för högerhänta att ha gaffeln i höger hand när kniven ligger still. Läste Vett & Etikett i skolan hehe | |
| Pontus_1988 | 2009-06-25 13:22 | |
![]() | Jag äter "fel" och jag är högerhänt, anser att folk får äta hur de vill. | |
| Ässät | 2009-06-25 13:24 | |
![]() | "Kniven tas med höger hand därför att höger hand är den hand som har mest kraft, den är vapenhanden med vilken man griper ett vapen. Säkert med grund i sega köttbitar en gång i tiden, men kniven är ju även ett vapen ursprungligen. Vänster hand är rätt hand för att ta gaffeln eftersom ju höger hand är upptagen med kniven, eller med skeden." Källa DN:s Folkvettsexpert | |
| Gilena | 2009-06-25 13:26 | |
![]() | Jo, visst säger "Vett & Etikett" att det "ska" vara så. Men oftast brukar det finnas en logisk anledning till varför sedvänjor och etikettsregler uppstår. Just denna regeln känns dock lite diffus för det finns inget egentligt vettigt skäl. Och är det samma "regler" i hela världen? Vad händer i vissa kulturer där vänsterhanden anses "smutsig" ? Känns ju lite udda då att den samtidigt ska vara till gaffeln... Någon som vet varifrån detta kommer? | |
| Gilena | 2009-06-25 13:27 | |
![]() | Ässät: Menar du att det är mest korrekt att äta soppa med skeden i vänster hand? | |
| Ässät | 2009-06-25 13:28 | |
![]() | Näe ät hur ni vill, jag bryr mig inte *s*.. det anses nog som "rätt" eftersom det är så man blivit upplärd hemifrån. Min syster äter med gaffeln i höger och har alltid gjort. Jag är vänsterhänt så för mig blir det naturligt. | |
| Ässät | 2009-06-25 13:28 | |
![]() | Nääe.. när kniven ligger still eller inte används alls så kan man ju äta med den hand man använder mest. | |
| apbur | 2009-06-25 13:29 | |
![]() | Jag tycker det verkar logiskt och vettigt om man utgår ifrån att majoriteten av befolkningen är högerhänta. Den hand man har mest kraft i använder man att skära med. Tror man gör rätt i att lära sig rätt från början. Det underlättar socialt senare i livet. | |
| Gilena | 2009-06-25 13:29 | |
![]() | Ässät: *s* Min stackars mamma har försökt i alla år att lära mej att äta "rätt" men jag klarar inte av det utan att maten sticker iväg åt alla håll, plus att jag kör gaffeln i kinden med vänsterhanden... haha! | |
| vulcan | 2009-06-25 13:30 | |
![]() | Jag har fruktansvärt svårt för detta. Dukar alltid "rätt" - dvs lägger gaffeln på vänster sida. Men sen byter besticken oftast plats i händerna utan att jag ens tänker på det. Som tur är är jag sällan hembjuden på middag hos Magdalena Ribbing och umgås heller inte med societetsmänniskor. Att det i sådana kretsar anses som "fel" utan diskussion att ha gaffeln i höger näven är nog ganska givet. Som så mycket annat i livet är det alltså beroende av sammanhang och sällskap och problem uppstår bara om man inte är medveten om vilka sociala koder och beteenden som betraktas som godtagbara i olika lägen. I ett sammanhang kan det vara helt okej att säga "Jag måste gå och skita", medan det i ett annat skulle vara en smärre katastrof att yttra något mindre diffust än "Ursäkta mig ett ögonblick" följt av ett vänligt, neutralt leende. | |
| Ässät | 2009-06-25 13:30 | |
![]() | Den äldre generationen fick nog lära sig det mer hemifrån och även i skolorna precis som att lära sig skriva med höger. Min pappa är vänsterhänt från grunden men fick pisk på fingrarna om han skrev med vänster i skolan därför har han nu blivit högerhänt. Mig försökte dom lära att skriva med höger men tji fick dom, det ville inte jag och dom gav upp. *s* | |
| Gilena | 2009-06-25 13:30 | |
![]() | Apbur: Jag är helt förundrad över hur det kan underlätta socialt att äta med "rätt" hand? | |
| Ässät | 2009-06-25 13:32 | |
![]() | Margareta Ribbing skriver också "Men vilken hand du tar kniv och gaffel i när du äter är ingenting som andra ska kommentera. Du slipper säkert inte de nosiga frågorna från alla som inte har annat att intressera sig för. Men huvudsaken är att du äter så ljudlöst och spillfritt som möjligt." | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-06-25 13:32 | |
![]() | 3/4 i vår familj äter "rätt", 1/4 "fel" då. Alla är vi högerhänta. | |
| Gilena | 2009-06-25 13:33 | |
![]() | Ässet: Tacka Maggan från mej! *ler* | |
| Ässät | 2009-06-25 13:33 | |
![]() | apbur. Jag är vänsterhänt och borde då egentligen ha kniven i vänster men så har jag aldrig gjort :) | |
| Ässät | 2009-06-25 13:33 | |
![]() | Gilena.. haha jag känner inte henne men hon var säkert en husmorslärare i yngre dar eller nåt. Typ en sån hade jag i gymnasiet när jag läste Konsumtion *s* | |
| Gilena | 2009-06-25 13:34 | |
![]() | Ässät: Det är ju lite fuskigt för dej då! Med din logik blir det ju "rätt" att äta "rätt" eftersom du är vänsterhänt... *skrattar* | |