Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 538 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rufs | 2009-06-28 22:58 | |
![]() | hur ska man lära barn vad som är rätt o fel? Häromdagen råkade jag i dispyt med ngr invandrarbarn i åldrarna från 8-13 år över deras språkbruk till varandra..När jasg passerar dom hör jag den ene skrika "du kn...ar din morsa" varav den andre snabbt svarar " du e så fet så man spyr av o se dig" jag kunde då inte låta bli utan säger MEN HALLÅ DÄR!!!vad e det för vidrigt språk ni använder till varann?? ingen av ungarna reagerar på att jag som vuxen står bredvid o hör dom forsätter kasta det ena glåpordet efter det andra till varann!! Jag försöker att tala lugnt o sansat men inser snart att det e lönlöst och går därifrån!! Idag stöter jag återigen ihop med flickorna som är 3 till antalet den yngsta är nog 10-11 år jag pratar med dom om min hund, dom stannar upp o klappar henne O sen som en blixt från en klar himmel hoppar den ena tjejen av sin cykel går fram till en liten kille på 4 år och sopar till honom med en rejäl smäll!!! Jag blir galen o frågar vad hon sysslar med ungen bara stirrar på mig o vägrar svara jag blir då rosenrasande säger åt henne att slåss e det värsta o lägsta jag vet :Fortfarande stirrar hon bara på mig!! jag frågar då den lille killen om allt är okej snyftande nickar han nej O med ett hånflin vänder sig tjejen om o cyklar därifrån med sina 2 tjejkompisar Jag blir helt paff nog för att jag e motståndare till att ge barn stryk!! men jag har nog aldrig känt en större lust att ta tag i en unge o skaka om henne ordentligt....Hur i herrans namn lär man dessa ungar vad som e rätt o fel??? | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:01 | |
![]() | kanske är det barn med kassa föräldrar? jag tycker det du gjorde var en bra insats, de vet nog rätt och fel, men ibland testar de gränser om de inte har en vuxen förebild som kan rätta dem, i det här fallet var det ju DU. Förhoppningsvis, satte det spår. Kolla till dem när du kan och lev som en förebild. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:03 | |
![]() | Fråa dem nästa gång om det finnsnågot som de är arga över, de kanske inte har nån jämlik, utan bara får skäll dag ut och in. Kanske därför finns detta behov av att "slå på de små" och skälla på andra. Visa att du bryr dig och att du lyssnar på dem och att det finns andra sätt att umgås. Du kan oxå vilja tala med föräldrarna, fritids eller liknande? | |
| Lillot | 2009-06-28 23:06 | |
![]() | För det första tycker jag du ska ha en eloge för att du reagerade och sa till, för det är nog inte alla som skulle ha gjort det. Det är viktigt att vi vuxna vågar bry oss och säga ifrån när vi hör och ser saker som inte står rätt till. Hade det varit min dotter som gjort något sådant skulle jag bli tacksam om någon annan hade sagt till henne när jag inte är med och hör/ser vad som händer. Nu hoppas jag vid mitt liv att hon inte uppför sig på det viset, men det är en annan sak. Ja, vad gör man? Om du vet vilka föräldrarna är kanske du borde prata med dem, även om det inte är så säkert att det skulle göra någon större nytta - kanske det här är den attityd de lärt sig hemifrån. Men, fortsätt reagera, spänn blicken i dem var gång du ser dem så de vet att du vet vilka de är och vad de håller på med. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:09 | |
![]() | Jag hade nog följt den lille pojken hem och berättat för föräldrarna och frågat hur det kan komma sig att flickan (om de var släkt) kan slå sin bror/bekant med eller utan anledning, förekommer det stryk i hemmet? känner de till detta? och vem har sin 4åring ensam ute? Jag skulle inte ha det. Är det utländska barn? kan jag se att de har ofta en "tuffare" uppväxt där syskon och äldre kamrater får uppfostra varandra. Detta kan ge både streetsmarta kids, men ibland behövs klart en vuxen som drar gränser och visar rätt och fel, det krävs ju att den vuxne har bra värderingar och är frisk och sund. | |
| angie_hell | 2009-06-28 23:10 | |
![]() | Heja dej rufs som reagerar. Det är jäkligt synd om dessa ungar och dem behöver känna att nån bryr sej om dem mycket nog att sätta gränser även om det "bara" är en förbipasserande. Jag tror att skolan skulle behöva moral och etik som ämne. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:12 | |
![]() | "spänna ögonen i" tror jag bara ökar klyftan mellan "vi" och "dem" Barn och vuxna. Visa att du är på deras sida ist, eller kalla till ett familje/gårdsmöte, berätta att du inte vill se barnen må dåligt. På ett vis ropade flickan om hjälp genom att visa sitt beteende för dig. Barn gör som vuxna gör. De berättar genom sina handlingar. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:12 | |
![]() | Hm..menar du att det beteendet är specifikt just för invandrarbarn? Själv skulle jag helt klart ha uteslutit den detaljen ur berättelsen. Men för övrigt, visst ska vi vuxna reagera, och mycket oftare än det tycks förekomma i dagens samhälle. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:13 | |
![]() | lägg tråden under seriöst och jag hoppas att du TS gör något redan imorgon för att hjälpa dessa människor. | |
| Lillot | 2009-06-28 23:13 | |
![]() | Ja, jag tycker absolut att det borde vara ett skolämne från årskurs 1 och hela vägen. Men vi föräldrar har ett STORT ansvar här också, vi måste lära våra barn empati, respekt och socialt beteende redan från de är pyttesmå. Och alla vi vuxna, oavsett vi är föräldrar eller inte, måste reagera när vi ser saker hända. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:15 | |
![]() | Jag gillar mammarollen. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:15 | |
![]() | Yoko: jag menar att de ofta är ute utan föräldrar och att de uppfostars av vänner/syskon osv, inget fel i det men jag såg det på badplatsen idag tex. i det här fallet om det gäller tex svenska barn får jag en sämre vibb att de tex far illa i hemmet, så jag yrkar på uppföljning. Är det utländska barn, kanske de har lättare att ta lite grövre språk, av rent generell erfarenhet, men det behöver inte vara dåligt för det. eller Så dåligt som man först kan tro. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:16 | |
![]() | Det är nog inte lätt som helt främmande vuxen, att uppfostra andras barn iaf. Om du frågar polis, socialtjänst och skolpersonal, så skapar ofta barnen till invandrare en egen kultur och eget språk, som inte är så fint. Föräldrarna förstår helt enkelt inte vad de eller personalen säger. Vid samtal med myndigheter och skola är det ofta barnet som tolkar mellan föräldrarna och personalen. Då har ju de små knoddarna liksom tagit makten. Språket kanske man kan ha överseende med, värre är det ju med våldstendenser. Man kan ju ta kontakt med socialtjänsten eller närmaste belägna skola och berätta vad man har upplevt. Förhoppningsvis tar ansvariga personer tag i det och uppfostrar ungarna. Även "helsvenska" ungar kan naturligtvis vara nog så jäkliga. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:17 | |
![]() | lill: ja, så var det när jag var barn iaf och svenskar är väl noga med detta i regel. Barn som uppfostrar sig själva (oavsett bakgrund) blir kanske lite mer vridna. | |
| Lillot | 2009-06-28 23:17 | |
![]() | Jag är faktiskt inte alls så säker på att det alltid måste vara ett rop på hjälp. Och jag tror visst att det ibland krävs att vi spänner ögonen eller på något annat sätt visar att vi har auktoritet och kräver respekt när vi säger till. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:18 | |
![]() | okej det står invandrarbarn så jag håller med momsen | |
| krutmarie | 2009-06-28 23:19 | |
![]() | Håller nog med Gimp att du skulle försökt följa med den lille killen hem och kollat hur det verkade och om du kunde få kontakt med föräldrarna. Antar att de också är invandrare? Språket de andra ungarna använde, vet int eom det var tjejer bara eller blandat killar och tjejer tror jag helt klart beror på att dom inte ens vet egentligen vad orden betyder. Dom vet att det är något "fult" och att det får folk och andra ungar som inte heller vet riktigt att reagera och det är ju precis vad dom vill. Om det här lilla gänget bestod av båda könen så kanske tjejen som skulle visa sig så "tuff" och ge sig på en liten kille ville försöka visa sitt oberoende som invandrartjej. Tror att flickor har det 10 ggr värre än killar som kommer hit och upplever hur svenska tjejer får göra alla möjliga saker som dom inte får för föräldrar, bröder och annan släkt. Det kan inte vara lätt att vilja vara som en av dom andra och inte få möjligheten. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:22 | |
![]() | Jag vet inte om man kan kalla sig jättebra på svenska om man skriver allt i en enda klump. En klump text som faktiskt blir i det närmaste helt oläslig, tyvärr. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:22 | |
![]() | hon kanske bara var sur på ungen/lillebror, sånt händer min brorsa var inte heller snäll alltid. och visst "spänna ögonen" funkar kanske som en auktoritetsgrej och det med vad de säger, har de säkert hört från "tuffa tonåringar/syskon" inte lätt då liksom, och en 10-12åring borde kunna passa en 4åring det är kanske inget fel på föräldrarna. De litar kanske på sina barn osv osv att säga till var naturligtvis bra. och att visa att du ville trösta den lille | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-06-28 23:24 | |
![]() | Barn blir inte som du lär. De blir som du är. | |