Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 766

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2009-06-29 11:42
Antal inlägg: 458

Solkräm och sololja
Vad är det egentligen för skillnad på solkräm/sollotion och sololja?

Jag har hört att man får en snabbare och djupare brun färg om man använder sololja... men att det egentligen är bättre med solkräm/sollotion för att det anses hälsosammare och bättre för huden. För det finns ju sololja med spf men inte solkräm/sollotion med sololja... eller är jag ute och cyklar? Men enligt mon uppfattning är solkräm/sollotion bättre att använda...

Sen undrar jag också egentligen vilken solkräm/sollotion som är bäst. Jag tänkte satsa på spf 10 eller 15... men jag vet inte vilken sort jag ska köpa. För jag vill inte ha en som kladdar för mycket, men den ska samtidigt sitta länge så man inte behöver smörja sig en gång i kvarten...

Nån som har råd och tips? :D

Sangria2009-06-29 12:08
Antal inlägg: 504

Det har ju helt och hållet med att göra vilken hudtyp du har. Bränner du dig eller blir du bara brun? Själv använder jag solkräm med ca 15 dom första dagarna och sedan kan jag köra på med sololja .Ibörjan med skydd men efter ett par dagar utan. jag blir pepparkaksbrun men som sagt jag kan bränna mig dom första två dagarna om jag inte använder solskydd och speciellt om jag är vid typ medelhavet. Här hemma är det inte lika farligt.

Carolajnen2009-06-29 12:11
Antal inlägg: 458

Jag har solat tre gånger i sommar. De två första blev jag brun, men den sista blev jag röd. Borde ju ha varit tvärtom egentligen. Men jag tror jag kör på solkräm/sollotion och skippar sololjan eftersom jag inte vet hur min hud kommer reagera på det :)

mumskakan2009-06-29 12:49
Antal inlägg: 39

Du ska vara rädd om din hud och ha en lotion med hög faktor. Sola med sunt förnuft.

Mimikryp2009-07-08 12:51
Antal inlägg: 9057

Som jag har förstått det är solkräm till för att skydda mot solens strålar... Men sololja är just OLJA, som för att steka i, som alltså hjälper till att ta in solens strålar så du får färg (röd eller brun, beroende på hudtyp o.s.v.).

Genie - Ej medlem längre2009-07-08 20:50
Antal inlägg: 177

50+ är det optimala

Lill-IT2009-07-08 20:58
Antal inlägg: 31605

Mimi, jag har haft en sololja med skyddsfaktor 6..
Den var härlig när man redan hade fått lite färg och den luktade lite svagt av nåt gott:
www.yves-rocher.se/c...t_ id=58131

Mimikryp2009-07-08 22:32
Antal inlägg: 9057

Lill-IT; Hrm. Nu blev jag ju ännu mindre klok. :-(
Det här är iaf den jag använder just nu: www.yves-rocher.se/c...t_ id=63084 :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?