Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -BLÅVITT- | 2009-07-05 10:39 | |
![]() | Hur skicka och ta betalt för saker via Blocket? Jag är nog den enda människan i Sverige som inte köpt/sålt ngt via Blocket... Men nu är det dags! Ska köpa ett PSP av en kille i Kalmar via Blocket (bor själv i Gbg). Den kostar 1500 kr. Hur brukar ni göra? Jag vill ju se att prylen funkar och är i god kondition innan jag betalar (samtidigt vill killen antagligen vara säker på att få sina pengar). Det finns ngt som heter Internetgiro - använder ni det eller "litar man på varann" via Blocket (alltså skickar varan först och räknar med att mottagaren pröjsar när han/hon "besiktigat" den)??? | |
| fåntrattis | 2009-07-05 10:48 | |
![]() | jag har använt mig av www.payson.se någon gång, man sätter in pengarna på ett konto där, när säljaren ser att pengarna finns på kontot skickar han varan. När sedan köparen fått, synat och godkänt varan bekräftar han detta och då får säljaren pengarna. | |
| Sotfinger | 2009-07-05 10:59 | |
![]() | Internetgiro funkar som payson. Det kan vara vettigt att använda sånt när det är dyrare saker man köper och säljer, eller sånt som kan vara trasigt. Annars är det vanligt att man betalar först, och när säljaren fått pengarna så skickar h*n varan. Så det bygger på ett visst förtroende. Det är bl a därför som tex Tradera har ett "betygsättningssystem" på handlarna. | |
| Nunnelunan | 2009-07-05 11:02 | |
![]() | Var aldrig rädd om du på grund av försiktighetsåtgärder blir "hotad" av säljaren. Min son fick en gång veta att Hells Angels skulle söka upp honom, då han ville komma och hämta en vara personligt (och inte få den skickad mot betalning)... Det finns säkert fler konsoller att köpa på andra håll i så fall! | |
| -BLÅVITT- | 2009-07-05 11:05 | |
![]() | Tack. Så det är alltså vanligt att man skickar pengarna först? Det skulle jag nog aldrig göra - mer troligt, isåfall, att jag skulle skicka en vara först (som säljare) - då har jag åtminstone en adress dit personen ville ha saken skickad... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-07-05 11:15 | |
![]() | -BLÅVITT-, jag tror till och med att det står på Blocket "Skicka aldrig pengar i förskott". Ändå tror folk att det är praxis och kräver att så ska ske. Var nu en god köpare och hjälp till att ändra på detta. Använd Peyson eller internetgiro. :) | |
| Sotfinger | 2009-07-05 11:16 | |
![]() | Jag har aldrig varit med om att få varan att "besikta" först och sedan betala i efterhand. | |
| Sotfinger | 2009-07-05 11:19 | |
![]() | Payson, Paypal, internetgiro är nog som katalias säger att rekommendera, särskilt när det gäller den typen av saker som du ska köpa. Handlar man jacka till barnen för 40 kr så spelar det ju inte så stor roll om man blir blåst, och dessutom brukar inte den typen av säljare vara skumma! | |
| Sotfinger | 2009-07-05 11:21 | |
![]() | Anledningen till att många inte använder payson och liknande, är att det kostar en viss summa. Och köper och säljer man saker som kostar ett par tior så känns det inte värt. | |
| toovrida | 2009-07-05 11:22 | |
![]() | Hur fungerar payson? | |
| Sotfinger | 2009-07-05 11:33 | |
![]() | Köparen betalar in pengarna till payson, som alltså fungerar som mellanhand. Först när köparen fått varan och godkänt den, skickas pengarna till säljaren. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2009-07-05 11:38 | |
![]() | Om man är det minsta osäker tar man sig till platsen och köper varan up front, kontant, efter att man kollat den. Typ så. | |
| Missix74 | 2009-07-05 12:14 | |
![]() | Jag köper och säljer mycket på tradera och skulle aldrig få för mig att skicka min vara utan att få pengar först. Överföring till mitt konto inkl porto, sen skickar jag varan. Samma gäller när jag köper, då sätter jag in pengar på dennes bank och sen skickas varan. | |
| Mr_Betapet | 2009-07-05 12:41 | |
![]() | men tradera är lite annorlunda, där kan man ju se hur folk har skött sig tidigare | |
| Missix74 | 2009-07-05 12:56 | |
![]() | Man kan bli blåst på vilket sätt som. Jag har sålt en barnvagn på blocket där jag skickade den först med bussfrakt och allt. Skulle få 2000 när hon godkänt den, men fick inga pengar för än efter massor av mail ang polisanmälan osv. Så nu mer skulle jag aldrig sälja annat än pengarna först. Men så klart är det ju bäst med affär där man ses direkt. | |
| Sotfinger | 2009-07-05 13:12 | |
![]() | Om man har lite mail- och telefonkontakt med varandra medan man gör upp om köpet, så tycker jag att man får en viss uppfattning om vad motparten är för en figur. Men visst kan man bli lurad ändå, en viss risk tar man alltid. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-07-05 13:51 | |
![]() | Det som fåntrattis och sotfinger nämner kallas Payson-garanti. Det är en garanti som åläggs med ett par enstaka kronors avgift och som garanterar att säljare och köpare får sina pengar respektive sin vara. I övrigt är ett paysonkonto helt fritt från regelbundna avgifter. Ett mycket lättanvänt system. Själv skulle jag undvika att sälja eller köpa mellan två privatpersoner utan denna garanti, nu när jag väl hittat möjligheten att använda den. Payson är att rekommendera varmt. 650 000 användare och 4 000 nya användare i veckan talar för sig tror jag ^^ | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-07-05 16:20 | |
![]() | Missix, jag blir förstummad. Som säljare har du åtminstone en adress dit köparen bett att få varan skickad, och du kan kontrollera att personen existerar. Men som köpare, att sätta in flera tusen på säljarens konto utan den minsta garanti? Aldrig i livet. Visst kan man bli blåst, som du beskriver, men då kan du ju åtminstone polisanmäla eftersom du visste var hon bodde. Vad ska en köpare göra? | |
| Missix74 | 2009-07-05 17:38 | |
![]() | katalias; Jo jag hotade ju med polisanmälan till henne som inte ville betala. Men som säljare har jag sålt massvis på Tradera och aldrig skickat en vara utan att pengarna finns på mitt konto först. Och där funkar det så. Men som någon sa så ger man varandra "betyg" där och kan på det viset välja sina köpare. Man kan ju polisanmäla bedrägeri också på andra hållet om jag nu inte skulle skicka min vara. Kontonr går ju nånstans liksom... | |
| Eiram62 | 2009-07-05 17:44 | |
![]() | Jag har både sålt och köpt billiga/dyra saker på tradera och aldrig haft några problem, föreslå att du betalar hälften först kanske och resten när du ser att allt fungerar? | |