Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 496

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fåntrattis2009-07-08 08:43
Antal inlägg: 352

Ovanliga serietidningar
Jag lyckades nyligen lägga vantarna på ett exemplar av nummer två av "Nacka" i hyfsat skick. Som underhållning är serierna värdelösa, Börje Dorch är fan inte rolig, och värdet på den ligger väl runt 15 kronor. Men det är en serie som jag har varit småsugen på sen 13 års ålder så jag är nöjd.

Har ni några sällsynta serietidningar?

Risotto - Ej medlem längre2009-07-08 08:51
Antal inlägg: 3069

Jag har två clichéer till en fantomentidning eller poster, min farfar var tryckare. Jag har tyvärr bara två av tre färger och jag tror inte att de är värda något speciellt, men ändå kul att ha dem.

Yamma2009-07-08 10:17
Antal inlägg: 2285

Ovanliga är de väl inte, men de säljs inte mycket i Sverige. Jag har de flesta serietidningarna med Predator (Rovdjuret från filmerna med samma namn). Alltså inte AvP-tidningarna som säljs en del, utan bara Predator. De är mycket bra som serier och oftast mycket snyggt tecknade.

monkan562009-07-08 10:27
Antal inlägg: 910

Jag vet inte om den är ovanlig.. men jag har V

fåntrattis2009-07-08 10:45

monkan5: Jag har nog också ett nummer av V på vinden i föräldrahemmet. Lustigt att den inte står att finna på seriesam...

Jag har dessutom det "Gudrun Comics" som gavs ut av vänsterpartiet inför valet 2002, och "Den enda vägen" som gavs ut av Epix inför valet 1994.

Nasty Nimrod2009-07-08 10:54
Antal inlägg: 1063

Gudrun Comics har jag också. Har flera kubikmeter med serier hemma, men vet inte riktigt vilka som är ovanliga. Jag har t.ex. "Acke städar rent" där den gamla tonårsserien används för kristen propagande. (Det kom bara ut en tidning i Sverige, men i USA tror jag det gavs ut kanske 10-20 stycken.) Jag återkommer om jag hittar något kul.

Seriesam har fått viss kritik för sina luckor.

Nasty Nimrod2009-07-08 10:58

Har iofs en tidning som heter Serier! gjord till en utställning på Kulturhuset med olika serier av svenska tecknare, den tycker jag inte man ser så ofta, sedan har jag det sista numret av Comet, med den sista Mystiska 2:an-serien "Fågelön" där Sacho inleder ett förhållande med en vuxen fotograf (No kidding.) och Elitserien, en tidig "alternativserietidning" med ett omslag där en östtysk Kalle Anka beskjuts vid muren, vilket gjorde att Disney tvingade tidningen att lägga ned efter ett nummer.

Serier är rätt kult.

fåntrattis2009-07-08 10:59

Nasty Nimrod: Finns det något bättre än Seriesam? Och går det överhuvudtaget att få reda på hur många exemplar som tryckts av olika serietidningar?

"Acke städar rent" verkar onekligen intressant, jag skall hålla ögonen öppna efter den, tack för tipset.

eeistan2009-07-08 11:06
Antal inlägg: 1542

Lajban då?

Nasty Nimrod2009-07-08 11:09

I tryckt form brukar Seriekatalogen anses bättre. (Alltså inte katalogen "Alla Serier i Sverige" som Seriesam gav ut själv.)

Fast jag tror inte det finns någonting bättre gratis på nätet. Det var ett par andra seriesamlare som blev sure på Seriesam (seriesamlare är mer koleriska typer än man kan tro, Comic Book Guy finns oftare i verkligheten än man kan befara) så de startade upp sidan Projekt Seriekatalogen, men jag tyckte inte den var så bra i nuläget. Jättemånga luckor, och det tar rätt lång tid när det ska komma in nytt material eftersom man måste enas om värdet på tidningen, innan.

Exakta tryckupplagor tror jag är svåra att komma åt, då det är företagshemligheter. Man får gå på indicier, om de inte kommer ut i efterhand, av vad jag har fått reda på.

"Acke städar rent" är rätt kul, fast den inte är fullt så predikande som man skulle kunna tro. Om man gillar sånt ska man googla på "Chick Tracts", så kan man hitta hundratals häften predikande av en ärkekonservativ kristen med argumentation och språk på förskolenivå. Serien är nästan populärare bland popkulturella ironiker som inte tar den ett skvatt på allvar, än bland den konservativa befolkning den riktar sig till.

www.comics.org finns annars som indexeringssajt utan prisuppgifter.

Nasty Nimrod2009-07-08 11:10

Är Lajban sällsynt? Runt 80-90-talet var iallafall gamla Lajban lätta att hitta för noll komma nix i Serieboden i Stockholm och liknande butiker. Numera säljer de väl så dåligt så knappt någon tar in dem, men jag tror inte de är ovanliga.

Nasty Nimrod2009-07-08 11:11

Jag kan varna att "Acke städar rent" har en fullkomligt horribel handtextning, som förstör läsupplevelsen en del. Allt var inte bättre innan datorerna.

fåntrattis2009-07-08 11:14

"Chick Tracts" ja... Galago bifogade en sån pamflett i ett nummer en gång för inte så många år sedan. Jag vill minnas att Mats Jonsson fick en del kritik för det:)

Nasty Nimrod2009-07-08 11:23

Javisstja, han hade beställt flera tusen ex av den anti-homosexuella "The Birds and the Bees" om jag inte minns fel.

De distribuerades i fanzinet SerieChock också (upplaga på några tusen, tror jag) slumpvis ihäftade. Jag tror bara det finns ett eller två tracts översatta till svenska, enligt hemsidan. (De är nog rätt ovanliga, däremot.)

Nasty Nimrod2009-07-08 11:28

Hmm, det första Lajban-numret från 1969 verkar vara värt en del pengar, men rent generellt har den nästan inget samlingsvärde alls. Det mesta materialet tecknades av tyske veteranen Bob Heinz.

www.seriesam.com/cgi...e? s=Lajban

Nasty Nimrod2009-07-08 11:47

En till litet kultig serie: "Zällsamma Zerier" från Ungdomens Nykterhetsförbund 1983 som förespråkar drogfrihet och mindre komsumption. Till stor del är det rätt träiga moralistiska serier men huvudserien "Kapten DDT möter fulingarna!" är en rätt kul dystopisk sci-fi/superhjäleparodi. (Faktiskt litet Matrix-vibbar, vilket jag tror kan bero på att båda har läst Philip K. Dick.)

fåntrattis2009-07-08 11:54

Hittade en del översatta Chick tracts går fövisso inte att beställa, men man kan läsa dem online:

www.dragenut.se/index.php

fåntrattis2009-07-08 12:00

Poxspecialnummret Åtalad som behandlar åtalet mot tidningen POX.

Överlag är jag mycket fashinerad av det Horst Schröder har varit och petat i, inte så mycket för serierna som hans ledare och hans livsverk.

Safflor - Ej medlem längre2009-07-08 12:51
Antal inlägg: 832

Gamla Iznogoud´s från -60 och -70talet. Inte särskilt ovanliga tror jag, men gillar dem fortfarande.

sina_shataz2009-07-08 12:55
Antal inlägg: 251

Jag har första numret av Terror, hittade på en loppis för en krona.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?