Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-08-21 23:09
Antal inlägg: 3069

Vitskepelse
Jaha så hela min tråd om vitskepelse och religion och deras samröre har visst gått förlorad i krashen, så kan det gå och det kanske ger möjlighet till en lite mer nyanserad omstart på frågeställningen hur och vida dessa hör ihop eller är två vart för sig oberoende av varandra väsenskillda fenomen?

Jag anser mig inte vara religiös och jag anser dessutom att vitskeplighet inte har någon reell förankring i den logiska värld vi lever i.
Däremot måste jag nog anse mig vara vitskeplig till en viss grad, på riktigt eller på skoj låter jag vara osagt.
Ett sätt som detta visar sig på är att jag nu senast på bockpasset tog med mig en tvåkrona som lyckopeng om jag nu skulle lossa ett skott mot ett djur.
Tvåkronans diameter är den ytan som jag har som träffområde på mina egengjorda skjuttavlor för att jag ska vara 100% nöjd med en skottserie, ca 3 cm i diameter. Tvåkronan kom med ut för att den ska hjälpa mig att sätta ett skott i viltet på den marginalen.
Som sagt bara lite snusförnuftig för att saker ska gå rätt eller religiös, vad säger ni?

Risotto - Ej medlem längre2009-08-21 23:22

Ja mitt fel, kollade SAOL förra gången jag skrev men iddes inte denna gång, vidskepelse är den rätta stavningen. Så då var det löst, åter till ämnet med den nu korrigerade stavningen.

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 23:24
Antal inlägg: 11612

Nej,jag är inte vidskeplig.

Mouche - Administratör2009-08-21 23:24
Antal inlägg: 24193

Inget mer tjafs om stavning nu tack.

Ett gäng poster raderade av just den orsaken.

Mouche

mrperfect2009-08-21 23:25
Antal inlägg: 11437

Jag tycker du har gjort en bra nybildning, eftersom vi tyx ha samma syn på fenomenet så kan man ju lika gärna kalla det vitskepelse eller svartskepelse, svartkonst i bägge fallen...

Lill-IT2009-08-21 23:27
Antal inlägg: 31605

Vitskepelse var väl sött:-)
Får mig att tänka på små söta spöken typ spöket Laban..

Palavra2009-08-21 23:37
Antal inlägg: 24

"...jag anser dessutom att vitskeplighet inte har någon reell förankring i den logiska värld vi lever i."

Vidskepelse är enligt mig något fenomen som inte går att bevisa genom fakta eller förnuft och således håller jag med dig. Historien om tvåkronan vittnar emellertid om din egen vidskeplighet och jag förstår därför inte syftet med ditt inlägg. Det är möjligt att tvåkronan ger dig något slags hopp, trygghet, en tanke om att "det skadar ju aldrig att ta med den iaf" och således fyller den samma funktion som en religion. Men det ändrar inte för den sakens skull sanningsvärdet - många små barn har låtsas vänner som hjälper dem i stunder av ensamhet.

Risotto - Ej medlem längre2009-08-21 23:44

Palavra, syftet med tråden är att jämföra dessa två fenomen i deras samhörighet eller inte. Jag är uppvuxen med Vidskepelse lite på kvarten men tar det inte på blodigt allvar. Men det finns de som gör det och då börjar det likna religion tycker jag. Min morbror vägrade ta emot en kniv från mig för att han tror att en sådan gåva skär itu ens vänskap, och det ville han inte skulle hända oss två emellan. Ett exempel på hur vidskepelse påverkar vardagen trots i mitt synsett ologiska realitet.

Palavra2009-08-21 23:56

Att jämföra logik och vidskepelse i samma sats är inget annat än en oxymoron, en skenbar motsägelse som kan vara direkt farlig.

Risotto - Ej medlem längre2009-08-22 00:02

Varför skulle det vara farligt? jag vet att det är ologiska faktorer som ligger till grund för vidskepelse. Jag tror mer på logik men ändå så påverkar det ologiska min vardag såpass att jag tar med mig en peng ut i skogen. Det finns säkert en logik i det också.

Palavra2009-08-22 00:17

Det är farligt att ens försöka jämföra de båda begreppen på det sätt du gör för då antyder du indirekt att det kan finnas ett samband mellan dem och skillnaden blir därför mer diffus än den i själva verket är. Enligt mig är logik och vidskepelse emellertid varandras motpoler - definitionen av det ena ordet är anpassad för att inkludera det vilket det andra ordet utelämnar. Det vi idag kallar vidskepelse skulle upphöra att kallas vidskepelse om det fanns några objektiva bevis som styrkte dess sanningsvärde. Vad som sen bör kallas logiskt är en annan diskussion.

Risotto - Ej medlem längre2009-08-22 00:37

Hade jag roligt? jag betackar mig för att andra talar i mitt ställe för hur jag upplever saker och ting. Jag svalde mitt fel, erkände det och korrigerade.
Tack Mouche för att du städade i tråden så att den kan få fokus på andemeningen.

Risotto - Ej medlem längre2009-08-22 00:41

Palavra, nej jag tror att du har missuppfattat mig. Jag ser ingen som helst logik i vidskeplighet vilket också gör att jag kan se objektivt på det. Men faktum är att det är något som ändå finns i min vardag och på det sättet som det existerar, som med tvåkronan så vill jag jämföra det med religion, vilket jag förövrigt också håller för ologiskt.

Mindymoo2009-08-22 01:34
Antal inlägg: 1743

Kanske man ska skilja på vidskeplighet och skrock? Det du säger om tvåkronan verkar mer vara skrock tycker jag, ungefär som att jag inte lägger nycklar på bordet, och ogärna går under stegar - fast jag är en rationellt tänkande människa i vanliga fall. De flesta har nog lite sånt för sig.

Risotto - Ej medlem längre2009-08-22 07:38

Men skrock är synonymnt med vidskepelse anser jag, bara ett annat ord på exakt samma fenomen.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?