Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2009-08-23 18:42 | |
![]() | Smittspridning För sjukdomar som sprids med saliven undrar jag vilket sätt som är det vanligaste spridningssättet. Är det nysningar, hostningar eller samtal? Jag tycker folk verkar vara ganska noga med att inte nysa rakt ut, och täcker munnen när de hostar. Däremot pratar ofta folk ganska nära varandra utan att täcka munnen, och de allra flesta spottar väl lite när de pratar (konsonanter som p och t är rätt "spottvänliga"). Kanske ska man i svininfluensatider även rekommendera folk att hålla för munnen när de pratar, och undvika tonlösa plosiva konsonanter. :) Har inte själv lyckats hitta fakta om det här på google, vet någon här om det finns studier på detta? | |
| justforfun | 2009-08-23 18:45 | |
![]() | Kontaktsmitta kanske. Man håller handen för munnen när man hostar, sen tar man i dörrhandtag etc. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 18:58 | |
![]() | Kyssar. | |
| limelimelime - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:01 | |
![]() | Det bästa hade väl varit att tejpa för munnen på folk som man slipper höra allt dravel. | |
| limelimelime - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:02 | |
![]() | *så man... | |
| Tess 08 | 2009-08-23 19:02 | |
![]() | Smittvägar Direkt kontaktsmitta: Den direkta kontaktsmittan sker mellan smittkällan, en infekterad patient eller smittbärande frisk person, och den mottagliga individen, utan mellanled. Detta gäller till exempel vid hudinfektioner och vissa luftvägsinfektioner. Indirekt kontaktsmitta: Indirekt kontaktsmitta från en person till en annan sker via händer, kläder eller föremål (utrustning, sängbord, dörrhandtag och så vidare) som är förorenade med smittämnen från sår och luftvägar, urin, avföring eller blod. Droppsmitta: Hosta, nysningar, kräkningar och diarréer ger en dusch av stora tunga droppar som snabbt faller ned i luften och inte når längre än någon meter. Direkt droppsmitta: Dropparna kan nå en annan individs ögon och slemhinnor direkt eller via händerna. Detta gäller vid de flesta luftvägsinfektioner. Uppdaterad 2008-04-21 Dropp-kontaktsmitta (indirekt droppsmitta) Dropparna faller ned på föremål och förs vidare som indirekt kontaktsmitta. Dropp-kontaktsmitta är i de flesta fall en vanligare smittväg än direkt droppsmitta. Detta gäller till exempel calicivirus. Luftburen smitta Från/till luftvägarna Saliv kan vid tal spridas från luftvägarna, men innehåller vanligen för få mikroorganismer för att orsaka smittspridning. Vid hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5μ) kan de spridas med luften och därefter inhaleras. Detta gäller vid till exempel vattkoppor, nfluensa och tuberkulos. Från huden: Från huden sprids partiklar i luften i stora mängder (25 miljoner hudpartiklar per dygn). En stor del av dessa bär bakterier. Från patienter med stora sår, hudinfektioner och hudlesioner, exempelvis eksem eller brännskador, kan till exempel Staphylococcus aureus och grupp Astreptokocker (GAS) spridas. Bakteriebärande hudpartiklar kan inhaleras och i vissa fall orsaka en vanligtvis tillfällig kolonisation med S. aureus, till exempel MRSA, i näsan. De kan också falla ned i öppna sår och ge sårinfektioner. Luft-kontaktsmitta, dammsmitta När luftburna bakteriebärande partiklar sedimenterar på ytor och föremål kan de ge upphov till indirekt kontaktsmitta. Bakterier som sedimenterat ned på golvet innebär sällan någon smittspridningsrisk. Blodburen smitta: Smittämnen överförs via blod till blod eller slemhinna. Det sker direkt till exempel via sexuell kontakt eller genom kontaminerade blodprodukter. Indirekt sker det exempelvis genom stick- eller skärskador, injektioner, kontaminerade handskar, men även via kontaminerade läkemedel. Tarmsmitta (fekal-oral smitta): Tarmsmitta kan ske då smittämnen som utsöndras med tarminnehållet når munnen, med direkt eller indirekt kontakt. Livsmedelsburen smitta Livsmedelsburen smitta innebär att livsmedel eller vatten direkt eller indirekt kontaminerats med smittämnen. Exempel kan vara matförgiftning av stafylokocktoxin eller mag-/tarminfektion orsakad av virus eller bakterier. Insektsburen smitta Insektsburen smitta är inget stort vårdhygieniskt problem i Sverige. | |
| LYYN - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:04 | |
![]() | Dys, kolla denna. Enkel och bra. www.socialstyrelsen....Sm itta.pdf | |
| Dyslekso | 2009-08-23 19:11 | |
![]() | Tack för länkar och citat. Såg dock inte något direkt svar på min fråga där? | |
| LYYN - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:17 | |
![]() | Menar du denna fråga "vanligaste spridningssättet"? Vet ej, men gissar direktkontakt. Kyssar och sånt. ;) | |
| ingson | 2009-08-23 19:17 | |
![]() | Dys: Nyfiken som jag blev har jag suttit och skummat Medline en halvtimme. Hittade dock inget. Tror att det är svårt att designa någon studie där man får försökspersonerna att undvika vissa konsonanter eller att hålla ett decimeterbestämt samtalsavstånd. ;-) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:22 | |
![]() | Nu är väl svininfluensan mera luftburen än salivburen. Annars är ju ett bra knep att inte äta på samma frukter/glassar/smörgåsar som andra, dricka ur samma bägare och låna andras tanborstar. Något som är lätt hänt och snabbt gjort på dagis. | |
| Dyslekso | 2009-08-23 19:36 | |
![]() | ingson: jo, där har du en poäng. :) mommes: vet inte, jag. www.socialstyrelsen....lu ensa.htm "All influensa, även den nya influensan, smittar via droppar från saliv, nysningar, hosta, etc. " Sen står det ju faktiskt i citatet ovan från Tess08 att saliv vid samtal vanligen inte innehåller tillräckligt mycket mikroorganismer för att sprida smitta, för luftburna smittor. Måste säga att jag är lite förvirrad över begreppen luft- och droppburen smitta. Vid luftburen smitta rör det sig väl fortfarande om droppar, om än i mikroformat. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:38 | |
![]() | Du andas in de små dropparna eller sväljer dem. Man kan gnugga in dem i ögonen med fingrarna också. | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2009-08-23 19:52 | |
![]() | Hos oss, på skolorna i Sundsvall, har vi inför den evt svininfluensan fått rekommenderat (från Socialstyrelsen) att "endast" vara noga med handhygienen, dvs tvål och vatten, ofta! Några munskydd eller ens spritning (kan användas som komplement men definitivt inte i stället för tvål o vatten!) ska vi inte behöva använda oss av. Så... | |
| gosedos | 2009-08-23 19:57 | |
![]() | Jag tänker mig att en nysning eller hostning för med sig bakterier och virus nedifrån halsen och luftrören. När man talar kommer bara mikroorganismer som befunnit sig i munnen ut. Tar man halsprov är det exempelvis viktigt att gräva ner i halsen så patienten får kräkreflexer. Räcker tyvärr inte bara att vifta runt med en tops i munnen. Skratt torde vara mer riskfyllt. Som tur är är man inte så glad när man är sjuk :) Jag tror en sådan studie skulle vara ganska omöjlig att göra då det finns så många aspekter att ta hänsyn till som spelar in. | |
| apbur | 2009-08-23 20:00 | |
![]() | Hoppsan, jag var inloggad på min väns konto. Han kan ingenting om medicin men är väldigt duktig på annat :) | |
| y not | 2009-08-23 20:00 | |
![]() | Jag funderr på vitsen med allt det här överdrivna smittskyddet. Det som kännetecknar svininfluensan är att den är extremt smittsam och någon form av aerosoler och virus i luften kommer vi nog inte att komma ifrån hur väl vi än försöker undvika den och är den då extremt smittsam så är det nog bara att acceptera att befinner man sig i samma rum som andra människor kommer man också att utsättas för smittan. Sen är det upp till det egna immunförsvaret att klara biffen så att säga. Och att konstant undvika smuts, skit och smittoämnen är dålig träning för immunförsvar. Att må bra, trivas och vara lycklig är positivt för immunförsvar. | |
| Dyslekso | 2009-08-23 20:52 | |
![]() | Låter rimligt, apbur, tack. Samtidigt tänker jag att samtalsexponeringen (många, långa samtal) för saliv kan vara mycket större än den av hosta och nysningar, och på det sättet kompensera för de färre mikroorganismerna i "samtalssaliven". Svårt att göra studier på detta förstås, men man borde väl i princip kunna samla upp och mäta mängden mikroorganismer som kommer ut i det fria vid ett fem minuter långt samtal, t.ex.? | |
| apbur | 2009-08-23 21:02 | |
![]() | Ja, men då måste man ju ta hänsyn till att människor nyser i ärmen och liknande. En nysning sprider absolut mer vattendroppar över en större radie än vad pratande gör. Man ska heller inte glömma att vi oftast smittar varandra när man inte ens själv känner att man är sjuk. D varken nyser eller hostar man, pratar gör man nog. | |
| run-marie | 2009-08-23 21:02 | |
![]() | Om man stannar inomhus i steril miljö resten av livet borde man klara sig från alla olika infektioner, men vill man leva så? Lever man bland andra människor i det dagliga livet borde man få lite "motgift" hela tiden mot olika sjukdomar, det känns iaf bra mycker roligare och absolut mer socialt. :) | |