Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-08-26 11:31
Antal inlägg: 17500

Mår en hund som skäller dåligt?
Vi har en familj som har hund i trappuppgången bredvid oss, den här hunden skäller från morgon till eftermiddag i princip konstant på vardagarna. De kommer hem på lunchen och rastar henne, och då är det tyst. Men annars så är den i gång. Det är en dobermann på typ 8-9 månader så hon hörs...
Familjen jobbar så hon är ju själv hemma vad jag förstår.

Min fråga är : Mår den här hunden dåligt, alltså är det skadligt för en hund att hålla på att skälla så här?
Eller skäller den för att den helt enkelt är rastlös och har tråkigt? Familjen själv säger att hunden inte skäller (hur de nu kan veta det då de inte är hemma), eller så säger de att den "håller på att lär sig vara ensam", men nu har det hållt på i flera månader och hon skäller lika mycket fortfarande.

le-lou2009-08-26 11:32

och ber om att få tråden flyttad till Snack, la den helt fel, sry :(

kissed - Ej medlem längre2009-08-26 11:35
Antal inlägg: 3037

Den hunden mår absolut dåligt. Om han skäller hela tiden så är han orolig. Man kan inte lämna hunden så länge när man ska fösöka vänja den.
Som de har gjort nu kommer det bara bli ännu svårare att få honom trygg själv.

le-lou2009-08-26 11:37

hm. . vad kan man göra? att prata med familjen hjälper inte, jag försökte när vi stod i parken med hundarna, de sa att "äh det går över". .

Shinesia - Ej medlem längre2009-08-26 11:37
Antal inlägg: 40

Jag har hundar själv.
Två st, så det kan bero på att hunden är orolig eftersom familjen är inte hemma. Hunden trivs kanske inte o vara ensam, eller skäller hunden när dom är också hemma?. Om det gör så trivs hunden inte helt enkelt..
Alltså borde dom lämna henne till hunddagiset!

Shinesia - Ej medlem längre2009-08-26 11:40

Du borde prata med dom och förklara att det stör er, annars tycker jag att ni ska göra anmälan för det är ren plågeri för hunden att bara skälla o skälla.. Hon trivs inte o vara ensam, enkelt och slut diskuterat.

apbur2009-08-26 11:45
Antal inlägg: 9699

De borde träna hunden på att vara ensam på ett mer effektivt sätt.
När den sätter igång och skäller produceras massa stresshormon som gör att den har svårt att sluta.
Hunden måste träna på att aldrig börja med skällandet så den försätter sig i det tillståndet.

Säg till hundägarna att deras träningsmetod fungerar uruselt eftersom det inte skett någon förbättring.

___Tania___2009-08-26 11:45
Antal inlägg: 1158

Jag hade samam problem, sa till, och fick massa skäll och otrevligt bemötande. Hunden blev tyst efter det, och det var ändå mitt mål.

Du kan ringa jordbruksverket, hyresvärden, och även störningsjouren. En hund ska inte hålla på så. Om hundägare är för lata för att vissa hänsyn, då får man göra det jobbigt för dem, för det hjälper. Hunden mår absolut dåligt om den skäller så länge, så ofta.

Det finns hunddagis, och vill de ha hund så får de ta att det komemr konsekvenser. Man får vad man får, och då får de göra vad de kan för att du, som granne, ska må bra. Du har då inte valt att ha hund, och de inkräktar på ditt liv.

___Tania___2009-08-26 11:47
Antal inlägg: 1158

Hunden blev tyst, för de började se till att den rastades oftare...

Risotto - Ej medlem längre2009-08-26 11:49
Antal inlägg: 3069

Som jag skulle tolka det så har hunden det lite tråkigt och skäller av den anledningen. Jag tror inte att den mår dåligt men den skulle kanske kunna ha det roligare. Om man kommer hem på lunchen och rastar (tar hand om hunden) så är det väl ingen risk för att den är ensam för länge? visst är det ultimata att alltid ha hunden med sig men det är få förunnade att kunna ha det så.
Som det har sagts mig så hör inte hunden sitt eget skall, det är något i hjärnan som slår av hörseln då och jag tror inte att det är något som den far illa av.
Men visst kan jag förstå att det är jobbigt att ha en skällandes hund som granne men det är nog du som känner av det mest mellan dig och hunden.

Shinesia - Ej medlem längre2009-08-26 11:49

Förresten, hunden kan vara rastlös med när hunden inte varit aktiv mkt innan ...
så borde motionera,leka innan man åker så blir hunden trött.

apbur2009-08-26 11:56

Jag tror inte alls en hund skäller för att den är rastlös.
Trasa sönder soffor och tugga i sig möbler är mer tecken på rastlöshet.

Den skäller med all säkerhet för att den har ångest över att bli lämnad ensam.

Suma2009-08-26 11:56
Antal inlägg: 1

Hunden trivs inte! De är anledningen till att den skäller....
Den vill inte vara ensam.

Enligt lag, så ska inte en hund behöva vara ensam i mer än 4 timmer i sträck.

För att vänja en hund till att vara ensam hemma krävs TID av husse och matte.

Först och främst ska hunden vara trygg i sig självt, med familjen och i hemmet innan den överhuvudtaget ska lämnas själv.
En hund är ett flocksdjur och trivs bäst i sällskap.

När hunden är trygg, ska du sedan börja lämna den kortare stunder själv. Första gången typ 3 min, nästa dag 5 , 10, 25, 45, 1 timme osv..

på så sätt lär du hunden att du alltid kommer tillbaka...
Medans du är borta, så ska du "stänga in hunden", på en mindre yta, en hel lägenhet är på tok för mkt utrymme för en unghund. Ett rum räcker bra. Eller ex en hundbur med lite golvyta till de..
När du är borta ska hunden vila, och inte hålla på med en massa andra saker.

Har själv en ettåring vovve, och han trivs jätte bra hemma nu. Men han är som längst hemma i 3 timmar.

Och för att vara säker på att han sköter sig, har jag satt upp en lapp i trappuppgången till grannarna, där jag skrivit att han tränas på att vara ensam hemma, och att om han stör är de hjärtligt välkommna att höra av sig till mig. Så jag kan ta tag i saken! =)

le-lou2009-08-26 11:58

Själv lider jag inte så värst mkt av det hela, förutom när jag är ledig då och hör kraken. Jag tycker mest synd om hunden, vi har själv hund och har varit på våra närmsta grannar för att kolla av om han går i gång och skäller, men det har inte hörts ett knäpp säger dem. Jag skulle må pissdåligt om jag visste att han stod o skällde när han var ensam hemma.
Får för mig att den här hunden är stressad, hon skäller på ett sätt som låter otäckt.
:(

apbur2009-08-26 12:08

Jag har blivit hundvakt nu eftersom min vän är ute på långresa. Har känt hunden sen hon var valp men har ett helvete för att hon inte kan lämnas ensam i min lägenhet och skäller som en besatt utanför affären.

Är fullkomligt låst då hon måste följa med på alla ärenden jag ska göra men får panik så fort jag måste lämna henne.
Det är inte kul med en tjutande hund utanför butiken och massa människor som skakar på huvudet och beklagar sig medan man ska försöka koncentrera sig på vad man ska handla och det snabbt så man får slut på eländet.
Hon har inga problem att vara ensam hemma hos honom men det gäller deras rutiner och hans hem.

ElectricEye - Ej medlem längre2009-08-26 12:08
Antal inlägg: 3604

Suma, är det inte 6 timmar?

nippertippan2009-08-26 12:59
Antal inlägg: 792

Jag har en hund med separationsångest. Jättejobbigt. Kan inte lämna ensam, kan inte ens lämna ensam utanför konsum utan att hon ylar och skriker.

nippertippan2009-08-26 13:02
Antal inlägg: 792

Man får inte lämna en hund ensam mer än 5 timmar, MAX.

sandringen2009-08-26 13:07
Antal inlägg: 28

Den hunden mår helt enkelt inte bra. Den låter väldigt stressad.

Jag har jobbat med djurskydd och jag tycker du ska anmäla. Ring Länsstyrelsen och be att få prata med en djurskyddsinspektör. Du får vara anonym.

ElectricEye - Ej medlem längre2009-08-26 13:07
Antal inlägg: 3604

nippertippan, frågan var vad lagen säger.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?