Spelrum
| Giraffen | 58 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 88 |
Mobilspel
| Pågående | 19 688 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magga | 2009-08-29 13:23 | |
![]() | Trafikregler Kom att tänka på några trafikregler efter att ha läst Filurflizans tråd om ambulansens rätt i trafiken. Jag tog körkort häromdagen *jubel*. På Island då. Tydligen gäller inte samma regler om rondellen här som i Sverige. Man blinkar aldrig när man åker in i en rondell (som jag har för mig att man gör i Sverige?) När man åker på den yttre filen i en tvåfilig rondell blinkar man vänster när man åker förbi en utfart. Sen så har den inre filen alltid rätten. Man ska alltså på den yttre filen släppa ut bilar från den inre filen innan man åker förbi en utfart.. Sedan finns det tvåfiliga rondeller med endast en enfilig utfart. Man ska då alltså från den yttre filen släppa ut bilar från den inre filen även om man själv ska ut där.. Hur funkar det egentligen i Sverige? Borde inte alla länder ha samma regler? Sen undrar jag en till sak.. Om man kommer från en väg med 90° vinkel mot den vägen man ska in på blinkar man ju höger om man ska till höger (Vanlig korsning t.ex.). Om man kommer från en fil som ligger parallellt med den filen man ska in på blinkar man ju vänster om man ska byta fil till vänster. Men hur blinkar man om man kommer från en väg som leder snett in mot den väg man tänker byta till (ca 40°vinkel), och man ska till höger? ELLER om man befinner sig på en sidoväg (90° vinkel) men bilen ligger parallellt med vägen man ska in på med nosen riktad åt höger, alltså dit man ska. Ska man blinka höger eftersom man ska till höger jämfört med hur vägen man befinner sig på ligger, eller ska man blinka vänster eftersom man ska förflytta sig till vänster för att komma in på vägen? ;) | |
| Tess 08 | 2009-08-29 13:33 | |
![]() | I Svenska cirkulationsplatser behöver man inte blinka in, men SKA blinka höger när man ska ut. När jag tog körkort sa läraren att det är ok att UNDERLÄTTA för medtrafikanter att tex blinka vänster innan cirk... rondellen (lättare att skriva). När det finns flera filer på en vanlig väg ska man om möjligt ligga i höger fil, när man kör om blinkar man vänster men ska inte blinka höger när man ska tillbaka (eftersom det kan misstolkas att bilen då ska svänga av till höger). | |
| magga | 2009-08-29 13:38 | |
![]() | Blinka vänster innan man ska in i rondellen? Alltså om man ska ut på tredje? | |
| Tess 08 | 2009-08-29 13:42 | |
![]() | Ja typ. Om man ser rondellen som en vanlig korsning och alltså ska ut till vänster (tredje utfarten) eller blinka höger om du ska ut på första. Dock SKA man blinka höger när man ska ut! Vilket få bilförare gör... | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:43 | |
![]() | Mama mia, kvinnor prata bilkörning... | |
| Tess 08 | 2009-08-29 13:44 | |
![]() | Rob!!! PAssare noga, säger jag bara!! | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:45 | |
![]() | He he ;-P | |
| magga | 2009-08-29 13:45 | |
![]() | Rob sluta larva dig och svara på min fråga;) | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:46 | |
![]() | Jag har inget körkort *asg* | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:52 | |
![]() | Rondeller... Djungels lag råder - Först in, först ut vinner. ;) | |
| Ässät | 2009-08-29 13:53 | |
![]() | Det bästa är att köra rakt fram i en rondell.. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:55 | |
![]() | För Grönöga är det alltid grönt ljus :-) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:57 | |
![]() | Okej att det kan vara "krångligt" att greppa reglerna i olika rondeller, beroende på hur många filer det finns osv. Men något som verkligen fascinerar mig är att folk inte fattar det med högerregeln. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-29 13:57 | |
![]() | Word: "För Grönöga är det alltid grönt ljus :-)" Hehe ;) | |
| magga | 2009-08-29 14:48 | |
![]() | Grönöga.. Högerregeln.. i Rondellen? | |
| magga | 2009-08-29 14:53 | |
![]() | Nej högerregeln gäller ju inte i rondeller.. hh.. eller? Den som befinner sig i rondellen har väl alltid förtur | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-29 14:57 | |
![]() | Klart jag inte menar i rondellen, tokfia... ;) | |
| magga | 2009-08-29 15:00 | |
![]() | haha men jag har ju inte kört i svenska rondeller så vad vet jag...;) eller jo det har jag men då hade jag inte körkort så det håller vi tyst om.. | |
| Tess 08 | 2009-08-29 15:01 | |
![]() | Andra saker som är bra att hålla reda på är just högerregeln och huvudled, vilket också verkar krångligt för vissa bilförare... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-29 15:10 | |
![]() | En annan konstig företeelse är ju det när det gäller hastighet kombinerat med vägbana som växlar mellan 1 & 2- fil. Den tillåtna hastigheten är 110 km/h. 2-fil, personen i fråga ligger i ca 110 km/h. 1-fil, puckot kan plötsligt inte köra snabbare än 90 km/h. När vägen sen växlar om till 2 filer igen så återfår som genom ett mirakel puckots högerfot kraft och hastigheten går återigen upp till 110 km/h. | |