Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 745 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MissTiiara | 2009-08-30 12:41 | |
![]() | Unga mödrar Hej! Jag är 18 år och blivande mamma. Jag undra om det finns andra unga mammor, eller blivande unga mammor här på betapet. Sen skulle jag också vilja veta vad andra tycker om unga tjejer som väljer att bli föräldrar. | |
| Ässät | 2009-08-30 12:49 | |
![]() | Kan man bara ta hand om ett barn på bästa sätt, både ekonomiskt och trygghet så är det väl inget.. :) Lycka till | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-08-30 12:54 | |
![]() | Ässät: "Kan man bara ta hand om ett barn på bästa sätt, både ekonomiskt och trygghet så är det väl inget.. :)" Instämmer med Ässät. Tidigare ansåg jag att man skulle vänta, ta tid att leka av sig, resa... ja, vad man nu gillar. Själv väntade jag tills jag var 31 år. Med facit i hand så kan jag idag konstatera att jag faktiskt önskar att jag skaffat barn lite tidigare... Det finns positivt och negativt oavsett vilket man väljer. Så, lycka till tjejen! =) | |
| Behringer | 2009-08-30 12:56 | |
![]() | Som förälder till unga tjejer är tidigt föräldrskap inget jag skulle rekommendera. Uppstår ändå situationen kommer jag naturligtvis stå bakom dem på alla sätt. Borde inte tråden flyttas till "seriöst"? | |
| Ässät | 2009-08-30 12:56 | |
![]() | Jag fick barn när jag var 18.. jag tyckte nog att jag hade lekt av mig en del iallafall. Jag fick ta igen lite av det när hon växte upp istället och nu har hon flyttat hemifrån så då borde jag ju göra som jag vill till 100 % men har tyvärr inte råd *s* | |
| SyrranM | 2009-08-30 13:17 | |
![]() | Hej Miss T! Bry dig inte så mycket om vad andra tycker. Lite på din känsla. Människor har så lätt att tycka till i alla lägen. Min dotter är 20 år och väntar på att bli mamma om 5 dagar. (Visst tycker jag det är tidigt i första början) Kvinnans bästa ålder för barnafödande är visst mellan 18 -24 år så jag önskar dig all lycka! Barn är en rikedom större än allt annat! Lycka till! /SyrranM | |
| dragabol | 2009-08-30 13:24 | |
![]() | halloj från en ung mamma som nu är en glad tjej på 45 ;) Har ett gäng glada grabbar o kan bara säga att det är underbart att vara så ung nu när de flyttat hemifrån så jag har verkligen fått det bästa ur alla världar. Lite trist att vänta på att alla andra skulle plugga klart, få fast jobb o annat. En del fick aldrig barn tyvärr efter allt planerande o väntande. Själv pluggade jag mina högskolestudier med en i knät o en på axlarna ibland - allt går om man vill. | |
| eliiun | 2009-08-30 13:26 | |
![]() | jag är ung mamma, fick barn när jag var 18 och är i dag 19. Jag tycker det fungerar jätte bra. Och det är det bästa jag gjort i mtt liv | |
| C h e r r y | 2009-08-30 13:27 | |
![]() | Bara man är vuxen själv när man skaffar barn så spelar åldern ingen roll. Det man ska vara medveten om är att man tar på sig ett livslångt ansvar, både ekonomiskt och trygghetsmässigt. Ett barn är under många år helt beroende av sina föräldrar. Många (inte alla) unga mödrar (och äldre) är idag alldeles för unga i sinnet för att kunna ge ett barn det ett barn behöver. Jag har sett det i bland kompisar, att det är lätt att lämpa över barnet på sina mor eller farföräldrar för att kunna fortsätta leva ungdomslivet. Då är man inte mogen för att skaffa barn. | |
| Miss_jk | 2009-08-30 13:51 | |
![]() | I mina ögon är man inte mogen att skaffa barn när man är så ung som 18. Har kollat på Unga mödrar på tv och det känns inte helt okej. Orkar inte dra massa exempel, men rökning, slapphet och omogna beslut är en del av det man ser i varenda program. Men, som Behringer säger, skulle min dotter hamna i den sitsen så skulle jag givetvis ställa upp till 100% och se till att barnen (både mitt barn och hennes barn) skulle få det så bra som möjligt. | |
| vulcan | 2009-08-30 13:56 | |
![]() | Lycka till med ditt föräldraskap! Jag tror ändå inte att jag flyttar den här tråden till seriöst som någon föreslog, utan låter den stå kvar där den skapades. | |
| SweetestDown | 2009-08-30 14:06 | |
![]() | Förstår inte varför du tycker att det är viktigt vad andra tycker?? Var och en gör som de själva vill, huvudsaken är att man tar ansvar för ungen själv och inte lägger över det på andra. | |
| Filurflizan | 2009-08-30 14:11 | |
![]() | Hej , Jag är 26 nu men fick min Emmy när jag var 18 och Alice när jag var 21 , och det har gått bra och det är inget jag ångrar , men det har vart tufft ekonomiskt , så för den sakens skull kan jag känna att det hade gått bättre och slappna av och njuta lite mer av småbarnsåren meed en stadigare ekonomi . Jag mötte en del personer som trodde sig kunna säga vad som helst till mig och vad som helst till mina barn bara för att jag var ung, men då får man stå på sig lite och ryta ifrån . Grattis till graviditeten och lycka till i livet :) | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-08-30 14:25 | |
![]() | Jag var 19 vid första sonen, 22 vid andra och 29 vid tredje och det är den bästa tiden i mitt liv. Åldern är en siffra så man kan väl vara mogen vid 18 och omogen vid 30? Mognaden sitter inte i åldern utan det sätt man är att vara. Idag är jag nybliven farmor till världens underbaraste Nisse :D Önskar dig ett stort grattis och lycka till! | |
| Rhotheta | 2009-08-30 14:31 | |
![]() | Det finns för- och nackdelar med allt. Tror inte att du kommer att ångra dig på slutet. Lycka till! | |
| apbur | 2009-08-30 14:35 | |
![]() | Jag tror det är väldigt individuellt hur mogen man är att skaffa barn och jag tror inte man kan förutsäga allting, faktiskt i princip ingenting. Vill man ha barn ska man skaffa barn. Hade jag fått barn vid 18 hade min mognadsprocess sett helt annorlunda ut och jag hade med all sannolikhet prioriterat annat. Tror inte man kan se tillbaka på sin egen ungdom när man själv inte har barn och konstatera att man inte hade varit mogen då. Önskar dig all lycka till. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-30 14:54 | |
![]() | MissTiiara, du och babyn har ju faktiskt bättre förutsättningar, än de som skaffar barn sent i livet. Man växer in i föräldraskapet. Lita på barnmorskan och distriktssköterskan, de vet bättre än alla släktingar och vänner. Lycka till :) | |
| Minta | 2009-08-30 15:28 | |
![]() | Ja, att ha gamla föräldrar förkortar ens egen livslängd. | |
| Tess 08 | 2009-08-30 15:59 | |
![]() | Jag skulle haft barn när jag var 18, men fick ett missfall sent i graviditeten. Vi valde då att försöka igen och jag hann alltså bli 19 inom sonen kom! Mamma var väl inte toknöjd från början, men när sonen kom (sonen min pappa aldrig fick :)) var allt underbart. Fick sedan barn nummer 2 när jag var 23 och den senaste klimpen när jag var 29. Nu är jag 34 och har alltså en tonårig son i huset!!! (hjälp!) Det som är viktigast när man får barn är att man känner sig mogen för uppgiften, har viss ekonomisk stabilitet. Jag själv var mer vuxen när jag var 18 än vad jag är nu (gick inte på krogen, var med äldre kvinnor som hade små barn osv). Nackdelen var att ingen av mina kompisar väntade barn, alla som väntade barn var typ 10 år äldre än mig så jag hade ingen riktig kompis när han var pytteliten.. Att jämföra (somm miss JK gjorde) svenska unga mödrar med den värdelösa danska serien är idiotiskt!! Har sett EN ung mamma som rökte och det var denna vecka en gravid kvinna kom ut från sjukhuset och tände en cigarett.... Bara för att en sån serie går på TVn betyder det inte att alla unga mammor röker inomhus och slappar mer än någonsin.. Den barnmorska som följde mig när jag väntade sonen sa flera gånger att hon absolut inte hade några tvivel om att jag skulle klara det. Hon hade sett flertalet äldre mammor som var mycket mer hispiga.. Kan bara säga LYCKA TILL!!! och Det kommer att gå skitbra!! Det enda man får tänka på är ju sina prioriteringar... ett barn måste prioriteras i minst 18 år! | |
| Tess 08 | 2009-08-30 16:05 | |
![]() | (enligt TVtablån är det Norska unga mödrar, tyckte de lät danska... ursäkta) | |