Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 745

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vindsus862009-08-31 15:13
Antal inlägg: 3785

Åldersbestämma kattungar
Hej,

En kompis grannes föräldrar hittade en kull kattungar i sitt garage häromdagen som verkar övergivna, så nu skall jag ta över en. Enligt uppgift så har de fortfarande blå ögon och går rätt så stappligt, så de är nog inte helt jättegamla. Undrar om någon vet något sätt att åldersbestämma dem? Eller om någon vet ifall en veterinär gör det gratis om man åker till en mottagning. Vill inte gärna betala 750 kronor för "Ja, de är i vecka..."

Är ju ganska viktigt att veta vilken vecka de är i för att kunna ge dem rätt mat. Vill inte ge kattvälling till för gamla katter och inte ge kattmat till för små... typ.

Någon som vet? Och vet någon ifall man kan ge något annat än dyr babycat milk till kattungar? En kompis som också tog en kattunge sade att hon gav sin låglaktosgrädde. Är det okej eller innehåller det inte vad kattungar behöver? Vore ju bra om man kunde ta något sådant istället, eftersom riktig kattmjölksersättning kostar en del.

Miss Taget2009-08-31 15:35
Antal inlägg: 9

Det kostar att ha djur.

vindsus862009-08-31 15:36

duh, men jag hade inte planerat denna utgiften just nu.

slås dock ihjäl om ingen tar hand om. så gnäll inte för jag försöker åtminstone.

apbur2009-08-31 15:36
Antal inlägg: 9699

Mamman hade nog diat kattungarna fortfarande så det kan inte vara fel att ge dem mjölkersättning. Hon fortsätter ju ge dem mjölk trots att de börjar äta så smått.

kajix2009-08-31 15:36
Antal inlägg: 7767

kattvälling/kattmat vid olika veckor är nog inte en exakt vetenskap. men det kan ju vara bra att ligga i närheten.

vindsus862009-08-31 15:37

sån mjölkersättning kostar ju för övrigt onödigt mycket för vad som är i, förmodligen. veterinärvärlden tar alla chanser de får att suga åt sig pengar.

vindsus862009-08-31 15:37

men jag undrade ju också om någon vet ifall man kan använda något substitut till mjölkersättning, eller om det är massa grejer i den som inte finns i laktosfri komjölk?

kajix2009-08-31 15:38
Antal inlägg: 7767

om jag var kattunge skulle jag "ta fel" mat några veckor om alternativet var döden.

vindsus862009-08-31 15:38

Nåväl, blev lite ont om tid här nu, skall iväg och hämta kattungen. Får se om någon veterinär på vägen hem går med på att åldersbestämma och ge lite råd utan betalning.

vindsus862009-08-31 15:40

ja fast jag vill ju inte ge fel mat så magen på den blir uppsvullen och så som magarna var på mina andra två katter för deras ägare misstagit dem för att vara yngre än de var och tryckt i dem kattmjölk. men undrade mer om det finns något billigare substitut. vanlig whiskas kattmjölk är med gottigott än kosttillskott va? står på att de är till kattungar 6 veckor och äldre, men kanske bara som någon sidedish

apbur2009-08-31 15:41

vindsus, du får kolla upp vad mjölkersättning för katter innehåller och sen jämföra med exempelvis sempers mjölkersättning för människor och se om det är likvärdigt. Prova med mjölkersättning för människor, tror det är bättre än låglaktosprodukter.

vindsus862009-08-31 15:44

skall kolla. tack. :)

apbur2009-08-31 15:51

Det låter för övrigt som katterna är runt 5 veckor om de fortfarande har helt blå ögon och är vingliga.
En gissning bara.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-31 16:13
Antal inlägg: 3473

dom är varjefall under 2 månader, det är då ögonfärger brukar ändras

Peddape2009-08-31 16:15
Antal inlägg: 647

Spännande Sus. Klarar kattrackaren att dricka själv? I så fall är det bara att hälla till den mjölk, efter vad jag har hört så kan det dock kanske vara bra att späda den lite. Sen märker man nog på hur katten agerar och vad den gör i lådan om man behöver ändra nåt drastiskt.

Kul med kattunge, men kräver arbete! Pust.

le-lou2009-08-31 16:17
Antal inlägg: 17500

googla bilder på kattungar på nätet, i början ändrar de faktiskt på sig väldigt mycket så det är relativt lätt att se tecken på ungefär hur gamla de är. Kolla om du kan hitta nån kattuppfödares sida, de brukar ha bra bilder på kattungarnas utveckling from att de föds.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-31 16:18
Antal inlägg: 7605

Jag tycker nästan att låglaktosgrädde låter bra.
Kattungar ska ha _mycket_ fett och protein.
Bröstmjölksersättning skulle jag tro är för näringsfattig och innehåller för mycket laktos+gluten, vilket kattmagar inte är gjorda för.
Du kan ju alltid pröva försiktigt och se hur det verkar.
Själv skulle jag nog ljumma ihop lite välling av laktosfri mjölk, fett och lite äggula men det är svårt att säga.
Bäst vore ju om ni kände någon diande katt, som kanske accepterar en bebis till. Modern producerar ju i regel tillräckligt med mjölk, bara hon blir matad extra.
Du/ni skulle ju kunna ringa runt till några katthem och be om tips. De tar ibland hand om övergivna kattungar.

myra64 - Ej medlem längre2009-08-31 16:21
Antal inlägg: 578

Övergivna?? Är det säkert det? Vår katta lämnar sina ungar hela dagarna med undantag för väldigt korta pass då de diar, i övrigt är de ensamma hela tiden. Hon är hos dom små bara för att dia och går sedan för att äta, dricka och gå på lådan, sen drar hon igen!

Jag hittade mina i garaget när de var ca 3 v och då hade de mörkblå ögon och vinglade när de gick, de käkade det som jag ställde fram till mamman, åtminstone 2 av dem, de andra ville bara dia, och försökte till och med äta torrfoder.. De var väldigt fumliga och snubblade över sina egna ben, ramlade på mattkanter och glömde bort att fälla in klorna när de försökt klättra :)
Jag har gett både små hundar och katter sempers ersättning och det har funkat bra, ingen har fått några men av det direkt. Blir de dåliga i magen kan man ge majsvälling, även om det inte var lika poppis :)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-31 16:22

Är dina grannar förresten helt säkra på att ungarna är övergivna? Tänka bara på stackars mamman om ungarna försvinner färifrån. Då är risken stor att hon för mjölkstockning om hon fortfarande diar dom. Mjuk föda kan man börja ge med Keso vid ca 5 veckors ålder

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-31 16:24

Har dom fått tänder? Om inte är dom yngre än 4 veckor

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?