Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 745 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SweetestDown | 2009-08-31 21:54 | |
![]() | Varför funkar vissa ord i plural? Varför fungerar ÖGON men inte HUNDAR? Trodde inte att ord i pluralform gick igenom, men tydligen gör vissa det, måste ju bero på att de finns med i SAOL. Någon som har en bra förklaring? | |
| DennisPlz | 2009-08-31 21:58 | |
![]() | Se under "oregelbundna böjningar" sv.wikipedia.org/wik..._g rammatik | |
| -BAUDI - Ej medlem längre | 2009-08-31 22:02 | |
![]() | jag har för mig att det är så att; ord som inte böjs med -or eller -ar i plural, är tillåtna. Hade det heta ÖGAR eller ÖGOR, så hade det inte funkat helt enkelt. | |
| SweetestDown | 2009-08-31 22:03 | |
![]() | Hmm.. Vet inte om du missförstod mig, Dennis. Jag undrade såklart inte varför de böjs på det viset, utan varför den ena pluralformen går att lägga i Betapet medan den andra inte gör det... | |
| SweetestDown | 2009-08-31 22:04 | |
![]() | Ja, Baudi det måste ju vara något sånt, men jag undrar varför. Det är ju fortfarande bara en pluralform av ett substantiv... | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-08-31 22:05 | |
![]() | Nja snarare så att om första vokalen ändras vid böjning räknas det som stark böjning och då är ordet godkänt. T.ex.: Få-Fick, Stång-Stänger, Fot-fötter o.s.v. | |
| alexon | 2009-08-31 22:06 | |
![]() | i SAOL står oregelbundna böjningar av ord -där vokalljud i ordstammen ändrats till ett annat i pluralformen. BYTA-BÖT, Y blir Ö BINDA-BAND-BUNDIT, I blir A eller U undantaget till regeln är NÄTTER, som SAOL missat att ta med i trettonde upplagan. | |
| SweetestDown | 2009-08-31 22:06 | |
![]() | Men Perpersa så är ju inte fallet med ÖGON, eftersom ö:et är första vokal och det ändras inte. | |
| alexon | 2009-08-31 22:06 | |
![]() | jag hann visst inte :) | |
| alexon | 2009-08-31 22:07 | |
![]() | men i fallet ÖGON (även ÖRON) så är det en oregelbunden böjning för att det enligt reglerna borde böjas ÖGOR. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-08-31 22:08 | |
![]() | Ingen regel utan undantag... Står de fetstilt i SAOL13 är de godkända, såvida inte... se föregående mening. | |
| alexon | 2009-08-31 22:08 | |
![]() | förövrigt tycker jag att CELLO-CELLI borde ses som oregelbundet. | |
| SweetestDown | 2009-08-31 22:09 | |
![]() | Ok, tror jag fick lite klarhet i detta i alla fall :) tack för era snabba svar! :) | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2009-08-31 22:17 | |
![]() | Nja, ord som ÖGON, BÖTER och STÄNDER har förekommit innan de starka böjningarna gjorde sitt intåg som separata uppslag. Jag tror det åtminstone möjligtvis kan motiveras med att de formerna är vanligt förekommande. Några andra exempel på ordformer Ord som STADGAR, ANOR o.s.v. har inte singularisform alls/i alla lägen. Ord som SKARPEN, SLURVEN och SNISKAN o.s.v. är egna former som används som de står, i uttryck och har ingen annan form att tala om. Varför former som FÖTTER, SPÄNGER, ÄR och NJÖT, FÄRST och BÄTTRE går att lägga kommer av att de har ett böjningsystem som inte logiskt följer grundformen. Ofta resulterar detta i omljud, som t.ex. SLÖT, FLÖT, BRAGTE osv. De har tagits med som egna uppslag för att man lättare ska hitta dem. Det är lite svårt för någon som inte vet vad ordet SÖD är för något att veta att man måste slå på SYDA för att hitta det. Vet man vad SYDA är kanske man inte ens behöver slå upp ordet alls. Det där exemplet har jag lånat in från någon annan, men det är bra och motiverar varför de står som särskilda uppslag. Det är för att orden upptagits som självständiga uppslag i fetstil i ordlistan som de blir spelbara. | |