Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IF Elfsborg - Ej medlem längre2009-09-03 18:09
Antal inlägg: 152

Bedragare...
Jag köpte ett presentkort på Jysk av en kvinna på Blocket den 14 augusti i år. Presentkortet var värt 1000 kronor, och jag köpte det för 800 kronor plus en fraktavgift på 6 kronor. Jag skickade (tyvärr) över dessa 806 kronor till kvinnans bankkonto, och detta skedde den 14 augusti. Den första veckan var hon okontaktbar på mail efter att hon fått in pengarna, och därför letade jag upp hennes mobilnummer på Eniro. Jag ringde henne, men hon svarade inte. Skickade därför ett SMS, vilket hon svarade på och sa att hennes mail inte fungerat de senaste dagarna och var glad att jag hörde av mig. Man kan ju fråga sig varför hon inte skickat presentkortet redan då.. hur som helst så sa hon att hon hade skickat brevet som företagsbrev(?) till mig, och att jag borde ha det inom ett par dagar. Det kom inget brev de kommande dagarna. Efter ytterligare ett par dagars väntan SMSade hon igen den 27:e augusti efter påtryckning från mig och skrev att hon var stressad när hon skickade det och fick det i retur eftersom hon hade glömt att skriva min adress. Hon skrev alltså bara mitt namn, påstod hon :S Hon beklagade sig och sa att hon hade postat det på nytt, med adress denna gång, och sa även att hon hade skickat med en present som ett förlåt för att hon dröjt av så länge med att skicka presentkortet. Brevet borde alltså kommit fredag den 28:e eller i måndags den 31:e augusti. Men fortfarande inget brev! Jag ringde henne i igår eftermiddag (2 september), men hon svarade inte. Skickade därför ett SMS och bad henne ringa mig, men hon ringde inte.

I eftermiddags blev jag så trött på henne så jag skrev ett SMS igen; "Varför hör du inte av dig? Hör av dig NU eller skicka tillbaka pengarna, annars polisanmäler jag dig och då kommer du inte undan!". Efter att jag fått ett bekräftelse-SMS om att hon mottagit det så dröjde det ungefär 20-30 minuter, sen svarade hon mig med ett SMS där hon skrev ett kolli-id. Har nu gått in på postens hemsida och kollat upp kolli-id:t, och det verkar stämma.

Nu kan man ju dock fråga sig varför hon skickat det som rekommenderat brev för 56 kronor när jag bara betalat 6 kronor i fraktavgift. Min teori är ganska klar.. hon har postat det som REK för att få tyst på mig och slippa bli polisanmäld. Och därför valde hon att skicka det som REK, för då har hon ju bevis på att hon skickat det och att jag kvitterat ut brevet på posten. Öppnar jag då brevet hemma kan det ju lika gärna vara ett tomt brev utan innehåll. Funderar på att be personalen som löser ut brevet åt mig att vara vittne när jag öppnar brevet så det verkligen innehåller ett presentkort från Jysk. Någon annan som gjort det eller har erfarenhet av det? Känns säkrast i alla fall.

Någon annan som har något att säga om det här; vad tror ni? Oerhört säker på att hon skickar ett brev som inte innehåller något presentkort, eller så blev hon helt enkelt så rädd så hon inte vågade något annat än att skicka presentkortet efter mitt hot om polisanmälan. Stackarn...

apbur2009-09-03 18:13
Antal inlägg: 9699

Jag tror inte personen i fråga har något presentkort att skicka. men hon kanske har försökt sig på en förfalskning som är så bra att Jysk tar emot den. Där får din moral avgöra vad du bör göra.

Linders - Ej medlem längre2009-09-03 18:13
Antal inlägg: 1943

Filma!

KajsaNH2009-09-03 18:14
Antal inlägg: 43

Be personalen öppna brevet medan du filmar det t ex med mobilen. Skicka aldrig pengar innan du har varan. Det som låter för bra för att vara sant är sällan sant. Om hon blåser dig igen, gör polisamnälan så kanske du hindrar andra från att bli lurade.
Lycka till!

apbur2009-09-03 18:20

806 spänn för ett presentkort värt 1000 för att köpa saker med dålig kvalitet låter inte för bra för att vara sant.

pinnen752009-09-03 18:21
Antal inlägg: 22

polisanmälan funnkar inte... har själv anmält för liknande..dom la ner med motivering att brott inte kan styrkas

IF Elfsborg - Ej medlem längre2009-09-03 18:22

800 för ett presentkort på 1000 kronor kändes väldigt trovärdigt i alla fall. Ska aldrig köpa saker på Internet mer, speciellt inte om det inte är rekommenderae brev/paket. Och aldrig mer från den där kärringen. Tror i alla fall inte hon kan förfalska presentkortet, för det är ett sånt där modern presentkort där kortet är laddat ner 1000 kronor, så dras beloppet man handlar för i kassen.

Ska nog filma det hela ja, bra idé, tack!

Robert_K - Ej medlem längre2009-09-03 18:23
Antal inlägg: 273

Varför är det för bra för att vara sant?
Jag sålde ett presentkort på gamestop (som inte fanns i den stad jag bodde i) för 450kr när det var laddat med 700.

Visst bör man ha ögonen öppna och just det TS drabbats av är galet trist men tyvärr allt vanligare.

En som gick i samma gymnasieskola som mig sålde massa mobiler, dvd och sånt. Han fick in runt 150 000kr innan han åkte fast och in i finkan. Han hade skickat tegelstenar och eller trasiga mobiler i försändelserna och gjort allt på en mycket kort period.

Gäller att ha sunt bondförnuft när man gör affärerna.
Att en köpare/säljare inte svarar ofta, är ofta ett tecken på att denna kanske inte är så mån om att göra affären och därmed föreligger det något lurt bakom det.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2009-09-03 18:24

Var i kontakt med Blocket och de rekommenderade mig att polisanmäla det hela, men tror inte heller som sagt att det fungerar med polisanmälan när man inte ens har några bevis för att hon har skickat det och/eller jag mottagit det. Nu är det ju dock rekommenderat, så ett brev är på väg till mig i alla fall, vad det nu kan innehålla...

YamahaJet2009-09-03 18:24
Antal inlägg: 2239

Även om du går miste om hela beloppet får du betrakta det som en billig livsläxa. Risken i en dylik affär överstiger avkastningen, och dessutom går mer tid förlorad till att adminstrera ett sådant köp än den potentionella profiten. Problemet med er små människor är dock att ni alltid fokuserar på att spara pengar istället för att tjäna dem, och skulle kunna lägga ner mångdubbelt mer tid på att spara några kronor än det krävs för att arbeta ihop motsvarande belopp.

SamiEmelie2009-09-03 18:25
Antal inlägg: 134

polisen gör inte så mycket åt det, om du skulle bli lurad. sami blev lurad på tvåtusen och det enda dom gjorde var att ta nummer till personen som lurat honom. ingenting mer har hänt.

tycker att det låter som en bra idé att be personalen som jobbar att vara vittne. hoppas att det kommer ett brev med innehåll.

lycka till.
/emelie

YamahaJet2009-09-03 18:27
Antal inlägg: 2239

Potentiella profiten ska det självfallet stå.

Robert_K - Ej medlem längre2009-09-03 18:30
Antal inlägg: 273

Här är bedragaren:
www.realtid.se/Artic...46 .dbp.asp

IF Elfsborg - Ej medlem längre2009-09-03 18:31

Nu pluggar jag dock på heltid och har inte tid att jobba extra eller annat. Såg den här affären som väldigt lämplig eftersom jag spanat in en soffa på Jysk jag ska köpa nu när jag precis flyttat hemifrån. Soffan är på annons denna veckan ut (till 6 september), och jag får avin på måndag.. vad brevet nu innehåller... lyckad affär!

IF Elfsborg - Ej medlem längre2009-09-03 18:32

Den troliga bedragaren jag handlat från är bra mycket äldre än den där du länkade till i alla fall. Men lider verkligen med de som köpte snöskotrar utan att få någon.

myra64 - Ej medlem längre2009-09-03 18:36
Antal inlägg: 578

Även om brevet innehåller ett "presentkort" och personalen intygar det, vad är det som säger att det är laddat när du ska använda det??

skogstorparn2009-09-03 18:38
Antal inlägg: 2287

yamaha jet! din lille nasse! varför ödslar du din tid här på beta istället för att blåsa oss korkade svennar..?

apbur2009-09-03 18:40

Du är redan blåst skogstorparn, du vet bara inte om det.

IF Elfsborg, nästa gång köper du en soffa du har råd med.
Tack för att du lyssnade.

Wordlezz - Ej medlem längre2009-09-03 18:43
Antal inlägg: 1175

Justa klubben har årsmöte.

micro1132009-09-03 18:47
Antal inlägg: 17542

myra64
Bra poäng!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!