Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Impossible2009-09-03 23:21
Antal inlägg: 100

Vad heter boken!??
Jag har råkat ut för något ytterst irriterande. Jag har läst en sååå bra bok som jag nu vill ge bort i present, kruxet är bara att jag glömt bort vad den heter. Jag läste den för ett par år sedan så mitt minne av handlingen är ganska vagt, men följande kan jag berätta:

1. Det är en kort bok, nästan novell.
2. Inte svensk författare (ev. fransk?)
3. Boken var översatt till svenska

Handling:

Boken handlar om en pojkes möte med en äldre man och vänskap uppstår. Jag har för mig att pojken försöker snatta (ej säker) men istället för att skälla ut pojken säger mannen något filosofiskt och tankvärt vilket leder pojken till insikt.

Det är någon av bokens karaktärer som dör i boken genom att ta sivet av sig genom att hoppa framför ett tåg. Personen tog livet av sig genom ett tåg p.g.a erfarenheter som jude och koncentrationsläger.

I slutet åker även pojken iväg till den gamle mannens hemland där den gamla mannen, sin vana trogen fortsätter att droppa tankvärda grejer.

Är inte 100 på allt jag skrivet, mycket luddig beskrivning (jag vet) men finns det ingen därute som kan ge mig tips på vilken bok det är???

Tacksam för svar. Alla svar.

/Olle

Impossible2009-09-03 23:23
Antal inlägg: 100

Den som löser gåtan garanteras dagens ros på betapet!

Junkgirl - Ej medlem längre2009-09-03 23:29
Antal inlägg: 223

Cykeltjuven?

gubbi2009-09-04 00:02
Antal inlägg: 2638

Är det "Monsieur Ibrahim och koranens blommor" av Schmitt du tänker på?

Iula - Ej medlem längre2009-09-04 00:20
Antal inlägg: 35

ja det verkar i alla fall inte särskilt troligt att man visat romanen cykeltjuven så lite respekt vid adaptionen.

men jag antar att rosor inte utdelas om det enda man kan bidra med är avfärdande av andras förslag.

gubbi2009-09-08 21:24
Antal inlägg: 2638

Case closed, "Monsieur Ibrahim och koranens blommor" it is!

Nabborren - Ej medlem längre2009-09-08 21:25
Antal inlägg: 210

Du är en klippa, Gubbi. :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?