Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 84 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rina1 | 2009-09-06 16:39 | |
![]() | croissanter Kan någon avslöja hur man bakar croissanter? Har misslyckats två gånger i rad och ändå gjorde jag precis efter receptet, vek degen 20 gånger! Skall man knåda degen jättelänge eller ha mjöl emellan eller? | |
| ___Tania___ | 2009-09-06 16:43 | |
![]() | Jag brukar köpa en burk från Sarah Lee´s. Öppnar, rullar yt, skär efter markeringarna, och rullar. Dekorerar eventuellt, eller har i sylt, ost, choklad, eller annat. Efter en kvart är jag tacksam över att jag slipper göra degen själv. | |
| ___Tania___ | 2009-09-06 16:48 | |
![]() | Du skriver inte vad som blir fel... Dels kan det vara mjölet som är dålig kvalitét, för mycket gluten, eller att du har i för mycket. Jag har lärt mig att det är bättre att dra ut degen och rulla ihop den, istället för att knåda in hårt. Om man drar ut den, får man in mer luft. Ska man vika den 20 ggr? Det kan vara för många... | |
| E_Cantona | 2009-09-06 17:16 | |
![]() | Håller med Tania, köp på burk;) | |
| svinto_delux | 2009-09-06 17:25 | |
![]() | Jag undrar också vad som blir fel. Jag brukar köpa fryst smördeg och bara tina, dela, kavla rulla och pensla, men det vore intressant att veta hur meckigt det är att göra degen. Min gissning är att den nästan inte ska knådas alls och bör göras på vetemjöl med lite gluten, eftersom den inte är speciell elastisk. Snarare bara kavlas och vikas, 20 gånger låter rätt rimligt. Mjöl emellan också, fast bara så mycket som fastnar på degen. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-09-06 17:54 | |
![]() | En crosstant hade inte varit helt fel. *Kan sitta i sidovagnen* | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-09-06 18:01 | |
![]() | mm gött | |
| rina1 | 2009-09-06 20:21 | |
![]() | Tack för tipsen! Jag fortsätter att försöka. Färdig deg låter bra men när det är enkla ingridienser borde man ju kunna fixa det. Felet som blev var att det inte blev bladigt nog. Det blev som vanligt bröd. | |
| tydal | 2009-09-06 20:55 | |
![]() | Att det blev som vanligt bröd låter som att du tryckte på för hårt med kaveln, alternativt hade för lite smör. Det som skiljer croissanter från vanligt vetebröd är att det ska vara tunna lager med deg och smör varvat med varandra. Mycket smör. Tänk lasagne. Se till att kavla riktigt tunt innan du börjar vika, och se till att smörlagret är tunt. Själv har jag aldrig gjort croissanter. Tycker det är för mycket smör. Brukar göra vanliga gifflar. Då rör man in smöret i degen. Använder 150 gram smör till 50 gram jäst. Till croissanter borde du ha minst dubbla smörmängden. | |
| tydal | 2009-09-06 20:59 | |
![]() | Annars kanske du kan ha haft temperaturen emot dig... Smöret ska vara kylskåskallt. Och efter varje kavling bör du låta degen stå kallt 20 minuter innan du lägger på nästa lager smör och viker. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-09-06 20:59 | |
![]() | Mina senaste croissanter köpte jag i Åbo Saluhall, har en kvar nu. De var goda! Det enda jag bakar är limpa, karelenska piroger och ibland en paj. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-06 21:16 | |
![]() | Jag tror att det är lätt att misslyckas med just croissanter om man gör dom hemma. Själv har jag aldrig ätit hemlagade,så bli inte besviken om du inte lyckas. | |