Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 538 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-09-11 19:04 | |
![]() | känsliga forumskribenter...? Har läst lite i sockertråden och förvånas över hur ofta debattörer (i allmänhet här på beta) ger uttryck för att ha blivit "påhoppade" av andra deltagare i diskussionen. själv tycker jag om när folk inte skräder orden, men visar sitt humör i sina inlägg. är innehållet inte sakligt i ett "kryddat" inlägg roar det mig ofta att utnyttja "motståndarens" obalans till att ta lite lätta poänger. men det är ju bara jag det... vad tycker ni? är tonen hård här på beta? är den för mjäkig? (raderas för många inlägg pga "personangrepp") | |
| Dyslekso | 2009-09-11 19:11 | |
![]() | Vissa är väldigt bra på att hålla en saklig ton, hur oförskämt de än blir tilltalade. Det är kul och bra, tycker jag. Sen kanske det är lite mjäkig moderering ibland, men utbrotten tillför ju ändå aldrig något i sak. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-11 20:11 | |
![]() | Verkar finnas överflöd av sköra individer här. Men... När man öppet påpekar att motdebattören gått till personangrepp behöver det inte betyda att man är ledsen för det som skrivits utan det kan vara ett sätt att försöka underminera motståndaren genom att lyfta fram hans eller hennes brister som debattör. Speciellt effektivt blir det om personen på riktigt inte vet skillnad på sak och person. | |
| Bitte - Administratör | 2009-09-11 20:20 | |
![]() | Om man INTE kan diskutera och hålla sig till sak utan gå på person då anser jag att man har förlorat diskusitionen,, Och sedan är de väl så att det är ingen annan än den som känner sig kränkt eller sårad som kan förstå det, och den personens känsla är ALLTID rätt, det kan ingen ta i från henne /honom Bitte | |
| kajix | 2009-09-11 20:24 | |
![]() | om man ska ta hänsyn till andras känslor blir det inget skrivet. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-11 20:25 | |
![]() | Bitte, visst kan känslan vara äkta men inte alltid befogad. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 20:32 | |
![]() | Jag tycker absolut att det ska vara tillåtet att ta ut svängarna ordentligt i debatterna. Fram med flera, typ, sockertråd, det ser jag fram emot. Det är bara bra att folk blir härdade. Livets hårda skola, förr eller senare måste ju var och en lära sig, eller hur? - Och mindre av moderering, tack. Bra trådidé carlmartin. | |
| salix - Ej medlem längre | 2009-09-11 20:34 | |
![]() | Är aktiv på andra forum och det är samma visa där. Kanske beror det på att man skriver och inte talar öga mot öga. Nyanser som finns i tal går förlorade i skrift. Små finesser som ironi är särskilt svårt att förmedla eftersom det kräver en mottagare som är på samma våglängd. Det kan tolkas väldigt olika! Men det är bara att skriva på, missförstånden får man reda ut så gott det går! | |
| Blåstång | 2009-09-11 20:39 | |
![]() | Betapet är överdrivet mjäkigt och snällt om man jämför med många andra forum. Antagligen är det ganska bra. Sen har folk olika sätt att uttrycka sig på, både i tal och skrift, vilket verkligen bara är ett sätt och inte behöver betyda någonting. Det är ju väldigt vanligt att läsaren läser något mellan raderna som faktiskt inte finns där. Blir den då sårad eller kränkt är det faktiskt inte den som har rätt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:09 | |
![]() | En sympatisk hållning är väl att man förväntar sig lika mycket hyfs som man själv visar upp? Mäkta irriterande med folk som kan vara insinuanta eller öppet elaka själva men gastar om "påhopp" så fort de får mothugg. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:16 | |
![]() | Ja, härregud. Håller med föregående, det finns då folk till allt. Hur tacklar man såna? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:19 | |
![]() | Jag tror inte de vet vilka de själva är... | |
| Teddow | 2009-09-11 21:21 | |
![]() | Jag hatar folk med känslor. Att bli kränkta är en rättighet vi har här i Sverige- | |
| kajix | 2009-09-11 21:24 | |
![]() | "Jag hatar folk med känslor." vackert | |
| apbur | 2009-09-11 21:29 | |
![]() | Alla sakliga frågor som besvaras med personangrepp är en styggelse. Jag anser att det finns ett stort värde i att kunna diskutera sakligt utan att blanda in sina känslor eftersom det blir en bra grund för att hämta in kunskap från andra. Allt man har lärt sig har man lärt sig någonstans ifrån och ju mer känslosam man är desto dummare verkar man bli. Alltför känslosamma personer kan inte ta till sig fakta från andra människor utan att känna sig mindervärdiga. Det är ett handikapp. Jag anser aldrig att en debatt är till för att vinnas utan är ett ypperligt sätt att få större kunskap. För att kunna ta till sig kunskapen måste man med sitt förnuft ifrågasätta, vända och vrida för att avgöra om det som sägs verkar rimligt. När man provat alla argument och tesen fortfarande håller kan det betraktas som god kunskap man bör ta till sig. Så gör jag. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:40 | |
![]() | "Jag tror inte de vet vilka de själva är..." Hu, det här blir bara värre och värre... :I Förslag på hur omgivningen ska agera då? Nån? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:42 | |
![]() | Japp, det tror jag också, känslor är nog väldigt fördummande. Väck med sånt. | |
| SweetestDown | 2009-09-11 21:51 | |
![]() | Vissa har väl lite svårt att skilja på sak och person. Tråkigt när debatter utvecklas till pajkastning och folk enbart skriver för att visa att de själva har rätt och de andra har fel. Då lär man sig inte mycket. Men de flesta diskussionerna håller sig på en bra nivå här på Beta. Tycker att det är bra när folk säger ifrån då de känner sig "påhoppade", även om det många gånger är helt utan grund. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:55 | |
![]() | apbur - "ju mer känslosam man är desto dummare verkar man bli." menar du att man i interaktion med andra bör sträva efter att hålla känslorna utanför om man vill föra en vettig diskussion? sensitiv = dum? känslosam = i sina känslors våld (reagerar enbart utifrån känsloimpulser)? eller menar du att det är dumt att visa känslor? att ha dem? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-11 21:59 | |
![]() | Jag tycker det är en konst att bolla såväl förnuft som känsla och veta när det är dags för vad - då är man klok och dessutom roligare att läsa. | |