Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 496 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Drömtydare - Ej medlem längre | 2009-09-14 10:25 | |
![]() | Intressant fundering I Sverige är det ju inte ovanligt att personer som vi annars ser som vanliga hederliga medborgare skattefuskar lite, tummar på marginalerna liksom. Inte tar upp allt i deklarationen, tar emot varor istället för pengar för vissa tjänster med mera. Men tänk så olika vi ser på lite mer fuskande beroende på vilka det är som gör det och vilken bransch de är verksamma i. Det här är visserligen hämtat från en skoluppgift men det är inte meningen att ni ska göra den utan bara reflektera över hur olika man kan tänka bara beroende på små förändringar. Ett medelålders par som gemensamt äger ett företag har börjat ”fiffla” med skatten och bokföringen i företaget. Paret menar att de gör detta för att hindra en konkurs och för att de känner stort ansvar för personalen. Paret har inga tidigare lagföringar och bor i villa i ett etablerat medelklassområde. Vilken sorts företag förknippar "du" dessa med utfrån den lilla informationen? Varför begår de brottet och vad har du för aspekter på det? Om man tar samma exempel men ändrar parets boendeområde och bransch. Är ni då lika fördömande eller förstående som i först exemplet? | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-09-14 10:48 | |
![]() | Ändrar bransch från vad? ...och var vänlig: * Sätt en tydlig rubrik. www.betapet.se/forum...th readid=3 | |
| kajix | 2009-09-14 10:57 | |
![]() | ja | |
| Drömtydare - Ej medlem längre | 2009-09-14 10:58 | |
![]() | Läste du inlägget Bamsefar? Eftersom du frågade "Ändrar bransch från vad"? Citerar: Vilken sorts företag förknippar "du" dessa med utfrån den lilla informationen? Varför begår de brottet och vad har du för aspekter på det? Om man tar samma exempel men ändrar parets boendeområde och bransch. | |
| wildman | 2009-09-14 10:58 | |
![]() | Håller med kajix, absolut ja. ;-) | |
| Drömtydare - Ej medlem längre | 2009-09-14 10:59 | |
![]() | Men stäng tråden. För om inte ens övervakare bryr sig om att LÄSA innan första anmärkningen kommer är det ju lönlöst. | |
| wildman | 2009-09-14 11:02 | |
![]() | Om du fiskar efter att de flesta människor har fördomar om dom som inte tillhör samma samhällsskikt som dom själva tillhör så är det nog ganska sannolikt att det är så. Och eftersom de flesta tillhör medelklassen så är det exempet du drar sannolikt av den karaktären att man lockar fram dessa. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-09-14 11:09 | |
![]() | Drömtydare: Om det hade stått "lägger till information om bransch" i stället för att "ändra ... bransch" så hade jag förstått. Egenföretagarbranschen? Familjeföretagsbranschen? :) | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-09-14 11:10 | |
![]() | (och jag har läst hela inlägget innan jag kommenterade) | |
| Drömtydare - Ej medlem längre | 2009-09-14 11:11 | |
![]() | ´Nu formulera sig inte alla som du. Stäng tråden. Jag startade inte en tråd för att genast få kritik för mitt sätt att uttrycka mig! Slutar läsa så slipper jag påminnas om alla fel jag gör. | |
| Drömtydare - Ej medlem längre | 2009-09-14 11:11 | |
![]() | Mitt fel...Inte din läsförståelse. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-09-14 11:12 | |
![]() | Okej, eftersom du insisterar så stänger jag tråden... | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.