Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 420 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 20:47 | |
![]() | drar trasiga lampor el? Om en glödlampa går sönder, på det där typiska sättet när den blixtrar till precis när man tänder och sedan slocknar... fortsätter den att dra el då om jag inte slår av strömmen med knappen? Jag menar det går ju fortfarande ström fram till sockeln, och när en glödlampa är inskruvad där så är ju båda kontakterna... aktiverade. (i brist på bättre ord) Vet strömmen om att den där lilla wolframtråden har gått av och slutar flöda omkring i ledningarna mellan väggkontakten och lampan, eller fortsätter den flöda bara det att den inte gör någon för mig synlig nytta? Ingen säkring går ju, som när man stoppar in en väggkontakt med avklippt kabel. Och jag har hört att man kan få en stöt när man byter lampa om man glömt slå av knappen. Om jag har en 100w lampa i ett utrymme och den blixtrar till och dör, och jag inte slår av knappen och väntar några veckor innan jag byter lampa, kommer jag då få en några kronor dyrare elräkning än ifall jag inte hade gjort så? | |
| lolinonek | 2009-09-15 20:50 | |
![]() | bra fråga, har själv funderat på det men har inget svar. du kanske borde messa 118100?? | |
| Hannibaljan | 2009-09-15 20:52 | |
![]() | Svaret är nej | |
| mrperfect | 2009-09-15 20:52 | |
![]() | Tråden brinner av och strömmen bryts...så var det med det | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 20:58 | |
![]() | varför går inte säkringen då, som när man stoppar in en vanlig strömsladd med "bruten tråd"? | |
| ANDERStG | 2009-09-15 20:59 | |
![]() | Nej. Lämnar du däremot en telefonladdare (transformator) i väggen så bör det väl gå lite små förluster i primärlindningen. Någon som vill bekräfta/käftas emot för sakens skull? | |
| Hannibaljan | 2009-09-15 21:00 | |
![]() | En bruten tråd är som en strömbrytare i läge av | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 21:01 | |
![]() | Jag tänker ifrågasätta en liten stund till, inte om mobilladdaren men jag anar en konspiration av lamptillverkare och eldistributörer här! (nä, jag skämtar såklart om konspirationen) Fast jag nudrar fortfarande varför inte säkringen går. | |
| -Torskmacka | 2009-09-15 21:02 | |
![]() | säkringen går inte, bara för att tråden är "bruten". säkringen går för att strömmen blir för hög, men det krävs en sluten krets för att det ska bli någon ström. | |
| odin - Administratör | 2009-09-15 21:02 | |
![]() | Bruten tråd gör inte att säkringen går, tvärt om. Det är när det blir kortslutning och strömmen blir för hög som säkringen/proppen går. | |
| ANDERStG | 2009-09-15 21:02 | |
![]() | bowie: Om du fått en säkring att gå så har du antagligen kortslutit sladden. Sluta leka med nätspänning. Det är hälsosammare att slicka på batterier. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 21:03 | |
![]() | ok hannibaljan. men så här menar jag: Jag sitter ibland skarvar sladdar med sockerbitar. Om jag skruvar bort en sockerbit så att jag bara har en brun och en blå sladd ut i det fria, är inte det samma princip som bruten tråd? Varför går säkringen varje gång jag gör så, men inte när det är en bruten tråd i en glödlampa? | |
| odin - Administratör | 2009-09-15 21:03 | |
![]() | Eller så har man t ex kopplat in alla köksmaskiner på samma fas och kör dem samtidigt, så har vi det tyvärr :D | |
| odin - Administratör | 2009-09-15 21:04 | |
![]() | bowie, säkringen borde inte gå om du har sladdarna "i det fria". | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 21:04 | |
![]() | jag leker inte... jag lär mig av mina misstag. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 21:05 | |
![]() | vänta jag ska testa odin. | |
| odin - Administratör | 2009-09-15 21:05 | |
![]() | Så du menar alltså att dina automatsäkringar går i säkringsskåpet om du skruvar isär två sladdar? | |
| Teddow | 2009-09-15 21:06 | |
![]() | odin: Det fenomenet hade vi på våra lan förut. När spisen kördes samtidigt som alla 15 datorer så dog lanet, då var man tvungen att göra vanliga saker som vanliga människor gör, typ sova, medans man körde spisen. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-09-15 21:07 | |
![]() | hmm... nej. det gör jag tydligen inte. *skäms lite* Säkringen gick inte, jag hade fel. Nu vet jag hur en glödlampa och elen inne i väggen funkar... lite. | |
| Hannibaljan | 2009-09-15 21:09 | |
![]() | Om säkringen går när du leker med sladdarna beror det på att de får kontakt med varandra på något sätt. | |