Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 113

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sa fröken - Ej medlem längre2009-09-23 15:56
Antal inlägg: 353

Tillräcklig prestanda?!
En fråga till den samlade datorprestandaexpertisen på betapet:

System: MS Windows XP Home Edition Version 2002 SP3
Dator: AMD Sempron 3400+ 1,80GHz 448 MB RAM PAE

Denhär datorn har varit i bruk i ca 3 år och är fit for fight ungefär 20-25 min efter uppstart, det är ju "lite" för länge... finns svaret i beskrivningen ovan eller ska vi söka efter nåt annat som gör den så där osannolikt trögstartad?

ElectricEye - Ej medlem längre2009-09-23 15:59
Antal inlägg: 3604

Den skulle väl må bra av lite mer internminne men det mnåste vara något annat som spökar när det tar så lång tid.

Vet du när problemen startade? En systemåterställning till lämplig tidpunkt brukar kunna ta hand om många problem. Annars blir det till att avinstallera de onödiga program som tynger ner uppstarten.

Mr_Betapet2009-09-23 17:09
Antal inlägg: 64

har den varit i bruk i 3år så e det lika bra att formatera skiten och installera om xp

ElectricEye - Ej medlem längre2009-09-23 17:18
Antal inlägg: 3604

Kolla om kanske hårddisken är full och rensa ut lite skit. Formatera om är en radikal men bra lösning. Se till att ta backup på allt viktigt bara. :)

pensionären2009-09-23 17:42
Antal inlägg: 258

Diskrensning och fragmentera brukar också hjälpa.

ANDERStG2009-09-23 18:16
Antal inlägg: 7560

448 MB RAM är i lägre kanten men knappast för lite. Ta bort allt som kör i bakgrunden som du inte utnyttjar. Om du lätt kan ta backup på det du behöver så är formattering ingen dum idé alls.

sa fröken - Ej medlem längre2009-09-23 22:20
Antal inlägg: 353

Tack för seriösa svar och tips! :)

Ett par tilläggsfrågor:

Hur får man reda på vad det är som körs i bakgrunden och som man inte behöver? Datorn används i huvudsak till basic nätsurfing, textbehandling och lite fotosparande men inget tungt grafiskt i övrigt.

Hur bär man sig åt för att formatera? Radera allt och sätta in windows på nytt..? Låter som just en smula för avancerat, misstänker jag... :S

Diskrensning och fragmentering har gjorts, ingen märkbar förändring. Hur långt tillbaka kan man göra en systemåterställning? Denna seghet är redan ett långvarigt problem...

vindsus862009-09-23 22:55
Antal inlägg: 3785

högerklicka nere i aktivitetsfältet/task bar och välj "task manager" eller "aktivitetshanteraren" (tror jag det heter på svenska). där kan du kolla under processer/processes vad som är igång. kolla vad som drar mycket minne och googla på om allt det som är igång verkligen är nödvändigt.

Evy_832009-09-24 00:40
Antal inlägg: 366

sa fröken, högerklicka på enhet C i utforskaren och titta hur mycket utrymme du har kvar på enheten. Du måste ha minst 1 Gb ledigt där eftersom du har så lite minne, växlingsfilen som används istället för minnet behöver utrymme för att funka bra.

Om du har hårddisken uppdelad i två enheter C och D och D har stort utrymme kvar går det att styra om växlingsfilen (viruella minnet) till D-enheten. Detta gör man i kontrollpanelen - ikon SySTEM-flik avancerat -Prestanda...

Enklast är nog att radera en del på C-enheten. Misstänker att du har för mycket där (foton etc). Gör detta innan du gör något med processer som en del föreslår ovan (det är dumheter).

mrperfect2009-09-24 01:43
Antal inlägg: 11437

Prova med De-fragmentering istället :))

Det är för lite arbetsminne, att utöka det betyder mycket mer än alla andra tips.

En sak som ingen annan skrivit om är att du skall ha ett fungerande antivirusprogram så att du inte fått in skit i datorn.

Mina datorer är alla långsammare än dina men har mer minne och funkar kanon .

Evy_832009-09-24 20:06
Antal inlägg: 366

Defragmentering hjälper föga om hårddisken är nästintill full.

Antivirus ser jag som en självklarhet idag om man inte har det får man problem.

Följ mitt tips ovan om detta inte hjälper - meddela detta i forumet så skall jag hjälpa enligt bästa förmåga (är bra på detta).

Om datorn funkat i 3 år, så funkar den i 3 år till med rätt åtgärder.

Rhotheta2009-09-24 21:15
Antal inlägg: 4992

Behöver du skapa hårddiskutrymme kan du tanka över en 8GB till ett USB-minne för kanske 15 euro.
Ännu bättre är att köpa en extern hårddisk för några tior till.
Och köp absolut internminne. Det vill du ha. Sedan håller din dator en bra stund till. Om du orkar installera om windows och dina viktigaste program kommer du att bli förvånad över kvickheten hos datorn. Glöm dock inte att ta backup på mail och dokument. Gör det inte på egen hand. Inte heller inmontering av internminne. Muta en elev;)

rockopongo2010-06-30 19:02
Antal inlägg: 231

Jag har en fråga på detta ämne...jag vill rensa datorn, formatera om den för att få bort allt skit och onödigheter men när jag gör som vanligt; högerklick på C: väljer fomatera så får jag svaret att det inte går...vad gör jag då?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?