Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 4 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 408 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stubin | 2009-09-23 20:39 | |
![]() | Middagstips? Jag har lite idé torka när det gäller middagar just nu. Kommer hem ganska sent på dagarna och vill göra en middag som är god och som går snabbt att göra. Är det någon som har tips på god "snabbmat". | |
| odin - Administratör | 2009-09-23 20:40 | |
![]() | Blodpudding och bacon | |
| Sallen | 2009-09-23 20:46 | |
![]() | Stekt halloumi ost med couccous sallad. Couscousen bör dock var ljummen el kall, men ställ i vattenbad eller på balkongen. Till salladen, hackad rödlök, strimlade soltorkade tomater, ruccola, kikärtor eller vad man nu tycker om. Stek halloumin i grillpanna el vanlig stekpanna. Gllar man inte osten kan man ha lövbiff till. Stekt spagetti med köttbullar funkar alltid annars, pressa i lite vitlök, soja, peppar... Perfekt om man har pasta över sen dan innan... | |
| toovrida | 2009-09-23 20:46 | |
![]() | Det var en bra sida du startat Stubin ....hoppas med på tips idag stekte jag fläskfile slog på grädde (mycket) som det få puttra i skiva potatis med skal på, in i ugnen med lite olja, salt o svartpeppar Gott.... | |
| lolinonek | 2009-09-23 20:53 | |
![]() | Stek kinamix och en burk tonfisk, häll på soja. Klart på 5 minuter | |
| slånbär | 2009-09-23 21:02 | |
![]() | Det finns en såsmix till kyckling som heter något i stil med creamy curry chicken från Santa Maria. Man tar bara några kycklingfiler och lägger i en ungfast form,blandar mixen med cremefraiche och vatten, häller över kycklingen och in i ugnen i 40 min. Servera med ris. Busenkel,sköter sig själv i ugnen och jättegod. Jag brukar blanda ut mixen med mer cremefraicke eller grädde för jag gillar när det blir mycke sås. | |
| Lill-IT | 2009-09-23 21:07 | |
![]() | -Grekisk pyttipanna- Inte jättesnabb mat, men sååå gott:-) En fläskfilé som du skivar i tunna skivor Lägg skivorna i en marinad på: 1 dl olivolja några msk soya Vitlök efter tycke 1 tsk ingefära lite sambal oelek eller färsk chili salt och peppar Skala 6-8 potatisar och klyfta dem Lägg klyftorna i en ugnsform ta på lite olja, salt och svartpeppar Sätt in i ugnen i 20 minuter på 225 grader. Dela en paket med fetaost i tärningar. Dela en lök, röd eller gul, i klyftor/stora bitar Dela en röd, en gul och en vit paprika och fyra stora tomater. Rör ihop grönsakerna med köttet och marinaden. Ta ut potatisklyftorna ur ugnen och lägg på fetaosten, köttet och grönsakerna... fördela det och peta ner det med potatisen.. in i ugnen igen, på samma värme, tills potatisen känns mjuk.. Servera med creme fraiche med chilismak.. eller naturell grekisk yoghurt.. Det är supermummigt! | |
| toovrida | 2009-09-23 21:12 | |
![]() | tack lill-it det lät gott det ska jag testa... | |
| Stubin | 2009-09-23 21:15 | |
![]() | Tack toovrida! Lill-it kanske provar det i helgen :-) Men det är bra, idétorkan finns på helgerna med. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2009-09-23 21:18 | |
![]() | Snabba rätter: renskav, korvstroganoff, pasta med skaldjur, wokgryta t ex... :) | |
| freeida | 2009-09-23 21:34 | |
![]() | Det var en bra idé att ha detta i forumet! Igår gjorde jag en fiskgratäng med lax på jobbet som faktiskt blev ganska omtyckt :) Det går såklart göra på annan fisk oxå om man föredrar det! Men kör fisken i ugnen tills den är klar. Under tiden kan du passa på att göra såsen och moset. Gör en vanlig bechamelsås (vit grundsås). Pressa ganska mkt citron i och ta zesten från några citroner. Gör vänligt pulvermos och kläck i en äggula och lite olja. Sen när fisken är klar i ugnen kan d ta ut den och hälla över såsen och klicka ut moset runt om i formen. Häll gärna över lite dill. Grädda gratängen i ugnen till moset har fått en fin färg så ska du se att det blir en god middag :) | |
| cissi72 | 2009-09-23 21:34 | |
![]() | Koka pasta blanda med pesto gräddfil tomater hackade, rödlök skinkhack och solroskärnor= 15 min och gott! | |
| Lill-IT | 2009-09-23 21:40 | |
![]() | -Räkor i het sås- 2-3 port. Tar mindre än 20 minuter att tillreda. Du behöver: koka ris och ärtor 1 liten creme fraiche ett par matskedar tomatpuré vitlök efter smak 1,5-2 msk curry och en liten nypa cayennepeppar lite soya lite stekfett 1 liten burk räkor i lag.. eller 2 dl färska skalade räkor Börja med att sätta på riset och ärtorna, så är det klart samtidigt med räkorna. Häll av lagen från räkorna Lägg en klick milda i en stekpanna och fräs upp vitlök, curry och cayennepeppar utan att bränna. Då frigörs alla smakämnen:-) Lägg i creme fraiche, soya och tomatpuré rör runt och låt puttra lite.. stäng av värmen rör i räkorna.. OBS de ska inte koka för då blir de sega! Färdigt! Blanda ris och ärtor, häll över den ljuvliga räksåsen och ät gärna något litet grönt till.. (sallad, gurka, tomat..) | |
| Sylva | 2009-09-23 21:48 | |
![]() | God men enkel lax i ugn: Finhacka lite purjolök och röd paprika och lägg i en smord ugnsform. Lägg på "lagom mycket" laxfilé. Häll på matlagningsgrädde (ett paket är lagom till 2-3 port). In i ugnen på drygt 200 grader i knappt en halvtimme. Lägg på ostskivor på fisken efter sisådär 15 minuter, så behöver osten inte bli så svart. Servera med spaghetti eller pressad potatis och lite sallad. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-23 21:49 | |
![]() | Spenatsoppa med ägg och frikadeller plus knäckebröd med ost. Amish-style. | |
| Mammaoxå | 2009-09-23 22:12 | |
![]() | Chili con carne. Det blir jag riktigt sugen på ibland och det går fort. | |
| broglo | 2009-09-23 22:13 | |
![]() | Förvånansvärt god (och snabb) soppa: Fräs i olivolja: vitlök + alla grönsaksrester du har i kylen (idag ahde jag lite rotselleri, vitkål, röd paprika och broccoli) Späd med vatten + grönsaksbuljongtärning Pressa i en halv citron Peppra + smaka av om behövs mer salt Häll i hyfsat mycket torkad eller färskt basilika Koka och lägg i lite pasta när lagom koktid återstår häll i en skvätt grädde och låt koka upp Klart! Godare och mycket mer smakrikt än det låter. Citronen, basilikan, vitlöken och grädden går så fint mot de milda grönsakssmakerna. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-23 22:13 | |
![]() | Jag åt faktiskt spenatsoppa till lunch,men jag känner mig inte Amish för den sakens skull. | |
| broglo | 2009-09-23 22:15 | |
![]() | Jag glömde löken! JAg brukar ha någon typ av lök i också, förståss. | |
| Zizzzi | 2009-09-23 22:17 | |
![]() | Jag har alltid kokosmjölk och räkor hemma - detta är min 5-minuterssås till pasta. Fräs räkor. Smaksätt med sambal oelek, ingefära och citronsaft efter smak. På med kokosmjölk. När man har mer energi kan man ta den längre varianten, med rivet skal och saft från lime, hackad färsk chili, riven färsk ingefära, och pressad vitlök. :) | |