Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| leendet1 | 2009-09-24 23:06 | |
![]() | Dator han eller hon ? Dator han eller hon ? Vad tror du ? En språklärare försökte förklara det här med tinget "kön" för sina elever. T ex, sa läraren, benäms båtar , flygplan och orkaner som "hon". En av eleverna vilket kön i så fall en dator skulle vara. Läraren gjorde detta till en gruppuppgift och delade upp klassen i två grupper - killar för sig och tjejer för sig. Uppgiften var att ge datorn ett kön och motivera varför. Tjejerna kom fram till att en dator definitivt är en "han" eftersom : 1. Han kan en hel del, men vet sällan hur han ska andvända sin talang utan att få instruktioner . 2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa problem , men hälften av tiden är han själv det största problemet. 3. För att få hans uppmärksamhet måste man först sätta på honom. 4. Så fort du skaffat dig en vet du att om du väntat lite längre skulle du kunna hittat en bättre modell. Killarna, å andra sidan, ansåg att en dator är en "hon" eftersom: 1.Ingen, utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken. 2. Det språk en dator använder för att kommunucera med en annan dator är obegriplig för alla som inte är datorer. 3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt. 4. Så fort du fastnat för en, kommer du tvingas att spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör Läs med glimten i ögat:) | |
| vindsus86 | 2009-09-24 23:09 | |
![]() | båda mina datorer är män, för de heter weiss och schwartz och det passar inte på kvinnor. | |
| micro113 | 2009-09-24 23:13 | |
![]() | Jag gillar ju killarnas motivering klart bäst -- den var genial Kom de verkligen på den själva - utan hjälp från en kvinna? | |
| leendet1 | 2009-09-24 23:14 | |
![]() | Då sätter du alltså på två var dag?! se pkt 3 | |
| leendet1 | 2009-09-24 23:14 | |
![]() | riktat till vindsus | |
| micro113 | 2009-09-24 23:15 | |
![]() | Min dator är för övrigt en hon -- lite trög i starten, men trogen som guld och funkar varje dag om man är snäll ...... killdatorn jag hade gick sönder jämt | |
| leendet1 | 2009-09-24 23:15 | |
![]() | riktat till micro: Ja inte var det av en dator i varje fall.. | |
| Karsten PhD - Ej medlem längre | 2009-09-24 23:20 | |
![]() | När jag reste i Frankrike fick jag erfara att man där benämner datorer med maskulint pronomen. Detta ställer till en del besvär när man diskuterar med fransoser på engelska; vid en förfrågan angående en dator fick jag veta att "he has one years". En närmare analys av kroppspråk och handgester ledde mig att dra slutsatsen att datorn var ett år gammal. I situationer som dessa inser man vikten av att vara närvarande med hela kroppen i kommunikation och samspel mellan människor. Dessutom förstår man att maskulina och feminina pronomen är rester från ett förlegat lingvistiskt arv där samhället delas in i binära freudianska grupper som tenderar att inrama och låsa begreppen, vilket kan minska den personliga friheten. Jag brukar rekommendera att inte tänka så mycket i termer av maskulint och feminint, utan att försöka fokusera på individuella egenskaper och bejaka den personliga friheten. Många med mig upplever en glädje i att inte se världen i maskulint och feminint, utan med klar blick se världen för vad den är. Detta är det enda sättet att leva i samklang med en alltmer ekvilbristisk omvärld. //Karsten, PhD | |
| mrperfect | 2009-09-24 23:31 | |
![]() | En djupare inblick i franska språket hjälper en att förstå fransmännens sätt att tala engelska men inte hur man påstå att omvärlden är ekvilibristisk. Mer åt det ekivoka eller ekvi-egaliserade hållet, fast bara i I-länderna där det råder någon slags demokrati. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-09-24 23:39 | |
![]() | ... sätta på honom? genderbenderstuff i min värld, men hey, alla e vi olika. btw så kallas jag hurricane katrina av min närmsta krets. jag kom, jag sågs, jag ödeläggde:) | |
| ___Tania___ | 2009-09-24 23:46 | |
![]() | Min dator är tvekönad. Den tar emot både hanar och honor. It. | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-09-24 23:50 | |
![]() | ah, bisexuell då tania. men vilket kön kvarstår, oavsett IT eller frånkopplat läge:) | |
| ___Tania___ | 2009-09-24 23:55 | |
![]() | It känner sig som en han, tror jag. Orkar han inte med mig, stänger han av. PhD... Ska man platta till precis allt, menar du? Ska alla bli henom? | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-09-25 00:00 | |
![]() | haha, bra poäng. det är en man, helt klart:) | |
| ___Tania___ | 2009-09-25 00:05 | |
![]() | Ja, plötsligt lyssnar it bara inte. | |
| Dillpotatis - Ej medlem längre | 2009-09-25 06:10 | |
![]() | Min dator för ett jävla oväsen, men efter en rejäl smäll så blir den tyst igen - så det måste vara en hon. | |
| Miss_jk | 2009-09-25 07:30 | |
![]() | Min dator är en kille. Tänkte skriva att alla mina saker känns som män, men så kom jag på att t.ex. gaffel, visp och vinglas känns som kvinnor... | |
| ANDERStG | 2009-09-25 08:02 | |
![]() | Av "killarnas motiveringar" är ju tre felaktiga. Med min känsla för de lokala dialekterna (en sägs ligga nära ursvenskan) så skulle jag säga att en dator är språkligt maskulin. JK: Vinglas? Brukar det flöda rött en vecka i streck? | |
| riotfux | 2009-09-25 09:21 | |
![]() | är inte detta en vits? asså historien. den är bra iaf. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-25 09:24 | |
![]() | Min är absolut en han - omöjligt att leva utan, men hjälp så frustrerat jag blir över honom ibland. | |