Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 377

Forumkategorier

Användare Inlägg  
haugihoe2009-09-28 00:45
Antal inlägg: 25

Kommer du ihåg Frank?
Tittade nyss på en dansk dokumentär på svt om Frank som blivit dement redan innan hans 60-årsdag.
Det gör fanimej ont att se en vuxen man se så vilsen och hjälplös mot sin sjukdom. Som väl är så lider han väl inte själv av det, då han inte förstår att han själv är sjuk, men usch vad jag tycker synd om hans familj som ser honom förändras så fort.

Nån mer som såg denna dokumentär?

mrperfect2009-09-28 00:53
Antal inlägg: 11437

Jag glodde på den.
Min farsa mådde ännu sämre än honom en gång i tiden :(
Han hade emellertid tagit beslutet att inte köra bil självmant några år tidigare.

mrperfect2009-09-28 00:54
Antal inlägg: 11437

Tillägg:

Fast då var han ju närmare 75

___Tania___2009-09-28 05:53
Antal inlägg: 1158

Ja.

vulcan2009-09-28 15:33
Antal inlägg: 7666

FORUMADMIN: Flyttar till Snack. Om än allvarligt så är en fråga om nån har sett ett TV-program inte tillräckligt underlag för en diskussion under fliken Seriöst.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-28 15:35
Antal inlägg: 5000

ja jag såg dokumentären,det blev mycket känslor

remvanrijn2009-09-28 16:03
Antal inlägg: 16500

Jo, man vill inte tänka för mkt på vad som händer i framtiden, men i såna situationer ställs man inför svåra val. Hur mkt skall man rätta till en dement person, i hopp att denne minns något, eller skall man llåta leva dem i den värld de befinner sig?
De drog in hans körkort, men vad jag såg körde han fint där han tog sig fram.han hade en bra beskrivning om hur man handlar i olika trafiksituationer, men sen blir det farligt när nåt oförutsett inträffar..

Man undrar; hur pass är de själva medveten om sin situation??

Tess 082009-09-28 17:12
Antal inlägg: 18003

Från början vet de naturligtvis vad som händer och sker och vad som kommer att hända med dom i framtiden...

En i min närhet dog för några år sedan i Alzheimers... vet inte om han nådde pensionsåldern innan han dog, fick diagnosen några år efter sin 50-årsdag. Tragiskt!

Maja G2009-09-28 17:12
Antal inlägg: 10730

Rem: Det är väldigt olika hur medvetna om sin situation personer är som har fått en demenssjukdom. I början så är de flesta medvetna och det är det som nog är värst. Att veta att något inte står rätt till, att ena stunden komma ihåg saker som man nästa sekund inte kommer ihåg, blandar ihop namnen på sina närstående m.m

Jag tror visst att människor lider av sin demenssjukdom, och det gör dom nog ända in till döden.Jag tror bara att de inte kan förmedla sina känslor till oss...
Visst är det svårt för anhöriga att ha en närstående med en demenssjukdom, men att kalla det för "de anhörigas sjukdom" som vissa vill göra, det tycker jag är fel.
Sjukdomen är den dementes, och de anhöriga blir drabbade på det ena eller det andra sättet, men sjukdomern är fortfarande den sjukes..

Jag såg inte programmet på TV. När sändes den, vad heter programmet och kommer det i repris??

Tess 082009-09-28 17:14
Antal inlägg: 18003

Mannen jag skrev om ovan kände igen oss alla och hade bara lite glömska i det yttersta närminnet... Det är oftast det som ryker först.
Att jag hade en son kom han ihåg trots att sonen inte var gammal, när jag frågade sådär vardagligt om hur det var svarade han: Inte så bra, men det kanske du förstår...

Maja G2009-09-28 17:20
Antal inlägg: 10730

Detta med demenssjukdomar är en hel vetenskap. Finns runt 100 olika demenssjukdomar, men vanligast är ju alzheimers..

Det beror då naturligtvis vilken sjukdom man får, var i hjärnan skadan sitter, och mycket kan bero på vad den sjuke har haft för personlighet innan...

Det finns ingen logik i sjukdomen. Det som funkar hos den ene kanske inte funkar hos den andre...
Har 10 boenden på min avd som har 10 olika beteenden, eftersom de är 10 olika personer med 10 olika bakgrunder osv

kajix2009-09-28 21:07
Antal inlägg: 7767

www.dr.dk/DR1/Dokume...13 4302.htm

jag får igång dokumentären i firefox, men inte ie eller chrome

enjoy

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?