Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 25 |
Mobilspel
Pågående | 19 938 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sibbeAWESOME | 2009-09-30 00:15 | |
![]() | Sy ihop kläder? Idag hade vi högläsning i skolan, 'God natt mister Tom' var det som gällde. Jag läste för de små ynglingarna i å.k 7 och det var en sak som ställde mig. I ett brev till 'Mister Tom' skriver pojkens mamma att hon "sytt ihop pojkens kläder så att han ska klara vintern". Hon har alltså sytt ihop tröjan med byxorna. För er som inte läst boken så kan jag ju berätta att mamman är mycket sträng mot pojken, med aga som styrmedel. Det utspelar sig under andra världskriget. Efter att jag läst detta fick jag den mycket simpla frågan: Varför gjorde hon detta? Jag diskuterade detta med min VFU-handledare, men ingen av oss hade varken ett korrekt svar eller en kvalificerad gissning. Någon som antar eller vet varför man/mamman gjorde så? Tag. | |
Rödetott | 2009-09-30 00:20 | |
![]() | Kanske för att slippa glipan som blir mellan byxa/tröja? Brukar bli en del snö där emellan - sånt som numera undviks med overall | |
apbur | 2009-09-30 00:21 | |
![]() | Undrar du varför hon gör detta av praktiska skäl eller för att vara elak mot pojken? Som föregående säger, man sparar mycket värme genom att undvika glipor. | |
Zmrzlina | 2009-09-30 01:28 | |
![]() | Men hur tar man sig ur plagget om det är ihopsytt, utan att behöva sprätta upp och sy om eller liknande? | |
juggs709 | 2009-09-30 01:48 | |
![]() | Minns bara att vi tragglade genom den boken i skolan.. Minns inte vad det handlade om, men just den frasen låter som ett fall av tafflig översättning | |
ANDERStG | 2009-09-30 08:05 | |
![]() | När nordanvinden drar kall får man se till att stoppa in underskjortan innanför byxorna. Det spelar ingen roll om man har blus och jacka ovanpå, de tär en ganska viktig värmebesparing. Så att sy ihop tröja och byxor är väl naturligt, kanske skulle göra det själv och sätta in en dragkedja på ryggen. | |
justlikekorv | 2009-09-30 08:31 | |
![]() | Åh det där har jag också funderat över ända sen jag själv gick i skolan och fröken läste den boken för oss. | |
ANDERStG | 2009-09-30 08:35 | |
![]() | Snabba förändringar i undervisningsplanerna tydligen. | |
Tess 08 | 2009-09-30 10:06 | |
![]() | min första fundering var om det inte var så att hon lagade kläderna.. | |
talvala | 2009-09-30 10:19 | |
![]() | Hon sydde samman byxor med tröja, på gammalt manér. Inte helt ovanligt förr, man skulle som Rödetott och AnderstG säger, hålla värmen inne och kylan ute. Kalsongerna hade förmodligen både gylf och "lucka" (tänk bröderna Dalton i Lucky Luke), så William kunde uträtta sina behov. Ta sig ur plaggen? Inte förrän till våren förstås - samma underplagg en hel säsong var inte heller helt ovanligt, vare sig i England eller Sverige förr. Texten är exakt likadan på engelska för övrigt, så det är inget fall av dålig översättning. | |
mamma pi | 2009-09-30 10:22 | |
![]() | Min första tanke var också att mamman hade klippt till kläder och att hon sen sytt ihop delarna till plagg som pojken kunde ha då det blev vinter och kallt ute. Att sy ihop en tröja med byxorna kan man kanske tänka sej ifall tröjan är knäppt framtill men hur blir det då gossen ska gå på utedasset (antar att det var så på den tiden ? ) ganska kallt om han måste dra av sej både tröja och byxor på en gång...BRRR.... | |
mamma pi | 2009-09-30 10:23 | |
![]() | Ja talvala s förslag på lucka baktill kan ju vara praktisk om man har kläderna fastsydda i varandra. | |
boffertomte | 2009-09-30 10:39 | |
![]() | Det var, som redan skrivits, inte ovanligt förr, det var för att skydda ungen mot vinterkölden. Det var rätt kallt och dragit även inomhus på den tiden. | |
apbur | 2009-09-30 11:00 | |
![]() | Jag tycker det är lite småroligt att två vuxna och en skolklass inte kunde komma på detta. Nästan skamligt. | |
micro113 | 2009-09-30 11:29 | |
![]() | Fast lucka i understället har man ju sett - men aldrig i ytterbyxan faktiskt, så jag ställer mig tveksam till den förklaringen. | |
talvala | 2009-09-30 11:44 | |
![]() | Men det var ju just underkläderna mamman sydde samman, inte ytterplaggen. Tröja och byxor = undertröja och kalsonger. Blir mycket tydligt om man läser boken på engelska. | |
micro113 | 2009-09-30 12:03 | |
![]() | Okej -- då hänger jag med. | |