Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 896

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ässät2009-10-05 12:36
Antal inlägg: 4824

Har en lärare sekretess när det gäller betyg?
Jag är så arg och lessen å min dotters vägnar och måste få veta en sak.
Hon läser till undersköterska och det är mycket med läxor och prov och så nu. Hon har hela helgen suttit och arbetat på en redovisning som hon skulle göra idag. När hon hade gjort den och gått hem så hade läraren (som alla tydligen hatar) sagt till en annan elev vad min dotter skulle få för betyg på det där. Får verkligen en lärare tala prata betyg om elever till andra elever utan den berörda elevens samtycke??
Nu vill hon hoppa av skolan för att hon orkar inte plugga när det är så motigt. Vem ska hon prata med om det är sekretess på det? Rektorn? Skolledningen? Den här läraren har tydligen fått många elever att hoppa av skolan pga hennes mobbing.

Tess 082009-10-05 12:43
Antal inlägg: 18003

Prata med rektorn!!
Vet inte vad läraren får och inte får göra, men hon SKA inte göra så!!
Den andra eleven har fan ingen rätt att få veta om hon själv inte väljer att berätta det!!
Berätta också vad du VET om andra som slutat så kanske rektorn kan ta en diskussion med berörd lärare... kanske är dags för det..

mawal2009-10-05 12:46
Antal inlägg: 23

Betyg är en offentlig handling, men det betyder inte att det är moraliskt korrekt att sprida sådan information. Rektor borde ta läraren i örat ordentligt.

Ässät2009-10-05 12:47

Den eleven som lärarn sa det till sa också det till resten av eleverna i klassen tydligen. Detta är komvux med vuxna elever och lärare liksom. Fast i min dotters klass är det elever som är strax över 20 allihop nästan.

Ässät2009-10-05 12:48

Ja offentligt ja, när eleven själv har fått veta det först men inte INNAN väl?? Min dotter hade ju inte ens fått veta det själv först innan lärarn sa det till den här eleven.

lillakia2009-10-05 12:54
Antal inlägg: 849

sekretess gäller inte närvaro/frånvaro, betyg mm mm

detta enligt sekretesslagen 7 kap 9§

detta är dock grundskola, ingen aning om hur lagarna ser ut i högre "klasser"

ElectricEye - Ej medlem längre2009-10-05 12:57
Antal inlägg: 3604

Oprofessionellt av läraren men ingen lag är bruten.

Ässät2009-10-05 12:57

Är det verkligen rätt att en lärare får säga till en annan elev vad eleven kommer få i betyg på ett arbete utan att den berörda eleven är närvarande?? Det låter verkligen urkonstigt i mina öron.

mawal2009-10-05 12:58
Antal inlägg: 23

Som sagt, betyg innefattas inte av sekretessen men eftersom det kan uppfattas som kränkade att lämna ut sådan information och därför bör man inte lämna ut det utan att fråga först. Skolan kan ha en policy om hur man ska hantera sådant och där är rektor ytterst ansvarig, men det är inte något krav... Och, beroende på hur skolan sköts och hur lärarna handhar det hela kan skilja sig en hel del.

På en skola jag gick publicerade lärarna listor på hur det gick på proven utanför klassrummet och ingen brydde sig nämnvärt...

Ässät2009-10-05 12:59

Jag ska iallafall gå till den här rektorn. Det är inte första gången hon gör att folk hoppar av så nåt fel på henne måste det vara! Det får inte fortfå som det gör nu. Inte meningen att eleverna ska jobba häcken av sig just på hennes elever bara för att få ett bra betyg utan att det egentligen behövs.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-05 13:02
Antal inlägg: 7605

Prata med dem som handhar den här lärarens anställning.
Låter som ett beteende under all kritik och det måste finnas bestämmelser om att inte ha favoriter/hackkycklingar och diskutera elevers arbete med andra elever.
Är man olämplig som lärare bör man inte vara lärare.

Sote2009-10-05 13:06
Antal inlägg: 3557

Du ska absolut gå till retorn angående detta!! Oavsett vad sekretessen säger så har läraren i första hand ett ansvar inför respektive elev att aldrig ge ut sådana uppgifter till någon annan än eleven själv. Det är möjligt att det är offentliga handlingar men vill en annan elev veta detta så får den eleven gå den"rätta" vägen dvs genom att begära ut en betygskopia från skolan. Läraren har inte skyldighet att tala om det och det är absolut inte moraliskt rätt. Den läraren borde skämmas!! Spelar ingen roll att det handlar om vuxna elever-dom har väl också känslor??
Bäst vore väl om dottern gjorde det själv men det kan ju vara svårt när man bara är 20 men se till att hon iallafall är med när du träffar rektorn.

Ässät2009-10-05 13:08

jag pratar med min dotter på msn nu. Jag har nog fått henne att fortsätta i skolan och jag ska hjälpa henne så gott det går men hon behöver några böcker.. finns inte på bibblan att låna tyvärr..

micro1132009-10-05 13:15
Antal inlägg: 17542

Såvitt jag vet är inte enskilda prov eller muntliga framställningar officiella -- utan det är det slutgiltigt satta betyget som är en officiell handling.

Om jag hoppar av en kurs mitt i, kan man alltså inte begära att få veta hur jag gjort ifrån mig under kursens gång -- utan endast det samlade betygsomdömet är en offentligt handling - när det är satt efter kursens slut.

Mig veterligen får inte heller en lärare diskutera en elev med utomstående.

När en lärare diskuterade min son med utomstående och jag klagade till skolverket fick hon klander för detta.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-05 13:17
Antal inlägg: 7605

Det kan verkligen vara jobbigt att utstå kritik och ren mobbning av dem, vars godtycke ens framtid hänger på.
Det är alltid lättare att prata för andra än sig själv och föräldrars ord tar oftast bättre än en ung människas. Det vet jag efter en rad kontakter med ungdomar, institutioner och myndigheter.
Ässet, hoppas att ni får bra hjälp av rektorn och att din dotter kan få förnyad styrka att orka slutföra sina studier.
Kanske biblioteket kan rekvirera böcker från ett annat bibliotek?
Man kan söka efter begagnade böcker på nätet också. Är det referenslitteratur får man nog läsa dem på biblioteket.

Ässät2009-10-05 13:19

Den här rektorn står tydligen alltid på den lärarens sida. Elever har försökt förut. Skolledningen kanske då?

Ässät2009-10-05 13:20

Näe inget bibliotek i närheten hade dom tyvärr..har kollat

Vronin2009-10-05 13:20
Antal inlägg: 1

Hej

Jag är själv gymnasielärare (b la med komvuxstudenter) och detta är naturligtvis något som inte borde få förekomma. Som påpekats ovan är det dock skillnad på vad skollagen säger och vad som är etiskt och moraliskt försvarbart.
Om ni inte vill prata med läraren i fråga är nog rektorn att föredra; det är förmodligen mycket få (om några) pedagoger och/eller skolledare som kan tänkas försvara något som detta.

Vill man trots allt använda sig av styrdokument är nog likabehandlingsplanen den mest användbara; vad den innehåller säger (väl) förmodligen sig självt.

Lycka till//

Ässät2009-10-05 13:21

Min dotter har pratat med sin pojkvän och han har i sin tur pratat med sin lärare och han sa att dom har tystnadsplikt. En lärare får inte ens prata om det med någon annan lärare

Kommunisten - Ej medlem längre2009-10-05 13:21
Antal inlägg: 17

Är det även lärarens fel att din dotter inte har de rätta böckerna? Kan hon inte prata med läraren/rektorn själv? Vi har bara din version över händelseförloppet här, det är alltid lätt att skylla på lärare.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?