Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| idafredde - Ej medlem längre | 2009-10-07 10:02 | |
![]() | Betyg på lärarna... Nu ska Malmös lärare få betyg - av eleverna... Vad tycker ni om detta??? | |
| Pseudonymf | 2009-10-07 10:05 | |
![]() | Kasst. | |
| kajix | 2009-10-07 10:07 | |
![]() | Det är alltid bra med återkoppling. Har du nån länk till vad det handlar om? | |
| idafredde - Ej medlem längre | 2009-10-07 10:18 | |
![]() | www.kvp.se/nyheter/1...mo s-larare | |
| idafredde - Ej medlem längre | 2009-10-07 10:19 | |
![]() | Tror bara det kan bli väldigt orättvist, att man betygsätter vad man tycker om läraren som person iställe för hur den utför sitt arbete... | |
| vindsus86 | 2009-10-07 10:22 | |
![]() | kan säkert bli en blandning av båda. både bedömning som lärare och som person. tycker båda är väldigt viktiga. det kan ju hjälpa till att sålla bort sådana som den som ässät pratade om i en annan tråd där en lärare basunerat ut ässäts dotters betyg inför hela klassen när dottern dessutom var frånvarande, så vitt jag förstod. | |
| idafredde - Ej medlem längre | 2009-10-07 10:24 | |
![]() | vindsus86: Hm, det har du ju faktiskt helt rätt i....det är en knepig fråga med andra ord :-S | |
| wildman | 2009-10-07 10:28 | |
![]() | Nu är jag inte insatt i hur ssytemet kommer fungera i detalj, men handlar det om en betygsättning med absoluta steg så är det kasst. Däremot kan det absolut vara värdefullt med någon form av skriftliga omdömen från eleverna. Jag tror annars som någon ovan skrev att det kan bli fokus på fel saker annars. Men är det skrifligt omdöme så kan man lättare analysera på vilken punkt man värderar lärarens insats. Det finsn ju de facto en viss risk att en lärare kan bli mobbad av en klass. | |
| mawal | 2009-10-07 10:31 | |
![]() | Det framgår inte hur betygen ska användas till vilket jag tycker är mest intressant. Vad ska det vara underlag till? Bedömning för bedömningens skull känns ju som ganska så bortkastat. | |
| idafredde - Ej medlem längre | 2009-10-07 10:52 | |
![]() | Det ska betygsättas från IG - MVG med motivering!! – Det ger tidiga signaler till lärare och rektor när något inte fungerar. Idag har vi inget grepp över hur olika lärare fungerar. För att förbättra den pedagogiska situationen måste vi som arbetsgivare ha kunskap. // Ilmar Reepalu | |
| Palini | 2009-10-07 10:56 | |
![]() | Det kan nog vara nyttigt för många lärare att få känna på hur det är att bli betygsatt. | |
| micro113 | 2009-10-07 12:30 | |
![]() | Jag tror inte på iden -- ungar är tyvärr grymma små satar i grupp, och jag tror det kommer att resultera i att många lärare utsätts för mobbing utan att det finns skälig grund för kritik -- samtidigt som favorit lärarna höjs till skyarna utan att det finns grund för det i deras kompetens. En idiotisk ide helt enkelt | |
| Itching | 2009-10-07 12:39 | |
![]() | Herr Repalu borde bli betygsatt själv som politiker, så att han vet när något uppenbarligen är fel! | |
| pjottor | 2009-10-07 13:46 | |
![]() | Ja jisses.. har man inte bättre sätt att mäta lärares kompetens, arbetsförmåga och resultat bör man nog sluta att driva skolor. Det finns också ett klart syfte med att eleverna får betyg och betyg på elever sätts efter uppsatta mål och kriterier i de kurser de läser och de som sätter betygen är utbildade att göra just detta. Det omvända, att eleverna sätter betyg på lärarna utan klara kriterier eller utbildning i frågan känns bara klart populistiskt. Fy fan. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-07 13:57 | |
![]() | Nej, jag tror inte att lärarens verkliga kvalifikationer kommer fram genom att låta eleverna sätta betyg. Det verkar mest som ett elakt skämt. | |
| Behringer | 2009-10-07 16:34 | |
![]() | "Tror bara det kan bli väldigt orättvist, att man betygsätter vad man tycker om läraren som person iställe för hur den utför sitt arbete... " Byt ut läraren mot eleven och jag tror vi hamnar ganska nära tillståndet i dagens skola Barnen är tvingade in i skolan ( om man vill hårddra det så är det sista resten av slaveriet i vårt samhälle ) så om någon lärare inte riktigt förmår att ta fram studiemotivationen och inlärningslusten hos eleverna är det väl bara bra om skolan får vetskap om detta? Varje enskilt IG som sätts är ju egentligen ett bevis på lärarens misslyckande, så ur den aspekten kan de "omvända" betygen sakna betydelse men ändå tror jag det är bra för läraren att få veta hur h*n uppfattas av den h*n är satt att undervisa | |
| apbur | 2009-10-07 16:48 | |
![]() | Behringer, jag hoppas faktiskt att du skämtar. Slaveri? Det kallas skolplikt. Ett barn är inte moget att avgöra vad som är bäst. Vilka ska bära upp samhället om ingen utbildar sig, för att vi ska ta hänsyn till barns direkta vilja? Ska lärarna känna sig ansvariga för varenda utdelat IG när de har väldigt många elever och begränsat med tid? Jag tycker faktiskt ditt inlägg var förjävla osympatiskt och korkat. | |
| micro113 | 2009-10-07 16:58 | |
![]() | Behringer Om varje enskilt IG är ett mått på lärarens förmåga -- och det kan jag faktiskt i viss mån hålla med om -- då borde ju just det ligga till grund för utvärdering av lärarens arbete. Man gör helt enkelt en utvärdering av IG resultaten | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-07 17:00 | |
![]() | Behringer, en lärare kan knappast ta ansvar för elevers frånvaro med mera. apbur, nja, föräldrar anförtros ha hand om sina barn trots att barnen inte vet vad som är bäst för dem, så det handlar nog inte om barnens vilja utan om att barn till föräldrar med fel vilja, fel motivation eller fel inkomst ska få samma chans till utbildning som alla andra. | |
| pjottor | 2009-10-07 17:00 | |
![]() | En elevs IG kan ha en mängd olika orsaker, endast ett få kan härledas till den enskilda läraren. Ifall man anser att dessa är ett problem bör man reda ut orsakerna, och det ordentligt, inte vända på steken och be eleven sätta betyg på läraren - det löser inte problemet, vare sig på kort eller lång sikt. | |