Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 491 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2009-10-07 11:36 | |
![]() | Kattsjukdomen FIP Är det någon som har erfarenhet av denna sjukdom? Jag har två kattungar hos mig nu som jag tog hand om då de var cirka fyra veckor gamla. En vän tog hand om deras tredje syskon. Nu fick jag reda på att den tredje ungen blivit avlivad då det upptäckts att han hade FIP. Är det någon här med KUNSKAP i ämnet (dvs inte bara besserwisseregenskaper) och vet om det är stor risk att även de två syskonen är smittade med FIP? Själva grundinfektionen om man säger så verkade ju väldigt vanlig och det verkar bara som att det för vissa katter slår ut i FIP. Jag hittar dock ingen bra statistik på det hela. Så har någon erfarenhet av att ha haft en kull med kattungar där alla eller majoriteten insjuknat? Jag är lite orolig för en av kattungarna eftersom hon har ganska stor mage. Jag har hela tiden antagit att det beror på att hon äter en del, för hon är även ganska gasig. Oroar jag mig i onödan, bör jag vänta ett tag och se om de verkar lida? För som det är nu är båda katter pigga och flänger omkring, men självklart blir jag orolig när jag får höra att deras syskon fått avlivas pga någon obotlig sjukdom. Och snälla, ge mig inte dåligt samvete för att jag inte tar dem till veterinären. Dels så skall jag inte ha kvar dem sen utan en annan skall ha dem och dels så kostar det 3000 per katt att testa för FIP och då är testet inte ens någon garanti. Så. Lugna mig. :) | |
| sarla | 2009-10-07 11:45 | |
![]() | vad är fip? | |
| vindsus86 | 2009-10-07 11:53 | |
![]() | www.katter.nu/katter/fip. htm och jag hade aldrig hört talas om det heller tidigare. så jag undrar hur farligt det är _egentligen_. eller ja, hur vanligt det är. jag har haft många katter och kattungar tidigare och aldrig hört talas om FIP. | |
| Ässät | 2009-10-07 11:54 | |
![]() | Här läste jag nåt.. www.katter.nu/katter/fip. htm | |
| Ässät | 2009-10-07 11:55 | |
![]() | aldrig hört talas om det heller faktiskt. Men det är ju tydligen ett fåtal som insjuknar som har varit i kontakt med en fipkatt | |
| vindsus86 | 2009-10-07 12:08 | |
![]() | ja tydligen så är det FCoV, något vanligt virus eller så som utvecklas till FIP hos vissa katter. det verkar dock inte som att FIP smittas från katt till katt, utan bara FCoV. (FIP är en mutation av FCoV, så vitt jag förstått) vad jag är ute efter är mest hur stor sannolikheten är att fler kattungar ur samma kull utvecklar FIP? då det rent allmänt verkar vara 10% eller färre med FCoV som utvecklar det. | |
| Ässät | 2009-10-07 12:11 | |
![]() | Ring en veterinär o hör | |
| vindsus86 | 2009-10-07 12:12 | |
![]() | jag gjorde det och fick höra att det är på mitt samvete som jag inte har råd att undersöka dem. | |
| vindsus86 | 2009-10-07 12:15 | |
![]() | kvinnan jag pratade med varvade även det med att säga att veterinären inte kan känna eller se om en katt har fip utan man måste testa den för det. hon hade heller ingen uppfattning om sjukdomens statistik. så hon tyckte praktiskt taget att katterna skall testas, annars är jag en dålig människa. så nä. jag vill inte ringa veterinär igen. folk här kanske har erfarenhet av det och kan säga mer. är det någon som haft en katt med FIP och vet om sjukdomssymptom så som slöhet, minskad matlust och svullen, vätskefylld mage kommer samtidigt eller om en sjuk katt kan ha svullen mage i flera veckor utan att visa något annat? | |
| Ässät | 2009-10-07 12:19 | |
![]() | det stod också att infektionen kan vara symtomfri. Jag har aldrig nånsin hört talas om den sjukdomen och då har jag ändå många kompisar med katt och har haft en och har en nu | |
| vindsus86 | 2009-10-07 12:28 | |
![]() | jo, det är samma här. | |
| sås-claes - Ej medlem längre | 2009-10-07 12:35 | |
![]() | Hej! Min familj har sedan jag var liten haft Brimor. Nu har jag inte orkat läsa alla tidigare inlägg, så det finns risk för upprepning. Så vitt jag vet är FIP en sjukdom med liknande symptom/förlopp som HIV/AIDS. Den kan tydligen ligga latent, och bryter den inte ut innan de är 2 år så bryter den inte ut alls. Vi hade en Birmahane, Nesztor, som levde ensam hos oss sitt första år. Vi köpte senare hans "lillasyster" från samma uppfödare. Då blev Nesztor plötsligt sjuk. Vet. trodde det berodde på stressen som uppstod när han fick en ny katt att dela reviret med. Vi var tyvärr tyvunga att avliva vår lille katt. Vindsus, om du är intresserad så kontakta mig. | |
| vindsus86 | 2009-10-07 12:48 | |
![]() | Jag hörde från ägaren till kattungen som fått avlivas att denne hade "kattaids", men när jag googlade på det så var det något som hette FIV, inte FIP. sås-claes, vet du om det var FIP eller FIV katten hade? FIP visar sig antingen som våt FIP, vätskeansambling i buken eller torr FIP, där det ger sig på olika organ och katten tydligen får olika symptom beroende på vilka organ som är infekterade. det, eller ursprungsviruset FCoV smittas så vitt jag förstått via avföring. FIV däremot smittas via saliv och blod och leder till nedsatt immunförsvar. så vilket hade nesztor? om han nu hade något av dem. tyckte inte det riktigt framkom av det du skrev, men antog att ni misstänkte någon av sjukdomarna då du nämnde katten. | |
| nettan23 | 2009-10-07 12:56 | |
![]() | Ursäkta men skärpning. Om du nu e så himla orolig förstår jag inte varför du frågar här? Ring vetrinären snarast och fråga en kunnig person. Det kostar ju inget med rådgivning per telefon. | |
| sås-claes - Ej medlem längre | 2009-10-07 13:05 | |
![]() | Nettan23, läs ovanstående inlägg från personen innan du tar ton :) | |
| sås-claes - Ej medlem längre | 2009-10-07 13:06 | |
![]() | Dessutom är det ju väldigt vettigt att fråga här. Kan ju finnas massor av betapetare med erfarenhet av detta, JAG till exempel. | |
| vindsus86 | 2009-10-07 13:18 | |
![]() | nettan23: som sagt ringde jag veterinär och svaret jag fick var att det inte gick att se på en katt om denne bär på smittan utan man får testa den för 3000 kronor per katt. testet är dock inte säkert, utan olika saker som kan tyda på fip på test kan även vara helt ofarliga, så egentligen kan man bara med säkerhet fastställa att en katt dog av FIP när den redan är död och blir obducerad. den jag pratade med sade även att det var på mitt eget samvete som jag inte tog proverna som jag inte har råd med och att det är dumt av mig att jag inte har försäkrat katterna som jag inte ens skall ha kvar eftersom jag bara tog hand om dem tillfället då deras mamma hade övergett dem. personen hade ingen statistik på hur vanligt det är att flera katter i samma hushåll får FIP och heller ingen annan information som på något sätt kunde hjälpa. det enda hon sade var att jag kan komma dit med katterna så de får kolla på dem, fast det inte ens går att se om en katt har FIP eller inte. så då skulle det praktiskt taget bli att åka till veterinären, betala 600 kronor för undersökning där det enda man kommer fram till är att "det går ju inte att se eller märka på en katt om den har FIP, så det enda jag kan rekommendera är att du testar för det för säkerhets skull." | |
| vindsus86 | 2009-10-07 13:21 | |
![]() | och jag ville se om någon här hade erfarenhet av det, exempelvis om någon här haft en kull med kattungar där fler än en dött i sjukdomen. jag är väl inte så jävla dum att jag frågar betapet innan jag ringer veterinären. men veterinären hade ju ingen information som var gratis. jag har även mailat statens veterinärmedicinska anstalt. så sluta behandla mig som att jag är oansvarig och dum i huvudet tack, nettan. jag ville bara höra andras erfarenheter av det som är lite mer lättförstådda än de medicinska artiklar jag läst. | |
| vindsus86 | 2009-10-07 13:23 | |
![]() | och jag vill som sagt även höra om någon vet ifall symptom som svullen mage kan komma enskilt eller om det kommer tillsammans med symptom som minskad matlust och slöhet. | |
| Sote | 2009-10-07 13:26 | |
![]() | Tag kontakt med någon kattklubb för dom brukar veta mycket om detta. Jag födde upp Norska Skogkatter i början av åttitalet och det var då den här sjukdomen dök upp. Man började då testa de katter som skulle användas i avel och det förekommer säkerligen fortfarande. Kolla på ätet och kotakta ågon i en kattklubb,antingen en ren rasklubb tex birmasällskapet eller liknande eller stockholms kattklubb eller var du nu bor. Där finns det kunniga människor. Dessutom ger dom råd i icke vinstsyfte för ringer man en vet så är dom tyvärr lite dåliga på att svara då dom helst vill att man kommer dit. | |