Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
6
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 460

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mammamu - Ej medlem längre2009-10-13 17:23
Antal inlägg: 1286

Andrahandskontrakt - Hemförsäkring
Vi har köpt hus och ska hyra ut lyan ett år mest bara ifall vi ångrar oss, det tror vi inte men man vet aldrig och det är verkligen en toppenlägenhet.
Nu till saken; Behöver vi ha kvar hemförsäkringen till lägenheten + att den som hyr den ska ha en egen?
Min hyresvärd var osäker, det är en liten fastighet han har och han har aldrig haft någon som hyrt ut i andrahand förut. Någon som har gjort det här förr och kan reglerna?
Tacksam för svar!!

// Jenny

Lyckobaronen2009-10-13 17:35
Antal inlägg: 125

Det kan skilja sig åt beroende på försäkringsbolag och boendeform så jag tror att du bör kontakta försäkringsbolaget och höra direkt med dem.

Sen kanske du, baserat på vad du får för svar, bör överväga att skriva in ett krav på hemförsäkring i avtalet mellan dig och andrahandshyresgästen.

run-marie2009-10-13 17:47
Antal inlägg: 1806

Konstigt, min man och jag pratade precis om det här. Han är i byggahus-branschen och enligt en del försäkringsbolag så är det så att på hemförsäkringen, bla vår egen, så står det vilka som bor i huset resp lägenheten. Det står personnummer osv och om det skulle hända något så kan försäkringsbolaget vägra betala ut om det visar sig att det inte är ordinarie försäkringstagare som bodde där vid skadetillfället.

Om jag var du skulle jag höra med ditt eget bolag vad som gäller och naturligtvis helst få det skriftligt från dem.

run-marie2009-10-13 17:47
Antal inlägg: 1806

Oj, då såg att Lyckobaronen hade rått dig till ungefär samma sak. :)

mammamu - Ej medlem längre2009-10-13 17:54

Ok, bäst att göra som ni säger ska ringa till Folksam imorrn så att allt går rätt till:)
Tack för svar!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-13 18:12
Antal inlägg: 2521

Jag har hyrt ut i andra hand, och hade kvar min hemförsäkring på lägenheten under hela tiden, eftersom det är jag som förstahandskontraktsinneh avare som är ansvarig för lägenheten fullt ut och under hela den tiden den är andrahandsuthyrd.
Något annat hade jag inte vågat även om personen jag hyrde till också tog en egen hemförsäkring. Jag ville vara helgarderad.
Och han verkade dessutom jättereko, men till 100% kan man ju aldrig veta med någon, så i viktiga saker chansar jag aldrig...

Minns inte heller om jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag om detta, och ännu mindre minns jag vad de i så fall svarade, men det spelar ingen större roll, för jag hade ändå inte vågat göra på något annat sätt än att ha en egen försäkring på lägenheten.
Så himla mycker kostar det ju inte....

Men kontakta ditt bolag och vad du än får för svar så se till att du får det skriftligt. Så du kan ju förslagsvis mejla dom...

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-13 18:15
Antal inlägg: 2521

Ehh...ser att fler än jag tänkt i samma banor... :)

mammamu - Ej medlem längre2009-10-13 18:24

:) det är en så liten summa så självklart betalar jag den om det är så:) Jag vill bara göra allting rätt, ska som sagt ringa folksam imorrn så jag får klara besked!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?