Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 379

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yonderboy - Ej medlem längre2009-10-17 23:10
Antal inlägg: 1661

Är satanism en religon!?
Är det någon som har koll på hur utarbetad eller legetim en idea ska vara för att kallas för religon?

Scientolog är numera tillräknad att vara en sådan, en sekt i för sig men vilka religoner är inte det.

Robert Hall - Ej medlem längre2009-10-17 23:12
Antal inlägg: 136

In Odin we trust.

/Betapetist

Vaikuntha - Ej medlem längre2009-10-17 23:14
Antal inlägg: 961

Djävulen vet var du bor.

Robert Hall - Ej medlem längre2009-10-17 23:14
Antal inlägg: 136

Bara för att du har kollat upp mitt namn på Eniro, ja.

-Torskmacka2009-10-17 23:16
Antal inlägg: 1623

scientologerna syns överallt här nere i skåne nu... de verkar ha köpt upp hur mycket reklamplats som helst.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-17 23:16
Antal inlägg: 11612

Typ handlar religion om antalet medlemmar.

-Torskmacka2009-10-17 23:19

HAH!

nej anneli... så här är det:

En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare närmare gud efter kroppens död.

kandu2009-10-17 23:20
Antal inlägg: 103

ja eftersom man pratar om satanism på religon-lektioner så antar att det räknas som religon på väldigt lösa grunder.

micro1132009-10-17 23:25
Antal inlägg: 17542

Nej, jag tror inte satanism är en godkänd religion - såsom till exempel Asatron

Parvus_2009-10-17 23:25
Antal inlägg: 5

Men måste religoner ha någon gud! Det exempelvis Buddism, även om nu de verkar ha en gudomlig profet. Religoner måste väl vara metafysiska skapelser myter, förklaringar på vår samvaro, existens och mening, inte nödvändigtvis innehållande några gudaväsen.

Frk Panik - Ej medlem längre2009-10-17 23:27
Antal inlägg: 147

De flesta sagor är att kalla religion. Satanism är bara en av dem....

-Torskmacka2009-10-17 23:46

kan man gifta sig i satankyrkan?

run-marie2009-10-18 00:04
Antal inlägg: 1806

Min uppfattning är att satanism har något med vansine att göra.

Nikonisten2009-10-18 00:04
Antal inlägg: 51

För det första, satanism har inget med djävulsdyrkan att göra. Satanism är enligt den funktionella synen en religion, men kanske snarare en moral/etik/livsåskådning som handlar om egoism och inte djävulsdyrkan.

Religion måste inte ha en gud, olika inriktningar av Buddhismen är ateistiska och tror på Buddha som en vanlig människa som var först med att komma till upplysningen och ser honom inte som någon gudomlig typ. Religionens essens kan antingen tolkas både som utom och inomempiriskt, dvs. man kan se det som en eller flera gudar som leder till tro eller som människor som möts tillsammans och fungerar mer som en förening. Med andra ord, enligt vissa uppfattningar behöver alltså inte religion ha transcendenta och överempiriska uppfattningar för att kallas religion, men vissa menar såklart att den visst behöver det för att få kallas religion. Det är alltså upp till var och en.

micro1132009-10-18 00:23
Antal inlägg: 17542

Nikonisten
Jag ställer frågan så här då -- är det en religion enligt svensk lagstiftning.

Asatron är ju till exempel godkänd sedan något år tillbaka och faller därmed in under begreppet religionsfrihet.
Vilket innebär att man inte kan neka folk att bära tors hammare som en del skolor försöker göra.

Epsil - Ej medlem längre2009-10-18 01:26
Antal inlägg: 134

Människan är och förblir obotligt religiös, det tar sig olika uttryck. Det innebär inte att alla har "rätt" i sina åskådningar. Tror jag på Gud som alltings början och "författare" till det kosmiska dramat så kan jag inte omfatta andra religioners syn - jag kan se dem som uttryck för gudslängtan och därmed känna en hel del gemensamt med dem, mer än med västvärldens andliga analfabeter.
Just satanism är en plågsam, perverterad form av religion eftersom den inte kan omfatta godhet som norm och därför är helt verklighetsfrämmande då vi ju alla är beroende av självutgivande "snällhet" och ädelhet, särskilt de tidiga åren.
Satanism är helt orimlig ur känslomässig synpunkt och ur intellektuell -vinkel då man försöker dyrka en (högst reell) potentat som rent definitionsmässigt inte kan ge ngt konstruktivt gensvaroch är, av ngn anledning, självdestruktiv till sin innersta natur.

Nikonisten2009-10-18 09:20
Antal inlägg: 51

Det demokratiska samhället bygger på pluralism gällande åsikter och tro (Även om det sällan upprätthålls om åsikterna är utanför ramen av de vedertagna normerna). Jag anser att det är viktigt att få tycka som man vill, precis som jag är ateist så skall andra få tro på en gud osv. Men det blir problematiskt när andra skadas.

Lasse19782009-10-18 11:42
Antal inlägg: 130

en.wikipedia.org/wik...an ic_Bible

LaVey-Satanismen anser jag personligen beskriver människan väldigt bra, dvs som det absolut vidrigaste djuret på vår planet. Men han talar även om att man ska ta hand om sina närmsta snarare än världslig kärlek till allt. Vilket är mer naturligt än att springa runt och "älska alla" som en del religioner uppmuntrar till. Så enligt mig är denna Satanistbibel mer en handbok om människor och hur vi fungerar. Kanske något krass, men i det stora hela och när man drar allting till sin spets så är den imo väldigt ackurat. :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?