Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 258 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2009-10-23 13:55 | |
![]() | Hjälp forskarna - kör BOINC På Berkely-univeritetet i Kalifornien körs ett projekt kallat BOINC, som går ut på att man donerar ut sin dator när den ändå inte används. Istället för en meningslös skärmsläckare kan man installera en programvara som fungerar som en skärmsläckare men som samtidigt är en av flera miljoner parallella processer som hjälps åt att räkna på olika forskningsprojekt. Jag vill göra reklam för denna programvara. Jag har personligen ingenting med Berkely-universitetet att göra och programmet är inte på något sätt kommersiellt. Till priset av en marginellt ökad energiåtgång (kanske 2-3 kr/mån jämfört med en "vanlig" skärmsläckare) kan du hjälpa forskarna att hitta mediciner mot tex cancer, HIV, Alzheimer, reumatism och andra sjukdomar, söka efter utomjordiskt intelligent liv, öka förståelsen av vad som händer med jordens klimat och mycket mer! Jag har kört BOINC på mina privata datorer och på flera datorer jag ansvarar för på mitt företag sedan 1999 och det har aldrig varit några problem. Linux, Windows och MAC - allt fungerar. I Vetenskapsradion i P1 har flera reportage gjorts om BOINC, det var så jag kom i kontakt med det första gången. Gå in på boinc.berkeley.edu och övertyga dig! | |
| Linders - Ej medlem längre | 2009-10-23 14:06 | |
![]() | Jag använder mitt playstation till nåt sånt. | |
| ANDERStG | 2009-10-23 14:44 | |
![]() | Aha, de har koordinerat projekten nu så man bara klickar i vad man vill satsa på. Fint. | |
| vulcan | 2009-10-23 14:56 | |
![]() | forumadmin: Intressant projekt, men inte ett ämne för Seriöst. Jag flyttar till Snack. | |
| Noside | 2009-10-23 15:01 | |
![]() | Jag använder min frys till nåt sånt. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-10-23 17:17 | |
![]() | Jag har kört BOINC på min förra dator, men gör det inte längre på den nya. Det slutade att fungera med tiden och det fick mer och mer behov av manuella åtgärder. Grundtanken är god, att datorer som ändå bara står och drar ström lika gärna kan använda stora mängder ledig processorkraft. Man kunde dock se en ökad energiåtgång då beräkningarna gick igång, så jag minskade taket från 100% till 80% för att få viss kontroll över elräkningen. | |