Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 194

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-10-24 10:34
Antal inlägg: 17500

Leva i nuet
Gör ni det ? Eller är ni särskilda planerare för framtiden?

www.youtube.com/watc...r_ embedded

(varning för tårar)

annakarineli2009-10-24 10:43
Antal inlägg: 2519

Jag är nog inte så duktig på att leva i nuet utan är nog snarare lite av att när jag är klar med... Då ska jag... Men i särskilt härliga stunder är det lättare att njuta i nuet. Om man läser om Mindfulness inser man ändå rätt snart att (åtminstonde jag) ständit flyr nuet och tänker på allt som ska göras, asoccierar till liknande situationer och att tankarna lätt far iväg långt från nuet på ett ögonblick!

caughtbock2009-10-24 12:21
Antal inlägg: 7699

På sätt och vis lever jag bara i nuet och det straffar sig ganska grovt ibland. Man är ju ganska mån och att ha det skönt och bekvämt NU istället för att jobba för att kunna ha det så SEN. Det är jag inte så stolt över, ska försöka jobba på det...

Annars så gillar jag att planera för framtiden och drömmer mig gärna bort... Det är den där biten med att verkställa som det går lite si och så med.

potthuve - Ej medlem längre2009-10-24 13:18
Antal inlägg: 197

Jag har problem att leva i nuet. Känns som jag alltid väntar på något, sen när man har det saknar man nåt annat.

Modessan2009-10-24 13:25
Antal inlägg: 191

Jag försöker leva i nuet och vara tacksam för allt jag har... Men ofta drömmer man sig bort och önskar mer!
Man kan ju fråga sig varför man alltid strrävar mot något nytt eller annat?

6555562009-10-24 13:48
Antal inlägg: 857

www.youtube.com/watc...re =related

Carpe diem :)

Behringer2009-10-24 13:49
Antal inlägg: 3575

Visst bör man leva här och nu och ta vara på det man har. Men samtidigt blir ju livet ganska trist om man aldrig har något att se fram emot, om man nu skulle överleva en dag till

shosho2009-10-24 14:28
Antal inlägg: 33

Är det inte lite skillnad på att leva FÖR nuet (njuta, ha det bekvämt just nu) och att leva I nuet (just-nu-går-jag-här-på-v äg-mot-bussen-och-just-nu -är-löven-gula-och-just-j ag-sätter-ner-foten-just- här)? Dvs det senare är en sorts medvetenhet som tränger undan stresstankar om saker man inte kan göra något åt just nu? Har inte läst boken, men tycker att begreppet Mindfulness verkar vara ganska bra, och till och med stärkande för självkänslan på sikt. En sorts medvetenhet om att här-är-jag-och-det-är-all deles-okej. Och dessutom - det utesluter inte alls att man har saker att se fram emot!

miljonären - Ej medlem längre2009-10-24 19:21
Antal inlägg: 1133

vågar inte titta

slånbär2009-10-25 12:41
Antal inlägg: 5539

Lever absolut i nuet. Är 45 och pensionssparar absolut inte! Båda mina föräldrar trillade av pinn före pensionen så dom slet för ingenting. Om jag lever då så får jag ta det då. Det är idag jag lever och mina barn ska få det dom behöver nu och inte behöva stå tillbaka för min ev framtida pension. Jag jobbade deltid ända tills mina barn började högstadiet för bara några år sedan och kommer troligtvis få en skitpension. Men jag har alltid funnits där för mina barn så jag tror att dom kommer finnas där för mig om jag behöver hjälp när jag blir gammal. Man ger och man får. Har en jobbarkompis som är 50+ och rätt sliten i rygg men så jävla mån om att få en bra pension att hon absolut inte kan tänka sig att gå ner till deltid trots att hon verkligen skuller behöva det och trots att hon verkligen har råd dem det. När hon blir penionär då är hon troligtvis så utsliten att hon inte kommer kunna njuta av det ändå. Vad är meningen med det? Lev idag imorgon kan du vara död eller ett vårdpaket.

micro1132009-10-25 17:29
Antal inlägg: 17542

Jag lever i nuet - pensionsparar inte heller, och har ingen pension att se fram emot.
Har en sjukdom som gör att jag inte kan planera framåt, så jag lever exakt här och nu.

Jag tror dock en kombination är att föredra, att man är lyckligast om man både kan planera framåt, och befinna sig i nuet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?