Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 127 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mrs Jonsson | 2009-10-28 13:30 | |
![]() | Vaccinet för och nackdelar Delar gärna med er för och nackdelar här. Jag läste en artikel där det stod att vaccinet kan göra en steril. Min kompis fick allergisk chock och fick tas till sjukhus med ambulans. Jag vet inte om jag våga ta vaccinet. | |
| Psykonauta - Ej medlem längre | 2009-10-28 13:34 | |
![]() | Pja, det står ju här i Sverige 2-2 i dödsfall mellan vaccinet och svininfluensan så nackdelen hitintills består väl i att det ter sig lika farligt som sjukdomen i sig. :) | |
| ANDERStG | 2009-10-28 13:51 | |
![]() | Källa? | |
| odin - Administratör | 2009-10-28 13:57 | |
![]() | Har in läst vad vanliga huvudvärktabletter har för bieffekt, t ex Ipren? Ja just det, huvudvärk. Dvs alla läkemedel har biverkningar. Och vaccinet kan säkert göra 1 av 1000000 steril, men Ipren åstadkommer detta: Vanliga (hos fler än 1 av 100): Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar (besvären minskar i regel om man tar Ipren tillsammans med mat). Hudutslag. Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100): Allergiska reaktioner (astma, nässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbningar eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts. Sällsynta (hos färre än 1 av 1000): Vätskeansamling (ödem), minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. "Brustet magsår". Lever- och njurpåverkan. Överhudsavlossning (epidermal nekrolys), hudrodnad (erythema multiforme). Hjärnhinneinflammation utan bakteriell orsak (i de flesta fall där hjärnhinneinflammation rapporterats har någon form av autoimmun grundsjukdom förelegat). Depression. Förvirring. Nedsatt synförmåga. I sällsynta fall förekommer allvarliga hudinfektioner i samband med vattkoppor. Förstoppning, väderspänning, högt blodtryck, hjärtsvikt samt allvarliga hudreaktioner (såsom Stevens Johnsons syndrom och toxisk epidermal nekrolys) har rapporterats i mycket sällsynta fall i samband med användning av antiinflammatoriska medel (NSAID). Läkemedel som Ipren kan medföra en liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke. Sluta ta Ipren och kontakta läkare omedelbart om svullnad av bl a ansikte, tunga och/eller svalg, och/eller svårighet att svälja eller nässelutslag som uppträder tillsammans med andningssvårigheter inträffar (angioödem). Allvarliga hudreaktioner vid användning av NSAID har rapporterats i mycket sällsynta fall. Sluta ta Ipren och kontakta läkare om du får hudutslag eller skador på slemhinnorna. | |
| odin - Administratör | 2009-10-28 13:58 | |
![]() | Jag skulle inte vara mer rädd att ta en influensaspruta än att käka en Ipren med andra ord :-) | |
| Mrs Jonsson | 2009-10-28 14:08 | |
![]() | Sant. Jag äter inte mer tabletter än jag är tvungen till. Men jag känner faktiskt ingen som åkt ambulans efter att har tagit en ipren eller enklare tabletter. | |
| odin - Administratör | 2009-10-28 14:14 | |
![]() | 1 av 100 borde ha gjort det i alla fall :D | |
| Bassemasse | 2009-10-28 14:18 | |
![]() | ok biverkningar med vaccin men om man betänker riskerna med influensan så tar jag gärna dom. annika | |
| mrperfect | 2009-10-28 14:21 | |
![]() | jag tror att doseringen av Ipren har varit mer än en tablett då de beskrivna besvären uppstått... vad beträffar allaergisk reaktion från I-vaccinet så frågar dom alltid om man är allergisk mot ägg, var det en allergisk reaktion mot ägg det var fråga om eller något annat, ska man dra riktiga slutsatser så kan man inte ge ofullständig information. eller hur ? :) | |
| Tess 08 | 2009-10-28 16:10 | |
![]() | Två stycker som dött inom en kort tid efter influensavaccinet var multisjuka och/eller hjärtsjuka. | |
| Yamma | 2009-10-28 16:27 | |
![]() | Jag får alltid biverkningar av alla mediciner, så jag vågar inte heller. | |
| wildman | 2009-10-28 16:31 | |
![]() | Ja att dra slutsatser om dom som dött av vaccinet nu är nog lite förhastat ewftersom det är dom allra sjukaste som fått det först. Dessutom är det såvitt jag vet inte ens fastställt att dödsfallet var direkt relaterat till vaccinet heller. Läste på (håll i er nu) löpsedeln idag att det avr ungefär 140 st biverkningar inrapporterade till myndigheterna. Det ska ställas i relation till att man hitills delat ut ungefär 1 miljon doser vaccinsvt.se/2.115563/1.1 7...accinerats Vi vet då inte heller om dessa biverkningar varit i samband med andra svåra tillstånd. Dessutom vet vi uinte hur allvarliga dom verkligen varit. Så jag ser ingen större anledning att känna oro för att vaccinera mig. Och så kommer jag göra så fort jag får möjlighet. | |
| run-marie | 2009-10-28 16:47 | |
![]() | Ja, Wildman, det var en lista uppräknad i bl a Aftonbladet, det var t ex huvudvärk, ledvärk, synpåverkan, feber, ansiktsförlamning, allergisk chock, och många andra. Vet inte hur många procentullt det gällde för jag lusläste inte siffrorna. Det var iaf en sjuksköterska (49 år) som hade blivit jättesjuk av sprutan och absolut inte skulle ta spruta nr 2. Det är ju som sagt upp till var och en att bestämma hur man vill göra. Brukar inte tro eller inbilla mig att man ska få någon av de biverkningar som kan förekomma i olika mediciner, men med sprutan är jag verkligen tveksam. Har man redan ledvärk, ögonbesvär m m så vill man ju inte ha det ännu värre? | |
| pion ekrot | 2009-10-28 17:01 | |
![]() | Att man även får biverkningar av annat är ju knappast ett argument FÖR vaccinet. Min åsikt är att enda fördelen med att ta vaccinet är att man då slipper folks konstiga skuld-retorik. Jag kommer inte att vaccinera mig. | |
| run-marie | 2009-10-28 17:08 | |
![]() | Pion, det tänker inte jag heller göra. Det bestämde jag för länge sen, men som du skriver det där med skuldkänslor tror jag många har problem med. Dessutom är man osolidarisk, ok, jag tar på mig det. Vi har diskuterat detta mycket i familjen eftersom vi består av mina 4 barn med respektive samt 7 barnbarn. Ett par av de vuxna är fortfarande lite osäkra, men det beror mest på vad som är bäst för deras barn. Det är ju trots allt statistiskt sett mest unga människor som har drabbats, de dödsfall i våra nordiska länder som har rapporterats har ju gällt svårt sjuka människor. | |
| vindsus86 | 2009-10-28 17:34 | |
![]() | det är ändå fler biverkningar när man tar vaccin än ipren eftersom de vanligaste biverkningarna uppstod 1 av 100 gånger med ipren, men 1 av 10 med vaccin. hur många som rapporterat in biverkningar tycker jag är irrelevant, eftersom många säkert skitit i att göra det, jag bl a. jag tänkte göra det, men formuläret på sidan man skickades till hade obligatoriska sjuksköterske- eller läkarfält. kanske är det som avskräckt andra också? det såg inte direkt ut som att man som privatperson skulle rapportera biverkningar, även om det stod i tidningarna att läkemedelsverket eller vilka det nu var ville att man skulle det. jag tror jag hade en trevlig biverkning. jag gick och lade mig efter vaccineringen eftersom jag var trött och vaknade en halvtimme senare av att det kändes som mitt ena bröst kluvits på mitten och börjat brinna. det, ni. men jag planerar ändå att ta spruta nr 2. mamma och pappa är sjuka nu och jag vill inte ha det de har. vill framförallt inte att mitt foster blir lidande av det. | |
| kajix | 2009-10-28 17:36 | |
![]() | de 2 som dog av influensan var kärnfriska? om nu vaccinet är lika ofarligt som huvudvärkstabletter, varför kan jag inte få vaccinet som piller? | |
| run-marie | 2009-10-28 17:39 | |
![]() | Ja, Kajix, det vore ju en lösning så klart och får man huvudvärk kan man ju alltid smälla i sig en Ipren kanske? :) | |
| run-marie | 2009-10-28 17:41 | |
![]() | Grattis till graviditeten Vindsus, förstår verkligen att du är rädd om din lilla bäbis. Hemskt det där med bröstet, det kan ju inte kännas kul alls med 2 brinnande halvor och ett helt. Såg det normalt ut i spegeln åtminstone? | |
| vindsus86 | 2009-10-28 17:47 | |
![]() | ja, det såg normalt ut så jag som ju halvsov då fattade inte vad som hände. undersökte ordentligt, för det kändes verkligen som att det var kluvet på mitten. | |