Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 106 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dalapower | 2009-11-08 10:26 | |
![]() | Förkortningar på betapet Ja som rubriken låter,vilka förkortningar tycker/vill ni skall var med i spelen? Vill ha med BB och XL | |
| ejnar2 - Ej medlem längre | 2009-11-08 10:33 | |
![]() | osv, t ex, bl a, pga, FN, LOB, www, pH, mm | |
| amb1 | 2009-11-08 10:39 | |
![]() | ph är med.. | |
| ejnar2 - Ej medlem längre | 2009-11-08 10:40 | |
![]() | grattis | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-11-08 10:41 | |
![]() | PMS, BLÄ och URK. | |
| kajix | 2009-11-08 10:43 | |
![]() | laser | |
| Jarnis86 | 2009-11-08 10:45 | |
![]() | "www" blir ju inte det lättaste att lägga dock. | |
| Snoosy | 2009-11-08 10:47 | |
![]() | trådrubriken är lite missvisande ;) Ser att fler än mig tror att man ska nämna förkortningar som redan finns. Här är en som inte finns: VC | |
| Snoosy | 2009-11-08 10:48 | |
![]() | ..då säger säkert fler att det förkortas WC.. Det finns lika många som skriver VC nuförtiden. | |
| Snoosy | 2009-11-08 10:50 | |
![]() | Den här finns inte heller, VS! PS finns konstigt nog. | |
| Mimikryp | 2009-11-08 11:13 | |
![]() | DS (eftersom PS finns) och DEO (-dorant). Och som sagt, BB! Vem tusan säger barnabörds-vaddetnuheter? :-P | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-11-08 11:14 | |
![]() | Men man säger inte VS, det är inte lexikaliserat. De förkortningar som får vara med ska användas som egna ord. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-11-08 11:15 | |
![]() | Men absolut DEO! Helt idiotiskt att DEO inte finns. | |
| slånbär | 2009-11-08 12:57 | |
![]() | Men om PS är med då borde ju DS vara med då det är i princip samma sak. Och om tex man kan böja ord som läxa till läxan,läxans varför kan man inte böja PC till PCn och PCns. Man säger ju så eller hur? | |
| Mindymoo | 2009-11-08 14:22 | |
![]() | PS är ju vedertagen förkortning för latinets post scriptum, men DS lär vara en svensk konstruktion som betyder "densamme", alltså inte direkt internationellt gångbar. Om det nu är skälet? | |
| alexon | 2009-11-08 14:24 | |
![]() | när man böjer förkortningar används skiljetecken och inga ord med skiljetecken är gilitiga. | |
| vulcan | 2009-11-08 14:37 | |
![]() | Förkortningar i språket och ordlistan är en intressant fråga som kommer upp här med jämna mellanrum. Vi kan börja med det enklaste: Vilka förkortningar som är läggbara styrs helt av vilka som finns med som egna uppslagsord i SAOL13 (Svenska akademins ordlista). Vad är det då som gör om en förkortning står med som ett uppslagsord? Det är inte helt lätt att svara på, men som jag uppfattar det så är grundkravet att det ska vara "ett ord i sin egen rätt". Med det menas att det används som vilket annat ord som helst i både tal och skrift. Ibland parallellt med det ord det egentligen förkortar - ibland i sån utsträckning att det i princip trängt undan "originalordet" Ett bra exempel på det är ordet "PM" som i princip trängt undan originalordet PROMEMORIA i alla sammanhang utom möjligtvis på departementen och i riksdagen. En del av de förkortningar som nämns ovan är inte ord i sin egen rätt. Eller som Dödsmetallörn uttrycker det - De används inte som egna ord. OSV, TEX, BLA och PGA hör enbart skriftspråket till. Vi säger aldrig "Jag blev arg pegea att det inte fanns något kaffe kvar" Däremot säger vi "Nästa år är det veäm i fotboll" Och vi tänker oftast inte ens på att VM är en förkortning. Eftersom språket är ett organiskt och dynamiskt system som växer fram utan någon överordnad styrning och kontroll så finns det förstås inte skarpa gränser i verkligheten. Är PS ett ord i sin egen rätt men inte DS? Det tål att diskuteras. Jag tycker nog det trots allt. I några fall är det märkligt att ordlistan inte tagit med ordet. BB som också nämns ovan är ett av de allra bästa exemplen - det har ju varit ett etablerat och mycket använt ord i både tal och skrift i många decennier nu. PMS skrev jag i en annan tråd att den som tog upp ordet borde föreslå för ordlistekommittén till nästa upplaga av SAOL. Och det finns fler exempel. En fråga har jag inte berört: Vad är en förkortning? I dagligt tal menar vi nog oftast ord som skrivs med enbart konsonanter, men egentligen kan nog vilken akronym som helst (begynnelsebokstäverna i de ord eller den sammansättning av ord som den förkortar) ses som en förkortning. LASER som kajix nämner är ett välkänt exempel. Men många ord är också sammandragna från längre, ursprungliga konstruktioner, t ex KOLLA från KONTROLLERA. | |
| vulcan | 2009-11-08 14:40 | |
![]() | Sen är det som vanligt med språk: Vad som är "rätt" avgörs på sikt av hur många som använder det. Men det betyder inte att allt är rätt med automatik bara för att ett antal människor missuppfattat något. VC istället för WC har jag själv aldrig sett, men om det verkligen används av folk så är det ju enbart för att man missförstått ordets ursprung. En "försvenskning" av WC borde ju bli VK för vattenklosett. F.ö. så är väl också TOA i nån mån att se som en förkortning. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2009-11-08 14:41 | |
![]() | I en tråd om förkortningar slänger vulcan in Skandinaviens längsta inlägg - hade det inte gått att förkorta på något sätt? | |
| Mindymoo | 2009-11-08 15:14 | |
![]() | Vulcan, är inte den vanligaste förklaringen av ursprunget till "kolla" att det är kort för kollationera? | |