Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 106 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2009-11-10 09:43 | |
![]() | Osmos Jag satt och läste komvux naturkunskapsbok för B kursen och där stod det om osmos. Jag har för mig att jag lärde mig att osmos behandlar vattnets förmåga att gå över ett membran. I boken stod det att osmos gällde alla molekyler som har en förmåga att diffundera över ett membran (specifikt skrev dom CO2 och O2, förutom vatten). Men om det vore sant så borde begreppet osmos vara likställt med diffusion. Eller är det så att osmos är ett mer termodynamiskt begrepp, som syftar på att ämnen strävar efter att nå ett så lågt delta G som möjligt, medan diffusion bara syftar på att ämnen kan röra sig över membran? Lite luddigt, men är det nån som kan hitta en hållbar deffenition på osmos? (dvs inte wikipedia eller dyl.) | |
| ejnar2 - Ej medlem längre | 2009-11-10 10:02 | |
![]() | En diffusion genom ett halvgenomsläppligt membran kallas osmos. | |
| frvib | 2009-11-10 10:19 | |
![]() | Det enklaste exemplet är att föreställa sig en vattenvolym, delad i två delar av ett membran som är permeabelt för vatten, men inte för glukos. I den ena halvan tillsätter man sedan glukos. Då uppstår en koncentrationsgradient över membranet som inte kan utjämnas genom diffusion av glukos. Istället kommer då vatten, som också har en koncentrationsgradient, att diffundera in i området med lägre vattenkoncentration. Detta medför att glukoslösningen späds ut och alltså minskar graden av ordning, entropin ökar och den fria energin (delta G) minskar minskar. | |
| mrperfect | 2009-11-10 10:29 | |
![]() | Och det tryck som utövas kallas osmotiskt tryck. ( det är det osmotiska trycket i hjärnan som gör att man får ont i skallen "dagen efter"...... ) Men jag är helnykterist så jag har aldrig känt av det :) | |
| Bergarn1 | 2009-11-10 13:10 | |
![]() | ejnar2: Jag tror fortfarande att det måste vara vatten som diffunderar. Frågan var inte vad osmos är, frågan är om begreppet osmos omfattar annat än vattens förmåga att tränga igenom det semipermeabla membranet (typ syre eller koldioxid). | |
| mrperfect | 2009-11-10 13:14 | |
![]() | Nej så är det inte, det beror på molekylernas storlek i förhållande till genomsläppligheten (permeabiliteten ) på det aktuella membranet. det måste alltså inte vara vaten utan kan röra sig om vilket annat väskeformat ämne som helst. | |
| Tess 08 | 2009-11-10 13:27 | |
![]() | Fast jag kan hålla med Bergarn om att det är lite klurigt det där... | |